eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Targi branżowe w Polsce 2011

Targi branżowe w Polsce 2011

2012-02-10 11:26

Rynek targowy w Polsce w 2011 r. był udany dla branży. Potwierdzają to wstępne wyniki rynku targowego monitorowanego przez Polską Izbę Przemysłu Targowego. Biorąc pod uwagę cykliczność kilku wiodących imprez targowych organizowanych, co dwa lata, dane porównywane są w układzie dwuletnim tj. 2011 rok z 2009. Rynek targowy w Polsce w 2011 r. w każdej z podstawowych kategorii notuje wzrost.

Przeczytaj także: Rynek targowy 2013

W roku 2011 odbyło się 210 targów, to o cztery imprezy targowe więcej niż w roku 2009. Wynajęta powierzchnia targowa w roku 2011 kształtuje się na poziomie 676 tys. mkw. - to o prawie 100 tys. mkw. więcej niż w 2009 r. Również pod względem liczby wystawców branża zanotowała znaczący wzrost z 26,5 tys. do prawie 29 tys. Na uwagę zasługuje wzrost liczby zwiedzających na targach w Polsce. O ile w 2009 r. targi odwiedziło niecałe 884 tys. zwiedzających , to w 2010 r. ich liczba wyniosła 1.013.846, zaś w 2011 kształtuje się na poziomie blisko 1.112 000 osób.

Wyniki dowodzą między innymi tego, że w trudnych gospodarczo czasach rośnie wiedza przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarki na temat możliwości wykorzystania targów, jako instrumentu marketingu i komunikacji w biznesie. Uczestnicy targów - wystawcy i zwiedzający, nie rezygnują z wydatków na uczestnictwo w targach.

- Wydaje się, iż po okresie fascynacji Internetem w połowie ubiegłej dekady, profesjonaliści z różnych branż ponownie doceniają wysoką jakość kontaktów bezpośrednich twarzą w twarz, szczególnie w przypadku decyzji o zakupie wyspecjalizowanych produktów. Równolegle wzrasta poziom profesjonalizmu polskich organizatorów targów, którzy m.in. usprawnili systemy komunikacji i docierają do coraz szerszej grupy potencjalnych zwiedzających – powiedział Andrzej Byrt, prezes PIPT oraz prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich. Organizatorzy targów przywiązują także coraz większą wagę do programów imprez towarzyszących targom, opartych głównie na nowościach i aktualnych potrzebach rynku.

Badając dynamikę podstawowych parametrów rynku targowego w 2011 r. w porównaniu z 2010 rokiem, odnotowujemy również wzrosty. Liczba wystawców wzrosła o ok. 3,4 proc., a zwiedzających - o ok. 9,7 proc. Powierzchnia wynajęta na 210 targach organizowanych przez członków PIPT w 2011 r. utrzymała się niemal na tym samym poziomie co rok wcześniej. (2010 – 678 065 mkw., na 227 targach).

Dokładne wyniki w zakresie podstawowych parametrów statystycznych polskiego rynku targowego w 2011 r. znane będą po zakończeniu audytu realizowanego obecnie na zlecenie PIPT przez CENTREX - Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych.

Kryzys kontra branże

Organizatorzy są zadowoleni z wyników roku 2011, który przyniósł wzrost parametrów. Jest dobrze – mówią, chociaż nie we wszystkich branżach. Z branżami, które nastawione są na eksport kryzys obszedł się łaskawiej.

- Rok 2011 był kolejnym rokiem, w którym spółka Murator EXPO zanotowała istotny wzrost liczby wystawców i powierzchni z tytułu organizacji targów. Rok 2012 może przynieść generalne pogorszenie sytuacji. W większości branż widzimy jednak swoje szanse na kolejny, tym razem jednak znacznie mniejszy wzrost. Zakładamy, że nie ucierpią Targi WIATR i WODA ze względu na to, że trzon polskiego przemysłu stoczniowego stanowią eksporterzy, którym pomaga wysoki kurs euro i rośnie ich konkurencyjność w Europie – tłumaczy Jacek Oryl, prezes Murator EXPO sp. z o.o.

– Pomimo zdecydowanego ochłodzenia koniunktury na rynku mieszkań, nie powinny ucierpieć też Targi Mieszkaniowe Nowy DOM, Nowe MIESZKANIE – są istotnym narzędziem dla sprzedaży dużej ilości wybudowanych w ostatnich latach mieszkań. Kryzys zaszkodził przede wszystkim mniejszym imprezom tego typu, których w roku 2011 w Warszawie, poza naszymi targami organizowanych było aż osiem. W 2012 r. pozostanie ich tylko pięć. Co ciekawe, obecnie zauważamy wzrost w stosunku do ubiegłego roku ilości umów podpisanych z deweloperami dotyczących udziału we wszystkich czterech edycjach targów w 2012 r. To daje nam pewność, że w tej trudnej branży targi w 2012 r. odgrywać będą istotne znaczenie w promocji i sprzedaży – dodaje Jacek Oryl.

Branży obrabiarkowo – narzędziowej, która również nastawiona jest na eksport kryzys też nie grozi, wręcz odwrotnie, wyniki porównujące rok 2011 z 2009 są bardzo obiecujące.

- W 2011 r. w porównaniu do 2009 wzrosła liczba wystawców uczestniczących w 4 imprezach targowych dedykowanych branży obrabiarkowo-narzędziowej, aż o 52 proc. Dynamika roczna jest jeszcze większa - między rokiem 2010 a 2011 wzrost sięgnął aż 70 proc. Ponadto w roku 2011 liczba wystawców, którzy wzięli udział w więcej niż jednej imprezie targowej tej branży również wzrosła, i to aż o 65 proc., w porównaniu do 2009 r. To znakomita prognoza – komentuje Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie.

 

1 2 3

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: