eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Reklama wielkoformatowa VII-IX 2012 r.

Reklama wielkoformatowa VII-IX 2012 r.

2012-11-12 11:19

Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.


Na poziomie najważniejszych sektorów zmiany wartości miały różne powody. Wymienić można kilka przyczyn: od kontynuacji strategii marketingowej budowanej podczas EURO, przez rebranding dużego ubezpieczyciela, po obniżenie wydatków przez jedną z największych polskich telewizji, przy jednoczesnym wzroście inwestycji drugiej stacji telewizyjnej.
  • motoryzacja – po pierwszych trzech kwartałach to największy reklamowo sektor. Siłą napędową wzrostu inwestycji były kampanie promocyjne sponsorów EURO 2012 - firm Hyundai oraz KIA. W sumie te dwie firmy odpowiadają aż za 63,2% całości inwestycji sektora;
  • odzież i dodatki – inwestycje całego sektora spadły o 8,4%. Firma, która istotnie zwiększyła inwestycje jest Big Star. Liczba aktywnych reklamowo firm nieznacznie spadła, z 39 do 38;
  • finanse – skok został wygenerowany przez wzrost inwestycji pięciu firm: Amber Gold (aktywny reklamowo do sierpnia), Citi Handlowy, Credit Agricole, PZU i Proama;
  • media/książki/CD/DVD – inwestycje spadły o 7,5% w porównaniu z rokiem 2011. Główną przyczyną spadku była redukcja budżetu jednego z największych reklamodawców na rynku reklamy wielkoformatowej – TVN. Skala spadku została zmniejszona przez wzrost aktywności głównego konkurenta – Polsatu. Jednocześnie wzrosła liczba aktywnych reklamodawców – z 18 do 25;
  • napoje i alkohole – największy wpływ na tak wysoki wzrost inwestycji miało ogólne zwiększenie liczby aktywnych reklamowo firm – z 7 do 14. Najważniejsze znaczenie miały kampanie Frugo oraz firm sponsorów EURO 2012;
  • podróże i turystyka – głównym czynnikiem wzrostu znaczenia sektora była aktywność nieistniejącej już firmy OLT Express. Zwiększyła się też aktywność innych linii lotniczych, m.in. Eurolotu.

W tym kontekście należy zauważyć bardzo małą rolę sektora telekomunikacja, który w poprzednich latach był jednym z najbardziej aktywnych.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2012 r. z możliwości reklamy wielkoformatowej skorzystało 279 firm. Rok wcześniej było ich 255 (wzrost o 9,4%). Równocześnie średni budżet reklamowy firm, które skorzystały z reklamy wielkoformatowej, wyniósł 238 252 zł. Oznacza to spadek o 2,6%.

Jednocześnie lista 10 największych reklamodawców ponownie uległa istotnym przetasowaniom. W zestawieniu pojawiły się nowe firmy, a wypadli reklamodawcy wcześniej zajmujący kluczowe pozycje w tabeli nr 3.

fot. mat. prasowe

Lista 10 największych reklamodawców po pierwszych trzech kwartałach 2012 roku

Lista 10 największych reklamodawców ponownie uległa istotnym przetasowaniom. W zestawieniu pojawiły się nowe firmy, a wypadli reklamodawcy wcześniej zajmujący kluczowe pozycje.


Po pierwszych trzech kwartałach 2011 roku na pierwszych dwóch pozycjach odpowiednio byli: T-Mobile (wtedy PTC) i TVN – reklamodawcy, którzy w tym roku bardzo obniżyli wydatki na wielki format. Obecny lider w wydatkach na ten segment reklamy tj. Hyundai w ubiegłym roku zajmował pozycję nr 5. W pierwszej dziesiątce zeszłego roku znajdowali się również UIP, Unilever, Orange, Grupa Żywiec, LPP, Kulczyk Tradex oraz BZ WBK.

Rynek reklamy wielkoformatowej-wymiar geograficzny

W III kwartale 2012 r. zostały utrzymane najważniejsze zmiany z poprzednich kwartałów: spadek udziału rynku warszawskiego oraz wzrost znaczenia rynków lokalnych. Proces uległ jednak wyhamowaniu. W pierwszych trzech kwartałach udział rynku warszawskiego w inwestycjach wyniósł 44%.

Rynki, które najszybciej wzrastały to Łódź i Wrocław – odpowiednio o 46,5% i 37,3%. Wartość rynku warszawskiego spadła o 4,5%.

Szczegółowe szacunki wartości ilustruje tabela poniżej.

fot. mat. prasowe

Wydatki na kampanie wielkoformatowe w poszczególnych miastach oraz ich udział w rynku

W pierwszych trzech kwartałach udział rynku warszawskiego w inwestycjach wyniósł 44%. Rynki, które najszybciej wzrastały to Łódź i Wrocław.


Spadek wartości inwestycji na rynku warszawskim jest przede wszystkim efektem spadku średniego budżetu przeznaczanego na reklamę o 3,7% (z 226 686 zł do 218 206 zł). Liczba aktywnych reklamodawców spadła nieznacznie, z 135 do 134.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Dyrektor IT niedoceniany

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: