Dobra konsumenckie: największe firmy 2013
2013-04-24 10:03
Przeczytaj także: Dobra konsumenckie: sprzedaż w górę
Mimo spowolnienia gospodarczego w ostatnim zamkniętym roku finansowym przychody 250 największych producentów dóbr konsumpcyjnych wyniosły 3,12 biliona dolarów (rok wcześniej w roku finansowym 2010 było to 2,82 biliona dolarów). A to oznacza wzrost na poziomie 7 proc. Aż 80 proc. spółek z tego zestawienia może się pochwalić większymi przychodami ze sprzedaży, a 90 proc. zanotowało zysk, który średnio wyniósł 6,5 proc. (w roku finansowym 2010 było to 8,5 proc.). „Aż połowę z podmiotów, które dotknął spadek przychodów stanowią firmy japońskie, borykające się wciąż ze skutkami trzęsienia ziemi i tsunami. Solidne wyniki sprzedaży pozostałych są jednak oznaką, że światowa gospodarka powoli odbija się od dna i w najbliższych latach należy spodziewać się dalszych wzrostów” – wyjaśnia Piotr Świętochowski.
Podobnie jak w innych sektorach gospodarki, także w branży producentów dóbr konsumpcyjnych, duże wzrosty przychodów zapewnia firmom ekspansja na rynkach wschodzących. Największe wzrosty wykazały spółki z Afryki i Bliskiego Wschodu (o 24 proc.), a za nimi uplasowała się Ameryka Łacińska (16 proc.). Silną reprezentację w grupie krajów wschodzących mają firmy z Brazylii, a także z Chin. Dla porównania w Ameryce Północnej wzrost ten wyniósł 14 proc, ale już Europie borykającej się z recesją jedynie 4 proc. Pod tym względem z państw europejskich najlepiej wypadają spółki francuskie (wzrost o 15 proc.), które osiągnęły wyniki ponad dwukrotnie lepsze niż firmy z Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Łączne przychody ze sprzedaży dziesięciu największych producentów dóbr konsumpcyjnych na świecie wyniosły 846 mld dolarów, przy wzroście o 4,8 proc. r./r. „W porównaniu z całym zestawieniem TOP 250 jest to wynik nieco gorszy, przede wszystkim ze względu na słabszą kondycję japońskich koncernów Panasonic i Sony, a także fińskiej Nokii” – dodaje Piotr Świętochowski. Przychody pierwszej dziesiątki to 27,1 proc. wyniku wszystkich producentów dóbr konsumpcyjnych. Firmy, które znalazły się zestawieniu TOP 250 musiały w roku finansowym 2011 osiągać przychody na poziomie co najmniej trzech miliardów dolarów.
fot. mat. prasowe
Ranking firm
O raporcie “Global Powers of Consumer Products 2013. Engaging the connected consumer”
6. edycja corocznego raportu przedstawia ranking 250 największych światowych producentów dóbr konsumpcyjnych w oparciu o powszechnie dostępne dane firm w roku finansowym 2011 (obejmujący rok podatkowy kończący się najpóźniej w czerwcu 2012 r.). Raport prezentuje również prognozę dla gospodarki światowej, analizę kapitalizacji rynkowej w branży oraz omówienie podstawowych trendów oddziałujących na firmy w sektorze.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Dobra konsumenckie: największe firmy 2014
-
Ulgi podatkowe motorem polskiej gospodarki?
-
Polscy przedsiębiorcy optymistyczni, lecz ostrożni
-
Co jest ważne dla pracodawców podczas rekrutacji?
-
Coface TOP 500 CEE 2022: PKN Orlen niepokonany
-
Coface TOP 500 CEE 2021: pozycja Orlen niezagrożona
-
Sektor MSP zniecierpliwiony po roku pandemii
-
GUS: gorsze wyniki przedsiębiorstw, gastronomia i hotelarstwo cierpią najbardziej
-
Mikro i małe firmy w czasie recesji i wzrostu gospodarczego. Wyniki badań mogą zaskakiwać
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)