eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-biznes w Polsce 2005

E-biznes w Polsce 2005

2005-06-16 13:11

E-biznes w Polsce 2005

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Brak ograniczeń związanych z czasem przesyłania komunikatów, relatywnie niski koszt obsługi działań to najważniejsze zalety kierowania strategii sprzedaży marketingowej do internautów - wynika z badań Gemius przeprowadzonych na potrzeby najnowszego raportu "Biznesowe oblicze internetu 2005. Ocena i prognozy".

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia

Materiał powstał przy wykorzystaniu wyników 5 badań. Zakres analiz dotyczy: oglądalności witryn i aplikacji internetowych przez polskich internautów, oceny i prognoz dla rozwoju rynku e-commerce w Polsce w 2005 roku, konsumpcji mediów przez polskich internautów, sposobów wykorzystania internetu w polskich firmach, sposobów wykorzystania internetu przez polskich internautów. Wszystkie analizy zostały przeprowadzone pod kontem biznesowego wykorzystania internetu.

W raporcie czytamy m. in., że wyniki najnowszych badań wskazują na zależność pomiędzy wykorzystywaniem internetu w działalności firm a zwiększaniem ich konkurencyjności oraz możliwości rozwoju przedsiębiorstwa na rynku. Sens kierowania działań marketingowych potwierdza dodatkowo fakt, że aż 79 proc. Polaków korzystających z internetu zapoznawało się z ofertami handlowymi on-line, a 42 proc. wymienia to źródło jako najczęściej wykorzystywane w poszukiwaniu informacji handlowych. Na drugim miejscu znalazła się telewizja, a na ostatnim radio.

Wydawać by się mogło, że przykład zagranicy, gdzie firmy różnych branży wykorzystują sieć do kontaktów z klientami, stanowić powinien bodziec dla firm polskich do uwzględniania w strategiach biznesowych działań skierowanych do internautów. Jednak, jak czytamy w raporcie, jednie 36 proc. pracowników firm wskazuje, że strategie marketingowe ich firm zakładają działania skierowane do internautów.

Do jakich celów w swojej pracy zawodowej internauci nie wykorzystują internetu? Pracownicy firm nie biorą udziału w forach dyskusyjnych oraz nie zasięgają opinii internetowych ekspertów. A szkoda, bo wymiana informacji w gronie internetowych społeczności może być często bardzo pomocna, jest ponadto szybka i mało kosztowna. Warto zatem zachęcać pracowników firm do nawiązywania tego typu kontaktów, które umożliwiają skuteczną wymianę doświadczeń.

Najczęściej odwiedzanymi stronami www w celach związanych z wykonywaną pracą są serwisy informacyjne, strony firm konkurencyjnych oraz strony agend i instytucji rządowych.

Informacje zawarte w raporcie powinny napawać optymizmem przedsiębiorców inwestujących w sklepy internetowe: aż 97 proc. z 2 229 objętych badaniem internautów słyszało o możliwości robienia zakupów za pośrednictwem internetu. 30,8 proc. użytkowników zakupy on-line robi kilka razy w roku, a 14,3 proc. kilka razy w miesiącu. Największą popularnością wśród kupujących cieszą się niezmiennie: książki, płyty, sprzęt komputerowy oraz odzież i biżuteria.

Odpowiedzi respondentów ujęte w raporcie wskazują ponadto: które ze sklepów internetowych cieszą się największą popularnością, jakie są preferowane sposoby płatności oraz kwoty wydawane w sklepach internetowych, czy też jakie motywy skłaniają internautów do korzystania z aukcji internetowych.

Analiza odpowiedzi właścicieli, prezesów, czy też osób odpowiedzialnych za planowanie strategii handlowo-marketingowych sklepów internetowych wskazała, że dane na witrynach sklepów są aktualizowane codziennie lub kilka razy dziennie (39,7 proc.). Raz w miesiącu treści zmienia jedynie 6,3 proc. sklepów, których przedstawiciele wzięli udział w badaniu Gemius SA. Dodatkowo w raporcie znajdują się informacje m. in. o tym, w jaki sposób sklepy promują swoją działalność, ilu użytkowników odwiedziło strony objętych badaniem sklepów w ostatnim miesiącu, jakie specjalne oferty sklepy przygotowują dla stałych Klientów oraz jakie metody przyciągania nowych Klientów są najbardziej popularne.

Wykorzystanie internetu w szeroko rozumianej promocji i sprzedaży produktów oraz usług firm jest coraz bardziej powszechne bez różnicy, w jakim sektorze rynku ona funkcjonuje. Różne się jednak sposoby i intensywność zastosowania elektronicznej komunikacji w codziennym życiu przedsiębiorstw i organizacji. Działania mające na celu zwiększenie efektywności oraz konkurencyjności funkcjonowania przedsiębiorstw w coraz większym stopniu polegają na umiejętnym przeszukiwaniu zasobów globalnej sieci, np. stron konkurencji, serwisów informacyjnych, witryn potencjalnych klientów, agend i instytucji rządowych, instytucji finansowych, czy też pomocowych a nawet forów dyskusyjnych. Warto zatem robić wszystko, aby strategie internetowe firm były uwzględniane w planach marketingowo-sprzedażowych firm i zakładały przy tym realizację oczekiwań i potrzeb korzystających z internetu w celach biznesowych.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: e-commerce, sklepy internetowe, e-biznes
Firmy wciąż nie chcą XP

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: