eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zatrudnienie w górę? Tak obiecują firmy

Zatrudnienie w górę? Tak obiecują firmy

2014-11-26 11:08

Zatrudnienie w górę? Tak obiecują firmy

Firmy przewidują wzrost przychodów i zatrudnienia © Natalia Merzlyakova - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Wśród średnich i dużych firm w Polsce Europie Środkowo-Wschodniej zapanował optymizm. Prognozy, formułowane przez przedsiębiorstwa przebadane na potrzeby najnowszego raportu KPMG, zakładają, że w nadchodzącym roku wzrosną nie tylko przychody, ale i zatrudnienie. Dla polskich firm czynnikiem najbardziej stymulującym wzrost jest eksport. Pomimo dobrych nastrojów przedsiębiorcy ciągle wskazują na poważne bariery hamujące ich rozwój, jak rosnące obciążenia podatkowe czy rosnąca konkurencja.

Przeczytaj także: Wojna w Ukrainie. Czy polscy eksporterzy zastąpią dostawców z Rosji i Białorusi?

Dobra koniunktura w regionie, polskie firmy liczą na eksport


Zrealizowane przez KPMG badanie objęło niemal 500 średnich i dużych przedsiębiorstw z Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii i krajów bałtyckich („CEE8”). Jego wyniki wskazują, że w nadchodzącym roku 72% badanych z Polski spodziewa się wzrostu przychodów swoich firm. To nieco mniejszy odsetek od zanotowanego w pozostałych krajach (79%).

Zwiększenie zatrudnienia w nadchodzących 12 miesiącach deklaruje 43% badanych firm w naszym kraju i 39% w regionie. Dobrą wiadomością jest bez wątpienie skromny odsetek respondentów, którzy przewidują redukcję liczby pracowników – wynosi on odpowiednio 14% i 11%.

fot. mat. prasowe

Prognozy badanych firm dotyczące zmiany zatrudnienia w 2015 r.

Prognozy są optymistyczne. Aż 43 procent badanych przewiduje zwiększenie zatrudnienia.


Respondenci z Polski, zapytani o kluczowe plany ich firm w najbliższej przyszłości, na pierwszym miejscu wymienili ograniczenie kosztów (57%), a na drugim zatrzymanie dobrych pracowników (51%). Tymczasem w przypadku większości badanych krajów respondenci znacznie częściej wymieniali zatrzymanie dobrych pracowników niż redukcję wydatków (69% wobec 47% respondentów we wszystkich państwach „CEE8”).

fot. mat. prasowe

Cele i działania, które w obecnych warunkach ekonomicznych są dla badanych firm najważniejsze

Ograniczenie kosztów i zatrzymanie pracowników to najważniejsze cele polskich respondentów.


Do najważniejszych celów dla polskich przedsiębiorstw należą także rozwój nowych produktów (51%) oraz poszukiwanie nowych kierunków eksportu (49%). W żadnym z pozostałych krajów objętych badaniem odsetek firm, dla których ekspansja na nowe rynki za granicą jest celem o najwyższej randze, nie był tak duży (średnia dla „CEE8” – 25%).
Wyniki badania pokazują, że dla wielu przedsiębiorstw w Polsce eksport pozostaje bardzo ważnym czynnikiem stymulującym rozwój. Spośród respondentów spodziewających się wzrostu przychodów blisko połowa uważa, że jednym z głównych źródeł lepszych wyników będzie większa sprzedaż na rynkach zagranicznych, zaś niecałe 40% widzi szanse w rosnącym rynku krajowym. Zorientowanie na eksport dotyczy przede wszystkim firm, które już teraz są obecne na rynkach zagranicznych. Wśród nich aż 70% dostrzega w eksporcie ważne źródło wzrostu, zaś w popycie wewnętrznym – jedynie 30% – tłumaczy Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Największe bariery to wzrost podatków, zmiany w prawie i zaostrzona konkurencja


Firmy, które wzięły udział w badaniu KPMG, zostały także poproszone o wskazanie największych barier, które mogą ograniczyć ich rozwój do końca 2015 r. W całej Europie Środkowo-Wschodniej do najczęściej wymienionych przeszkód należą m.in. niekorzystne działania rządu. Polska nie stanowi pod tym względem wyjątku. Blisko połowa respondentów w naszym kraju obawia się wzrostu obciążeń podatkowych, natomiast 43% badanych firm uważa, że istotnym czynnikiem hamującym ich rozwój będą inne zmiany regulacji prawnych, działające na niekorzyść przedsiębiorców. Ten sam odsetek respondentów w Polsce wskazał na zaostrzoną konkurencję pomiędzy firmami.

fot. mat. prasowe

Główne bariery wzrostu wskazane przez badane firmy

Wysokie ceny surowców i energii (34% respondentów) oraz słaby popyt na rynku krajowym to najczęstsze bariery działalności.


Do najczęściej wymienianych barier należą także wysokie ceny surowców i energii (34% respondentów) oraz słaby popyt na rynku krajowym (31%). Z brakiem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach boryka się jedna piąta firm w Polsce, jednocześnie tylko 10% skarży się na zbyt wysokie koszty wykwalifikowanej siły roboczej.

Biznes oczekuje inwestycji w edukację i innowacje


Zapytani o priorytetowy obszar, na którego rozwój rząd powinien w najbliższych latach przeznaczyć większe środki, respondenci we wszystkich badanych krajach najczęściej wymieniali oświatę, naukę i rozwój innowacyjności. W Polsce takiej odpowiedzi udzieliło 36% firm, na kolejnych miejscach uplasowały się obrona (15%), polityka demograficzna (15%) oraz system opieki zdrowotnej (11%).
Firmy zdają sobie sprawę z tego, że podstawą dalszego rozwoju naszej gospodarki jest podniesienie jej innowacyjności. Dotychczas na rynkach zagranicznych konkurowaliśmy przede wszystkim niższymi kosztami pracy, jednak w dłuższej perspektywie przedsiębiorstwa w Polsce i w całej Europie Środkowo-Wschodniej muszą stawiać na nowatorskie produkty i usługi. Od państwa oczekują stworzenia odpowiednich warunków, które będą sprzyjać rozwojowi innowacyjności. Do tego należy również nowoczesny system edukacji, kształcący pracowników i naukowców zdolnych do stworzenia i zastosowania w praktyce nowatorskich rozwiązań – tłumaczy Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

fot. mat. prasowe

Priorytetowe obszary, w których rząd powinien zwiększyć wydatki publiczne w latach 2015-2018

W Polsce jedna dziesiąta respondentów uważa, że priorytetowym działaniem rządu powinna być promocja kraju za granicą


Zgodnie z wynikami raportu KPMG, odsetek firm, które oczekują przede wszystkim większych inwestycji w infrastrukturę – wynosi zaledwie 8%. We wszystkich krajach „CEE8” udział ten wynosi 15%, jedynie w Czechach i Rumunii jest on znacznie większy.

W Polsce jedna dziesiąta respondentów uważa, że priorytetowym działaniem rządu powinna być promocja kraju za granicą, podczas gdy w pozostałych państwach taką opinię wyraziła znikoma część firm. Duże znaczenie eksportu dla przedsiębiorstw w Polsce powoduje, że reklama polskich produktów i usług w ramach kampanii promocyjnych jest dla nich szczególnie istotna.

Informacje o raporcie
Wyniki badania „Pulse of Economy” zostały opracowane na podstawie odpowiedzi udzielonych przez blisko 500 średnich i dużych firm w 8 krajach Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii i krajów bałtyckich. Pytania dotyczyły zarówno indywidualnej sytuacji firm, jak i ogólnych kwestii, takich jak atrakcyjność Polski i innych państw Europy Środkowo-Wschodniej dla inwestorów czy przyszłość euro.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: