eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Polski rynek nieruchomości handlowych I kw. 2015

Polski rynek nieruchomości handlowych I kw. 2015

2015-04-09 14:44

Polski rynek nieruchomości handlowych I kw. 2015

Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Tylko w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku przybyły w Polsce 94 tysiące mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Za ten wynik odpowiedzialne są przede wszystkim rozbudowy już istniejących projektów. W mniejszych miastach odnotowuje się zwiększoną dostępność najbardziej popularnych marek. To tylko niektóre z wniosków wypływających z najnowszego raportu JLL, w którym podsumowano sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec I kw. 2015 r.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie

Pod koniec marca bieżącego roku podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 12,47 mln mkw., z czego 8,89 mln mkw. stanowiły centra handlowe, 3,39 mln mkw. - parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe, a 0,19 mln mkw. -centra wyprzedażowe.

W I kw. zakończenia doczekały się prace prowadzone przy kilku projektach, a podaż centrów handlowych wzrosła o 94 000 mkw. Tylko Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 mkw.) to zbudowany całkowicie od nowa obiekt, pozostałe to rozbudowy istniejących centrów handlowych, takich jak CH Ogrody w Elblągu (rozbudowa o 22 000 mkw.), Magnolia Park we Wrocławiu (17 000 mkw.), Atrium Copernicus w Toruniu (15 000 mkw.) oraz Rondo w Bydgoszczy (2 000 mkw.). Oddanie do użytku tych projektów miało wpływ na lokalne rynki: Tarasy Zamkowe otwarte w centrum miasta zmieniły geografię handlu w Lublinie, Magnolia Park po rozbudowie dołączyła do grupy obiektów powyżej 100 000 mkw., CH Ogrody zyskało zasięg ponadlokalny, a Atrium Copernicus stało się największym centrum w Toruniu. Równolegle rozwijał się format parków handlowych. W I kw. otwarto dwa takie obiekty, oba o powierzchni 6 000 mkw.: Galeria Głowno i Era Park Wieluń.

Powierzchnie niewynajęte


Poziom pustostanów w największych miastach oscyluje między niskim a umiarkowanym. Najwyższy udział powierzchni niewynajętej charakteryzuje aglomeracje o największym współczynniku nasycenia powierzchnią handlową, czyli Poznań i Wrocław (odpowiednio 4% i 3,2%). Na przeciwnym biegunie jest Warszawa (1,4%).

Z nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 230 mkw./ 1 000 mieszkańców, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej (198 mkw.), a poniżej średniej dla Europy Zachodniej (260 mkw.)

fot. mat. prasowe

Nasycenie powierzchnią w centrach handlowych

W największych miastach poziom pustostanów oscyluje między niskim a umiarkowanym.


Popyt na powierzchnie handlowe ze strony rodzimych marek pozostaje umiarkowanie wysoki, zwłaszcza ze strony dużych graczy takich jak grupa LPP czy CCC, które kontynuują swoją ekspansję w całym kraju. Najpopularniejsze marki zagraniczne są wciąż selektywne w wyborze nowych lokalizacji, jednak jednocześnie rozwijają sieć sprzedaży w coraz mniejszych miastach. Taki model rozwoju stanowi alternatywę dla strategii polegającej na dogęszczaniu sieci w już spenetrowanych miastach. Dzięki temu zwiększa się dostępność popularnych marek, takich jak np. H&M.

Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL, komentuje:
”Największy popyt wciąż charakteryzuje najlepsze projekty w danym mieście, podczas gdy pozostałe, gorzej postrzegane przez uczestników rynku, muszą dołożyć większych starań, aby przyciągnąć atrakcyjnych najemców. W oczach krajowych i międzynarodowych sieci zyskują parki handlowe, chociaż w ich puli najemców wciąż nie znajdują się marki odzieżowe, poza sklepami reprezentującymi niższą półkę cenową jak KiK czy Pepco. To jednak może ulec zmianie w najbliższej przyszłości. Ten format jest bowiem w coraz większym stopniu postrzegany jako odpowiedni dla miast małych, gdzie budowa galerii handlowej mogłaby okazać się nieopłacalna”.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: