Polaków zakupy modowe w sieci
2014-03-18 12:53
Zakupy odzieżowe przeniosły się do Internetu © Picture-Factory - Fotolia.com
Przeczytaj także: Marki odzieżowe: rośnie sprzedaż online
Jak pokazuje przeprowadzona analiza, średnia wartość zamówienia w sklepach z branży modowej sięga 254 złotych, z kolei średnia cena oferowanego produktu to 146 złotych. Spośród tych internautów, którzy wrzucają towar do wirtualnego koszyka, jedynie co trzeci finalizuje transakcję, 2/3 z nich porzuca wirtualny koszyk i opuszcza stronę e-sklepu, nie decydując się na zakup.Zdaniem Mateusza Gordona, eksperta od e-handlu firmy Gemius, uwagę zwraca wysoki odsetek porzuceń koszyka. – Może to świadczyć o niepewności internauty co do prawa zwrotu towaru, jaka towarzyszy e-klientom. Tylko niektóre serwisy jasno komunikują prawa konsumenta w tym zakresie, a jeszcze rzadziej wydłużany jest standardowy czas zwrotu. Może to być spowodowane również kosztem dostawy, który często zaskakuje klienta na etapie koszyka i finalizacji transakcji, albo ograniczonym zaufaniem do sklepu, wynikającym z braku opinii klientów, certyfikatów czy ograniczonej ilości form płatności – uważa ekspert.
fot. mat. prasowe
Ruch na stronach e-sklepów
Z badań wynika również, że średni czas pobytu na stronach e-sklepów wynosi niespełna siedem minut (6 min. 56 s.). W ramach jednej wizyty e-klient dokonuje średnio 7 odsłon. Z kolei wskaźnik porzuceń, który pokazuje ile procent klientów opuszcza stronę generując tylko jedną odsłonę, czyli wchodzi na nią i z niej wychodzi, wynosi 39 proc.
fot. mat. prasowe
e-koszyk
– Stosunkowo niski wskaźnik porzuceń strony wskazuje na dominację dużych, rozpoznawalnych marek, na których strony wchodzimy bezpośrednio lub wpisując ich nazwę w wyszukiwarce – twierdzi Mateusz Gordon. – Większość z odwiedzających e-sklepy to klienci powracający. Ponadto niski wskaźnik odrzuceń sugerować może efektywnie prowadzone działania retargetingowe, czyli powtórne komunikaty kierowane do tych, którzy już odwiedzili stronę e-sklepu, lecz np. porzucili koszyk zakupów. Z kolei dobrze spersonalizowane serwisy największych marek, które cechuje dobra nawigacja, skutecznie utrzymują użytkownika pod swoim adresem – wyjaśnia ekspert.
fot. mat. prasowe
Współczynnik konwersji
Okazuje się, że najczęściej klienci e-sklepów z przeanalizowanej branży nabywają dwa przedmioty. Zdaniem Gordona, świadczy to o mało skutecznym systemie rekomendacji dodatków, które uzupełniłyby zakup. – W sklepach stacjonarnych wszyscy wiedzą, że najlepiej sprzedaje się to co jest na manekinie. Ludzie dostają gotową kompozycję. Stąd też rosnący na Zachodzie trend w postaci oferowania produktów modowych na zdjęciach modelek i modeli umieszczanych w e-sklepie. Na tym modelu opiera się layout wielu internetowych sklepów. Klikając w wybrany produkt, który dostrzeżemy na zdjęciu czy nawet animacji, przechodzimy do podstrony tego przedmiotu, jego specyfikacji, rekomendacji, rozmiarów, ceny, aż po możliwość umieszczenia go w koszyku – wyjaśnia ekspert.
fot. mat. prasowe
Informacje o badaniu
Dane pochodzą pilotażowego badania, przeprowadzonego w styczniu 2014 roku. GemiusShopMonitor to unikalne w skali globalnej rozwiązanie analityczne dedykowane branży e-commerce. Platforma została uruchomiona w połowie listopada 2013 roku. Daje możliwość porównania wyników z otoczeniem konkurencyjnym. Dzięki niemu przedsiębiorcy z branży e-commerce mogą zestawić wyniki swoich witryn z zagregowanymi danymi rynkowymi. Do badania przystąpiło 300 sklepów ze wszystkich branż.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zaległości e-handlu przekroczyły 400 mln zł
-
Dyrektywa Omnibus w praktyce, czyli co budzi największe wątpliwości
-
Dyrektywa OMNIBUS - ważne zmiany dla firm nie tylko z branży e-commerce
-
Jak dyrektywy Omnibus, cyfrowa i towarowa wpłyną na e-commerce?
-
Jak dyrektywa cyfrowa i towarowa zmienią polski e-commerce?
-
Polskie sklepy online dobrze sobie radzą
-
Sklepy internetowe w Polsce 2007
-
Rynek e-commerce wart 8,1 mld zł
-
Polskie sklepy internetowe 2007
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)