eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Pierwszy kontakt z mediami

Pierwszy kontakt z mediami

2005-04-19 12:54

Biuro obsługi klienta lub recepcja to najczęściej źródło pierwszego kontaktu firmy z otoczeniem. Życie pokazuje, że pierwszy kontakt firmy z dziennikarzem może istotnie wpłynąć na to czy i co o niej napisze. Nie dalej niż wczoraj zadzwoniłem do kolegi z działu marketingu w stowarzyszeniu branżowym w sprawie organizacji seminarium. Telefon miał charakter prywatny. Telefonistka grzecznie zapytała o nazwisko i nazwę firmy. Błyskawicznie po tym kiedy usłyszała Pressence Public Relations zapytała czy nie byłoby stosowniej gdyby połączyła mnie z rzecznikiem prasowym!

Przeczytaj także: Jak wystąpić w radiu ostatni raz

To znakomity przykład jak pierwsze wrażenia kształtują percepcję. Pierwsze to troska i chęć pomocy, drugie to propozycja połączenia z odpowiednią osobą.

Oto 10 porad jak robić dobre wrażenie na mediach.

1. Opracuj politykę medialną. Każda organizacja powinna mieć formalną politykę kontaktów z dziennikarzami. Taki dokument zmniejsza ryzyko niekontrolowanych reakcji i maksymalizuje efekty wszystkich kontaktów z mediami.

2. Przygotuj imienną listę osób, które mogą i którym nie wolno rozmawiać z dziennikarzami. To podstawa dobrej polityki medialnej. Każda szanująca się organizacja jasno określa kto może się wypowiadać publicznie i na jaki temat.

3. Informuj pracowników o swojej polityce medialnej, wyjaśniaj jej zasady i przedstawiaj korzyści. Przykład z telefonistką pokazuje jak ważna jest rola pracowników "pierwszego kontaktu". Jest to szczególnie istotne w momencie kryzysu lub wypadku.

4. Kontroluj przepływ informacji. Dobrzy pracownicy biurowi są sercem organizacji i mają duży wpływ na obieg informacji. Dobry asystent posła powinien odróżniać informacje ważne od mniej istotnych, pilne od tych, które mogą poczekać. Dobra sekretarka zawsze wie do kogo skierować interesanta.

5. Bądź uprzejmy. Wizerunek jaki budujesz w kontakcie z dziennikarzem może wpłynąć na to co napisze o organizacji.

6. Zapytaj dziennikarza o nazwisko, nazwę redakcji, telefon kontaktowy i co najważniejsze o TERMIN oddania artykułu do druku. W mediach czasem sekundy decydują o tym czy Twoja wypowiedź będzie wykorzystana.

7. Zawsze oddzwaniaj w ciągu godziny. To pomaga dziennikarzowi spokojniej pracować nad tematem i lepiej wykorzystać czas.

8. Nie daj się wciągać w spekulacje. Dziennikarze uwielbiają prowokować i wymyślać hipotetyczne scenariusze. Potrafią to robić z dużym przekonaniem i determinacją. Opanuj pokusę spekulowania bez względu na przedstawiony scenariusz. Przypominaj kim jesteś i dlaczego spekulowanie jest Ci obce.

9. Zakładaj, że WSZYSTKO co powiesz może znaleźć się w mediach. Moje doświadczenie uczy, że należy unikać szarej strefy (chodzi o informacje przekazywane poufnie). Każde słowo przekazane dziennikarzowi może trafić do opinii publicznej.

10. Oceniaj i poprawiaj. Każdy kontakt z mediami - dobry lub mniej udany - jest okazją do oceny i korekty procedur i działania. Wystarczą dwa pytania - co się sprawdziło i co można/należy poprawić następnym razem.

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Przeczytaj także

Bankowość internetowa

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: