eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Fanpage na Facebooku: jak pisać posty

Fanpage na Facebooku: jak pisać posty

2014-07-24 10:15

Fanpage na Facebooku: jak pisać posty

Redakcja postów na Facebooku wcale nie jest taka oczywista © Jakub Jirsák - Fotolia.com

Choć wydaje się to banalnie proste, poprawna redakcja postów na Facebooku wcale nie jest taka oczywista. Pozorne okazuje się bowiem złudzenie, iż może być to krótki, nieformalny tekst, właściwie o czymkolwiek.

Przeczytaj także: Phishing: cyberprzestępcy atakują portale społecznościowe

Firmy rzadko decydują się na podjęcie współpracy ze specjalistami z dziedziny social media. Próba robienia czegoś na własną rękę często okazuje się jednak niezwykle nieudolna. Oddanie fanpage’a w ręce ekspertów nie przysporzy od razu tysięcy lajków, setek komentarzy czy udostępnień. Ideą tego portalu nie jest zliczanie aktywności użytkowników. Założenie strony dedykowanej firmie czy produktowi ma na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku w społeczeństwie oraz często pomoc klientom. Należy pamiętać, iż to niekoniecznie przełoży się na ilość fanów. Jak przygotować się do prowadzenia profilu?

3 kroki na sprawny start

Proces tworzenia profilu należy rozpocząć od analizy klienta. Sposób prowadzenia i założenia Facebooka determinuje kilka czynników. Przede wszystkim trzeba określić charakter działalności marki. Fundamentalnym pytaniem, jakie powinien zadać sobie social media manager jest „czyj profil będę prowadzić?”. Kolejne kroki zależeć będą od tego, czy jest to firma z branży spożywczej, czy może produkt z zakresu motoryzacji, czy wydarzenie kulturalne. W dalszej części zabierzmy się za określenie grupy docelowej prezentowanych przez nas treści. Sposób, a przede wszystkim format i język muszą odpowiadać odbiorcom profilu. Dopiero później weźmy się za kreację przekazu, koncepcji kreatywnych i treści. Przed rozpoczęciem prac warto wypisać sobie tematy, jakich będziemy się podejmować tworząc kolejne posty.

Najważniejszy jest content

Dobór odpowiednich treści należy uzależnić od profilu i grupy docelowej. Jeśli jednak wciąż pojawiają się problemy z koncepcją na prowadzenie fanpage’a, warto wykorzystać mapę myśli. Graficzne opracowanie pozwoli na dokładną analizę klienta, a hasłowa formuła przyniesie kolejne skojarzenia. Tym samym powstanie lista tematów i pomysłów na konkretne posty. Ważne jest, by wyselekcjonować listę mediów, z których będziemy czerpać inspirację. Do tego celu trzeba zrobić solidny research w portalach zajmującą się tematyką, która odpowiada naszym potrzebom. Tworząc treści, jeśli nie uda nam się być pierwszymi, przynajmniej musimy być na czasie. Śledzenie trendów i nowości w danych dziedzinach ma szansę przyciągnąć kolejnych fanów.

Nie informuj – ANGAŻUJ!

Jednym z podstawowych błędów jest przedstawianie w poście suchych faktów. Puste informacje nie wzbudzą w odbiorcach żadnych emocji. Celem prowadzonych działań jest zaangażowanie użytkownika, nie zmuszenie, a zachęcenie go do interakcji. Odpowiednio pobudzony podzieli się informacją z innymi bądź skusi się na dialog z nami. Jak jednak tego dokonać? Przede wszystkim nie należy się poddawać. Fani nie od razu będą chcieli lajkować i komentować – musimy zdobyć ich zaufanie. Najlepszym sposobem na wzbudzenie w odbiorcy chęci współpracy jest zadawanie pytań. Nie chodzi o sprawdzanie ich wiedzy, a zapytanie ich o opinię bądź odczucie. Tworząc treść postu spróbujmy zagaić do użytkowników. Wystarczy na końcu napisać krótkie i proste „Co o tym myślicie?”, „Jakie jest Wasze zdanie?”. Może nie od razu, ale za którymś razem z kolei odbiorcy zaczną wykazywać zainteresowanie i w końcu pokuszą się o komentarz.

fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com

Redakcja postów na Facebooku wcale nie jest taka oczywista

Założenie strony dedykowanej firmie czy produktowi ma na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku w społeczeństwie oraz często pomoc klientom. Należy pamiętać, iż to niekoniecznie przełoży się na ilość fanów.


Troszcz się o użytkownika

Wzbudzając pozytywną atmosferę na profilu zyskamy zaufanie coraz to szerszego grona odbiorców. Niemalże na każdą aktywność fanów powinna być odpowiednia reakcja ze strony administratora. Pozytywne komentarze warto przynajmniej polajkować. Gdy jest ku temu okazja, spróbujmy pobudzić użytkownika do wymiany choć kilku zdań. Obowiązkiem administratora jest odpowiadać na zadawane pytania. Nie ważne, czy dotyczą godzin funkcjonowania zakładu fryzjerskiego, czy problemu z użytkowaniem smartfona, czy pytania o liczbę pojemności dysku. Ludzie lubią profile nie tylko by śledzić nowości marki, ale także by mieć z nią stały kontakt.

W przypadku kłopotów czy niejasności internet stanowi najszybszy kanał komunikacji. Źle rozegrana strategia może rzutować na postrzeganie firmy jako wrogo nastawionej na pomoc klientowi. Dlatego należy bardzo uważać na negatywne komentarze, które mogą popsuć całą pracę i dotychczasowy trud. W tym przypadku poświęćmy więcej uwagi na decyzję, czy warto odpowiadać na zarzuty. Źle dobrana odpowiedź może być nawet gorsza od jej braku. Czasem jednak wystarczy przyznać racje lub przeprosić, a fan poczuje się usatysfakcjonowany. Nie bójmy się, ale bądźmy ostrożni, kryzys w social media może wpłynąć na całą markę.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: