eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Najlepsze marki świata a kryzys

Najlepsze marki świata a kryzys

2012-04-13 13:02

Przeczytaj także: Smartfony i operatorzy komórkowi w Top Marka 2020. Kto liderem?


7. Zrozum nowe możliwości

Żyjemy w czasach równie dramatycznych zmian technologicznych. Technologia cyfrowa, media społeczne, platformy mobilne to dla marki nowe możliwości angażowania konsumentów. Wciąż w większości wypadków to raczej fajny gadżet niż autentyczna użyteczność dla marki i jej odbiorców. Jednym z interesujących wyjątków od tej reguły jest rozwiązanie łączące świat on- i offline zaproponowane przez Tesco w Korei Południowej (występujące tam pod marką Home Plus). Marka wykorzystała nie tylko możliwości nowych technologii (popularność smartfonów i QR kodów), ale i dobre zrozumienie koreańskiego konsumenta, najbardziej zapracowanego na świecie, dla którego każda minuta wolnego czasu jest cenna. Promuje nowy styl konsumpcji swych usług – wybór produktu z wirtualnej półki rozklejonej na ścianach metra, zeskanowanie jego QR kodu, zakup online i dostawę do domu po dojeździe z pracy.

8. Traktuj osobiście

Wyżej wspomniane możliwości technologiczne pozwalają markom zachowywać się inaczej niż elity polityczne czy finansowe, czyli odcięty od rzeczywistości 1 proc., który decyduje o 99 proc. społeczności. Umożliwiają one markom (w forpoczcie są: Amazon, Apple, Google) coraz częściej i wyraźniej personalizowanie kontaktu i ich oferta względem potrzeb i oczekiwań indywidualnych klientów, autentycznie otwiera się na ich głos, np. poprzez systemy kontrybucji użytkowników typu „My Starbucks Idea”.

9. Zaangażuj lidera

Silne marki zwykle mają wsparcie w osobie lidera organizacji (bardzo często zarazem założyciela), który doskonale rozumie istotę marki, jej wagę dla organizacji i promuje to myślenie wśród pracowników. Odejście Steve’a Jobsa spowodowało lawinę dyskusji, czy Apple nadal będzie tą samą marką. Ci, którzy przepowiadają mu kontynuację sukcesu, argumentują, że Tim Cook poradzi sobie z tym dziedzictwem, bo kulturę Apple i motto kluczowych pracowników można podsumować WWSJD – „What would Steve Jobs do?”.

10. Wciąż inwestuj w markę

Marki silne w kryzysie to te, których budżety nie zostały drastycznie obcięte jako koszt. Wręcz przeciwnie – szuka się cięć gdzieś indziej niż w budżetach marketingowych czy budżetach obszarów funkcjonalnych stanowiących o istocie marki. Warto, bo silne marki nawet w kryzysie nie tylko utrzymują swą wartość, ale i ją pomnażają. Porównanie raportów „BrandZ 2005” i „BrandZ 2010” pokazuje, że wartość 100 najbardziej wartościowych marek świata wzrosła o 40 proc., z 1,45 tryliona dolarów amerykańskich do 2,04 tryliona.

Nigdy nie pozwól sobie na zmarnowanie poważnego kryzysu – daje on nam okazję zrobienia rzeczy, których przedtem nie mogliśmy zrobić. Te słowa Rahma Emanuela, szefa administracji prezydenckiej w gabinecie Baracka Obamy w latach 2009-2010, przypominają nam o pozytywnej stronie każdego kryzysu. To czekająca za którymś zakrętem szansa na długoterminową poprawę naszej kondycji, jeśli tylko podejmiemy odpowiednie kroki, jeśli przy tym potrafimy się czegoś nauczyć z zaistniałej sytuacji i jeśli potrafimy tę naukę wpasować w naturalne tryby naszego dalszego funkcjonowania.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Małgorzata Starczewska / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: