eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel elektroniczny w MSP 2004 i 2007

Handel elektroniczny w MSP 2004 i 2007

2008-04-10 02:51

90% małych i średnich firm zaopatruje się przez sieć, dla jednej czwartej mikroprzedsiębiorstw Internet jest głównym kanałem zbytu, a 8% tych transakcji przekracza 200 tys. złotych. Ponad połowa przedsiębiorców wystawia e-faktury, a ze swoimi klientami komunikuje się nie tylko przez e-mail, ale także za pomocą skype'a i chat room'ow - wynika z analizy ekspertów z Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Przeczytaj także: Handel e-commerce w USA X 2008

Autorzy analizy, eksperci z Akademii Ekonomicznej w Katowicach w 2004 i 2007 roku przeprowadzili kompleksowe badania, których celem było uchwycenie trendów wykorzystania Internetu w małych i średnich przedsiębiorstwach, ocena rozwoju i stopnia wykorzystania handlu elektronicznego w działalności tych przedsiębiorstw, jak również próba oceny perspektyw dalszego rozwoju e-handlu z uwzględnieniem jego szans i zagrożeń.

Szczegółowym przedmiotem analiz było funkcjonowanie sklepów internetowych działających w Polsce. Wynikiem końcowym badań jest raport składający się z 9 części:
  • Internet w działalności małych i średnich przedsiębiorstw.
  • Handel elektroniczny w opinii małych i średnich przedsiębiorstw.
  • E-zakupy w małych i średnich przedsiębiorstwach.
  • E-sprzedaż w małych i średnich przedsiębiorstwach.
  • Sposób obsługi klientów przez Internet w małych i średnich przedsiębiorstwach.
  • Handel elektroniczny w MSP w perspektywie roku 2010.
Kluczowe wnioski raportu:

1. W 2007 roku dla respondentów przedsiębiorstw warunkami koniecznymi do wprowadzenia handlu elektronicznego w małych i średnich przedsiębiorstwach było otwarcie się społeczeństwa na nowe formy handlu (81%) oraz czytelny zakres regulacji prawnych dotyczących e-handlu (73%).

2. W 2007 roku w porównaniu z rokiem 2004 ponad 20% więcej badanych przedsiębiorstw (prawie 90% ogółu) zaopatrywało się w sieci.

3. Ponad 60% przedsiębiorstw sprzedających przez Internet robiło to za pośrednictwem sklepu internetowego, a 41% poprzez aukcje internetowe.

4. W 2007 roku co drugie mikro przedsiębiorstwo prowadziło działalność handlową w Internecie, podczas gdy w 2004 roku działalność taką prowadziła co trzecia badana firma. Zanotowano ponad 19% wzrost sprzedaży przez Internet w roku 2007 w stosunku do 2004 roku.

5. W opinii przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw najważniejszą przyczyną rozpoczęcia sprzedaży w Internecie w 2007 roku była potrzeba stworzenia alternatywnego kanału sprzedaży produktów w stosunku do tradycyjnych form zbytu produktów; według badanych przedsiębiorców równie ważnymi przyczynami rozpoczęcia handlu w sieci było otwarcie się przedsiębiorstw na nowoczesne formy handlu oraz potrzeba szerszego zaprezentowania oferty poza dotychczasowy obszar geograficzny działania przedsiębiorstw.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: