eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Social media a B2B

Social media a B2B

2012-07-25 12:05

Przeczytaj także: Social media i marketing treści pomogą osiągnąć sukces


Co ma content marketing do mediów społecznościowych?

Oba rozwiązania tworzą swoisty model hybrydowy – social media są idealnym narzędziem do dystrybuowania różnych treści. W branży mówi się, że napędzają kontent. Potwierdzają to oczywiście dane statystyczne – 88 proc. respondentów badania „Outbrain as cited in company blog” wykorzystuje właśnie media społecznościowe do promocji wytworzonych treści.

Wróćmy do przykładów. Dwa popularne w ostatnim czasie narzędzia do monitoringu internetu oraz Facebooka – Brand24 oraz Sotrender. Śledzicie ich raporty, zaglądacie na ich blogi? Emocjonowaliście się informacjami o skasowanych komentarzach z facebookowego profilu KPRM (case ACTA)? Oba podmioty działają właśnie w oparciu o kontent, który poprzez społeczną interakcję jest promowany w social mediach. Kto powie, że oba wymienione podmioty są firmami działającymi w środowisku internetowym, więc jest to dla nich naturalny sposób promocji? W takim razie inny przykład – firma Xella – producent betonu komórkowego znanego pod nazwą Ytong. Blog o betonie, kanał na YouTubie? Dlaczego nie? Nie myślcie o budowlańcu przez pryzmat pana spod budki z piwem – to przeszłość. Teraz profesjonalne ekipy cały czas się kształcą, żeby dostarczyć swoim klientom możliwie najlepszych rozwiązań. W takim razie dlaczego nie dystrybuować treści eksperckich poprzez blog czy kanał na YouTube? Bloguje również firma TB Print (klientom oferuje szeroką gamę tuszów i tonerów), która pod adresem officewarriors.pl dostarcza ciekawostek i porad na szeroko pojęte tematy biurowe.

Kampania „Mobiliusz” promująca rynkowy start pakietu Adobe CS 5.5, przygotowana przez agencję Think Kong, została nawet nagrodzona w amerykańskim konkursie IAC 2012. Działania w ramach akcji opierały się właśnie o kontent i social media. Ciekawe i dopasowane do odbiorców treści były promowane we współpracy z branżowymi blogerami, administratorami forów, z wykorzystaniem dostępnych kanałów społecznościowych klienta oraz poprzez reklamy. W ramach działań przeprowadzony został również wideokurs przenoszenia gry we Flash na smartfony i tablety.

W poszukiwaniu inspiracji

Zachodnie kampanie są zwykle dużo bardziej rozbudowane, bo w większości przypadków opierają się na własnych społecznościach. Przy polskich, zwykle dość ograniczonych budżetach, mało który podmiot może sobie pozwolić na własny serwis z funkcjami społecznościowymi i z tego powodu bardzo często brakuje mediów, w ramach których można by prowadzić daną akcję. Własne serwisy skierowane do partnerów biznesowych mają takie firmy, jak: American Express, Microsoft, Virgin Media, Archer Technology i wiele innych. Zagraniczne przykłady są bardzo zróżnicowane – od prostych typu odpowiadanie na pytania partnerów w formie krótkich materiałów wideo dostępnych na YouTube, poprzez kampanie na Facebooku (CISCO – działania wizerunkowe, client service, oferty pracy), firmy wirusowe (Cree LED Revolution, Blendtec „Will it blend”, Kinaxis), blogowanie (Indium), fotoblogowanie (IdeaPaint), aż do dedykowanych, bardzo rozbudowanych społeczności (Doctors.net). Jest z czego wybierać. W poszukiwaniu inspiracji odsyłam do serwisu Econsultancy.com.

Trzeba również pamiętać, że media społecznościowe to nie tylko działania wizerunkowe i sprzedażowe, ale również działania typu client service, crowdsourcing czy też wsparcie działań HR. Na przykład Dell na Facebooku prowadzi profil „Dell Social Media”, za pomocą którego przekazuje mniejszym firmom, jak radzić sobie w social mediach. Na profilu skupiło się już ponad 50 tys. fanów. Firma posiada również serwis (www.ideastorm.com), dzięki któremu społeczność internautów może podpowiadać osobom decyzyjnym różne innowacyjny pomysły.

Na koniec – możecie powiedzieć, że nie ma skuteczniejszego sposobu sprzedaży niż spotkanie face to face. Wspomniane wcześniej badanie Global Web Index to potwierdza. W Polsce bardziej cenimy bezpośredni kontakt, ale w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii przedstawiciele firm B2B preferują komunikację online. Prędzej czy później w naszym kraju też tak będzie. Po prostu nie stać nas na spotkania, które mogą nie przynieść wymiernych korzyści, a eventy online w znacznym stopniu ograniczają koszty, zarówno finansowe, jak i czasowe. Kilka dni temu IBM opublikował raport Global CEO Study 2012, który powstaje na podstawie wywiadów z dyrektorami zarządzającymi kilku tysięcy firm. Według ich przewidywań w ciągu 3-5 lat znaczenie spotkań face to face spadnie z 80 do 67 proc., a media społecznościowe zanotują wzrost o 256 proc. Naprawdę warto śledzić ten trend i szukać rozwiązań dopasowanych do własnych potrzeb. Social media są odpowiednim kanałem komunikacji dla firm działających na rynku B2B – przede wszystkim stanowią idealne uzupełnienie działań w realu.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: