eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Intranet społecznościowy

Intranet społecznościowy

2012-04-18 11:57

Przeczytaj także: Firmy popularyzują Intranet 2.0


Ukryta wiedza

Wewnątrzkorporacyjna sieć społecznościowa jest niczym lustro, w którym bardzo dokładnie odbijają się pracownicy, ich relacje oraz struktura firmy. Analizując aktywność użytkowników, można zidentyfikować formalnych i nieformalnych liderów, określić zasięg i członków nieformalnych grup oraz obserwować interakcje zachodzące pomiędzy oraz w ramach tych społeczności. Procesy, które do tej pory były niewidoczne, mogą podlegać analizie i dzięki temu przyczyniać się do zwiększania efektywności w organizacji.

„Coraz częściej osoby zarządzające w firmach zdają sobie sprawę, że najważniejsze kompetencje pracowników leżą w sferze „wiedzy ukrytej”, czyli tej znajdującej się w głowie, a nie na papierze – w formie dokumentów lub danych. Szacuje się, że stosunek wiedzy ukrytej i jawnej kształtuje się w proporcji 80:20. Dzięki sieciom społecznościowym, możemy chociaż część tej wiedzy wydobyć na zewnątrz” – tłumaczy Tomasz Jabłoński.

Wymiana wiedzy

Intranet społecznościowy pozwala pracownikom szybciej nawiązywać relacje, co jest istotne zwłaszcza dla dużych i międzynarodowych organizacji. Pracownicy mogą kontaktować się ze sobą i wymieniać doświadczeniem. Jest to szczególnie ważne dla nowych pracowników. Nowa osoba może od razu uzyskać odpowiedzi na nurtujące ją pytania, znaleźć pracowników o podobnym profilu zawodowym oraz nawiązać z nimi kontakt. Dzięki wsparciu innych, nowy pracownik szybciej adaptuje się i rozwija.

Społecznościowy Intranet sprzyja także doświadczonym pracownikom. Im więcej osób zwraca się do eksperta z pytaniem, zostawia swoje komentarze oraz „lajki”, tym wyższy jego status w organizacji i profesjonalne uznanie. Realna wymiana wiedzy jest jedną z największych zalet społecznościowej sieci korporacyjnej.

„Osoby kreatywne, dzięki umiejętnościom autopromocji, często odnoszą z sieci społecznościowych więcej korzyści niż osoby bardziej introwertyczne, ale pozostające bardzo dobrymi specjalistami. Jednak wciąż jest to dla introwertyków sposób na prezentację swojej wiedzy w wygodnej dl nich formie – bez publicznych wystąpień, czy dużych i stresujących narad„ – wyjaśnia Tomasz Jabłoński.

Warunki udanego wdrożenia

Powodzenie korporacyjnej sieci społecznościowej w dużej mierze zależy od spójnej i konsekwentnej polityki firmy. Jeżeli ten kanał komunikacji nie jest prawidłowo zarządzany, pozostanie tylko nudną technologią, a nie przydatnym narzędziem. Intranet musi być stale rozwijany, a informacje udostępniane pracownikom – aktualne.

„Ważne, aby do wdrożenia i zarządzania społecznościowym intranetem zaangażować odpowiednich interesariuszy: dział HR, IT oraz specjalistę do spraw komunikacji wewnętrznej. Są to osoby, których działania są kluczowe dla powodzenia projektu” – podsumowuje Tomasz Jabłoński.

Przeczytaj także: Najlepsze Intranety 2010 Najlepsze Intranety 2010

poprzednia  

1 2

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: