eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Stadiony: finansowanie w Polsce i na świecie

Stadiony: finansowanie w Polsce i na świecie

2012-11-06 13:37

Przeczytaj także: Polskie obiekty sportowe a naming rights


Zagraniczni operatorzy preferują ograniczenie swojego udziału w organizacji do odpłatnego udostępniania powierzchni stadionu, stosując przy tym najczęściej model stałej kwoty doliczanej do ponoszonych kosztów bezpośrednio związanych z danym eventem, jak energia elektryczna i ogrzewanie. W ten sposób operator realizuje stały zysk, niezależny od frekwencji odbywającej się imprezy, a ryzyko finansowe jest w całości ponoszone przez organizatora.

Kluczowe jest jednak, aby obiekt był postrzegany przez kręgi biznesowe jako atrakcyjne miejsce na organizację różnego rodzaju eventów, od niewielkich spotkań po wielotysięczne imprezy masowe. Przyciągnięcie dużych kontrahentów wiąże się zatem nierozłącznie z długoterminowym ponoszeniem znacznych kosztów marketingowych związanych z tworzeniem pozytywnego wizerunku stadionu.

Zależność taka widoczna jest choćby w przypadku Amsterdam ArenA, który pomimo znacznie lepszych wartości wskaźników makroekonomicznych (104,9 mld EUR (39,5 tys. EUR na jednego mieszkańca) PKB regionu Noord-Holland, na terenie którego znajduje się Amsterdam, wobec 25,5 mld EUR (8,9 tys. EUR na jednego mieszkańca) PKB wypracowanego przez woj. Dolnośląskie) i poziomu zainteresowania piłką nożną (średnia frekwencja na meczach Eredivisie na poziomie 19,6 tys. wobec 5,2 tys. na meczach Ekstraklasy w sezonie 2009/10), przez pierwsze cztery lata działalności nie osiągnęła dodatniego wyniku finansowego. Strata w pierwszym roku po oddaniu to użytku wyniosła 4,5 mln EUR wobec przychodów na poziomie 16,5 mln EUR. W kolejnych latach strata stopniowo malała, lecz nawet w okresie 1999/2000, pomimo goszczenia rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, stadion odnotował ujemny wynik finansowy na poziomie 83 tys. EUR. Dopiero w kolejnym roku, dzięki zwiększonej rozpoznawalności marki obiektu przekładającej się na 40-proc. wzrost udziału sprzedaży lóż i miejsc biznesowych w strukturze przychodów obiektu, został odnotowany zysk na poziomie 34 tys. EUR, który od tamtego czasu sukcesywnie rośnie.

Informacje o raporcie:
Raport Finansowanie stadionów w Polsce i na świecie został opracowany na podstawie sprawozdań finansowych właścicieli oraz operatorów wybranych stadionów piłkarskich w Polsce, Europie i Ameryce Północnej. Zawarte prognozy zostały stworzone przez zespół analityków inwestycyjnych Grupy Trinity S.A. odpowiedzialnych za projekt.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: