eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy Polaków: cena czy jakość?

Zakupy Polaków: cena czy jakość?

2005-09-14 12:55

Czym kierują się konsumenci wybierając określone produkty? Z jakich kanałów sprzedaży korzystają? Czy chętnie biorą udział w programach lojalnościowych? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziemy w najnowszym raporcie Acxiom.

Przeczytaj także: Zetki polują na promocje, Baby Boomers kupują polskie produkty

‘Unikam drogich, markowych produktów, bo nie chcę przepłacać za markę’ – pod tym stwierdzeniem podpisało się twierdząco 46% konsumentów zapytanych przez Acxiom. Ponad połowa respondentów (56%) przyznała także, iż ‘jeśli może zrobić coś samemu, nie płaci za to, nawet gdy musi poświęcić swój czas’.

Polacy wydają się być bardzo oszczędni i skrupulatnie liczą wydawane pieniądze. 42% konsumentów ‘kupuje przede wszystkim na promocjach i wyprzedażach’, a 55% ‘zanim coś kupi, uważnie porównuje ceny różnych producentów’. Wrażliwość na cenę wykazuje większość z nas i często przeważa ona nad sympatią czy przywiązaniem do określonego producenta - 36% respondentów przyznaje, że ‘jeśli jakaś firma zaoferuje dany produkt taniej, to chętnie zrezygnują z dotychczasowego dostawcy’.

Czy w przypadku wszystkich produktów/usług liczy się dla nas tylko cena? Co prawda pod stwierdzeniem ‘są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość’ podpisało się tylko 16% ankietowanych, ale już na kwestie dotyczące jakości zwraca uwagę liczniejsza grupa nabywców. 32% zapytanych przez Acxiom odpowiedziało, że ‘kupują droższe produkty, gdyż wiedzą, iż będą im one dłużej służyły’ , a 45% konsumentów wskazało, iż ‘mają swoje ulubione marki produktów i rzadko je zmieniają’. Do poszukiwania oszczędności poprzez korzystanie z aukcji internetowych przyznaje się natomiast 9% badanych.

Może dziwić nieco fakt, iż mając do wyboru obfitość różnego rodzaju programów lojalnościowych, do uczestnictwa w tego typu klubach przyznaje się ok. 12% konsumentów.

Rosnącą popularnością cieszą się natomiast zdalne kanały sprzedaży. Z katalogów wysyłkowych skorzystało 28% badanych, a 23% dokonało zakupów poprzez oferty przesyłane do nich pocztą. W sklepach i aukcjach internetowych kupuje ok.14% konsumentów, natomiast za pośrednictwem teleshop’ów (oferty telewizyjnej) ponad 5%.


Dane pochodzą z najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska (czerwiec 2005 rok). Próba badawcza wynosiła 23865 osób i obejmowała obszar całej Polski. W celu uzyskania reprezentatywności wyniki badania zostały poddane procedurze ważenia (tzw. ważona próba celowo-losowa).

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: