eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Uwaga na produkty strukturyzowane

Uwaga na produkty strukturyzowane

2013-01-22 11:31

Przeczytaj także: Polisolokata Meritum Banku


To jednak nie jedyny „haczyk”, jaki znajduje się w ugodzie z bankiem. Do wzoru jednego z nich dotarliśmy. Widnieje w nim taki zapis: „klient i Bank zobowiązują się niniejszym do zachowania treści niniejszego Porozumienia w poufności i do nieujawniania go jakimkolwiek osobom trzecim bez zgody
Banku wyrażonej w formie pisemnej (...). W przypadku naruszenia zobowiązania do zachowania poufności (...) klient zobowiązuje się zapłacić na rzecz banku kwotę 130 tys. zł”.

Wróćmy teraz do historii poszkodowanego klienta, którą opisywaliśmy na początku. Zarówno on, jak i jego rodzina chcą zachować anonimowość, właśnie z obawy przed wysokimi karami, jakie może na nich nałożyć bank. Odzyskali swoje pieniądze, ale o całej sprawie chcą jak najszybciej zapomnieć. Przestrzegają jednak innych przed „Kwartalnymi Zyskami” i innymi produktami strukturyzowanymi oferowanymi przez Getin Bank.

Tylko dlaczego bank takie metody wobec klientów w ogóle stosuje? – Zawarcie klauzuli o poufności w treści dokumentu wynika z faktu, iż indywidualnie ustalone warunki porozumienia dotyczą wyłącznie zainteresowanych stron. Proszę zwrócić uwagę, że warunkiem koniecznym zawarcia porozumienia jest dobrowolna akceptacja jego treści przez obie strony – podkreśla Artur Newecki.

– Kwestia takich porozumień nie jest uregulowana w prawie bankowym. Ale tu klient jest w trudnej sytuacji, bo jeśli nie podpisze porozumienia i nie zgodzi się na klauzulę poufności, swoich pieniędzy może nie odzyskać. Trudno nie odnieść wrażenia, że tu chodzi o to, by klientom po prostu zamknąć usta – mówi Paweł Majtkowski, analityk Expandera.

KNF grozi palcem

Wcześniej sprawą umów, jakie klienci zawierali z Getin Bankiem, zajmowała się Komisja Nadzoru Finansowego. – Umowy zawierają informacje o opłatach i nie łamią prawa – mówiła latem Katarzyna Mazurkiewicz z biura prasowego KNF w telewizyjnej „Panoramie”.

Pod koniec września KNF jednak wypowiedziała się na temat nagannych praktyk oferowania produktów strukturyzowanych. Komisja w liście do banków napisała, że oczekuje między innymi, że osoby bezpośrednio zaangażowane w sprzedaż produktów inwestycyjnych będą odpowiednio przygotowane. Ważne także, by produkty finansowe oferowane przez banki był adekwatne do potrzeb poszczególnych klientów i informacje przekazywane na ich temat był rzetelne i kompletne. Umowy, regulaminy i warunki ubezpieczenia muszą być tak skonstruowane, by były jednoznacznie i zrozumiałe dla klienta.

– KNF straszy, że niestosowanie się do tych zaleceń może generować ryzyko prawne dla podmiotów, oferujących te produkty. Aby wzmocnić przekaz, Komisja uderza też w nutę uczciwości, przypominając, że oferujący tego typu produkty są postrzegani jako instytucje zaufania publicznego i mogą psuć zaufanie do całego rynku. Ale KNF może jedynie dawać zalecenia, nie może do niczego przymusić – podkreśla Remigiusz Stanisławek.

Jak do tych zaleceń odnosi się Getin Bank? – Uwzględniając uwagi klientów, zmieniliśmy w ostatnich miesiącach konstrukcję najpopularniejszych produktów ustrukturyzowanych, wprowadzając do nich część ubezpieczeniową o charakterze depozytowym, która stanowi 50 lub nawet 70 proc. całości inwestycji. Ogranicza to ryzyko związane z realizowaną inwestycją, gwarantując zysk z co najmniej 50 proc. wpłaconych środków (w zależności od wybranego wariantu). Dzięki przyjętemu rozwiązaniu klient ma możliwość wcześniejszego wycofania środków z części depozytowej, bez ponoszenia kosztów związanych z opłatą likwidacyjną – mówi Artur Newecki. – Wdrożyliśmy również rozwiązania, których celem jest zapewnienie, że klient decydujący się na wieloletni produkt inwestycyjny czyni to świadomie i rozumie charakter tej inwestycji. Każdy klient wybierający produkt ustrukturyzowany musi złożyć własnoręczne oświadczenie, w którym potwierdza, że decyduje się na wieloletni produkt inwestycyjny, który nie jest lokatą bankową, a wycofanie środków z części inwestycyjnej przed końcem okresu umownego wiąże się z poniesieniem kosztów – dodaje Newecki.

Czy to wystarczy? Na pewno bankowi, by nie musiał klientom, którzy czują się poszkodowani, już oddawać pieniędzy.

– Produkty ustrukturyzowane od lat oferowane są przez banki. Dlaczego jednak tylko w Getin Banku są takie problemy? – pyta Remigiusz Stanisławek.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Izabela Kordos / Gazeta Bankowa Gazeta Bankowa

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: