Pierwszy kontakt z mediami
2005-04-19 12:54
Przeczytaj także: Jak wystąpić w radiu ostatni raz
To znakomity przykład jak pierwsze wrażenia kształtują percepcję. Pierwsze to troska i chęć pomocy, drugie to propozycja połączenia z odpowiednią osobą.Oto 10 porad jak robić dobre wrażenie na mediach.
1. Opracuj politykę medialną. Każda organizacja powinna mieć formalną politykę kontaktów z dziennikarzami. Taki dokument zmniejsza ryzyko niekontrolowanych reakcji i maksymalizuje efekty wszystkich kontaktów z mediami.
2. Przygotuj imienną listę osób, które mogą i którym nie wolno rozmawiać z dziennikarzami. To podstawa dobrej polityki medialnej. Każda szanująca się organizacja jasno określa kto może się wypowiadać publicznie i na jaki temat.
3. Informuj pracowników o swojej polityce medialnej, wyjaśniaj jej zasady i przedstawiaj korzyści. Przykład z telefonistką pokazuje jak ważna jest rola pracowników "pierwszego kontaktu". Jest to szczególnie istotne w momencie kryzysu lub wypadku.
4. Kontroluj przepływ informacji. Dobrzy pracownicy biurowi są sercem organizacji i mają duży wpływ na obieg informacji. Dobry asystent posła powinien odróżniać informacje ważne od mniej istotnych, pilne od tych, które mogą poczekać. Dobra sekretarka zawsze wie do kogo skierować interesanta.
5. Bądź uprzejmy. Wizerunek jaki budujesz w kontakcie z dziennikarzem może wpłynąć na to co napisze o organizacji.
6. Zapytaj dziennikarza o nazwisko, nazwę redakcji, telefon kontaktowy i co najważniejsze o TERMIN oddania artykułu do druku. W mediach czasem sekundy decydują o tym czy Twoja wypowiedź będzie wykorzystana.
7. Zawsze oddzwaniaj w ciągu godziny. To pomaga dziennikarzowi spokojniej pracować nad tematem i lepiej wykorzystać czas.
8. Nie daj się wciągać w spekulacje. Dziennikarze uwielbiają prowokować i wymyślać hipotetyczne scenariusze. Potrafią to robić z dużym przekonaniem i determinacją. Opanuj pokusę spekulowania bez względu na przedstawiony scenariusz. Przypominaj kim jesteś i dlaczego spekulowanie jest Ci obce.
9. Zakładaj, że WSZYSTKO co powiesz może znaleźć się w mediach. Moje doświadczenie uczy, że należy unikać szarej strefy (chodzi o informacje przekazywane poufnie). Każde słowo przekazane dziennikarzowi może trafić do opinii publicznej.
10. Oceniaj i poprawiaj. Każdy kontakt z mediami - dobry lub mniej udany - jest okazją do oceny i korekty procedur i działania. Wystarczą dwa pytania - co się sprawdziło i co można/należy poprawić następnym razem.
oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations
Przeczytaj także
-
PR i marketing w 2023 roku. Trendy na 2024
-
Biały wywiad - odcienie bieli
-
7 skutecznych sposobów na kryzys wizerunkowy
-
Marketing i komunikacja w trakcie i po pandemii
-
Kryzysowy Public Relations: komunikacja w czasie koronawirusa
-
Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w firmie. Jak rozmawiać o koronawirusie?
-
Etyka w public relations - szansa czy problem?
-
Jakie wartości etyczne są ważne dla specjalisty PR?
-
Cała prawda o marketingu i PR w Polsce