eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek targowy 2013

Rynek targowy 2013

2014-02-03 09:50

Rynek targowy 2013

Rynek targowy 2013 © vege - Fotolia.com

W oparciu o wstępne dane statystyczne targów jakimi dysponują Polska Izba Przemysłu Targowego oraz CENTREX – audytor tych danych, można stwierdzić, że targi w Polsce pozostają ważnym instrumentem marketingu i komunikacji biznesowej. Porównując dane statystyczne w układzie 2-letnim (ze względu na cykl organizacji kilku wiodących marek targów co 2 lata), wielkości powierzchni targowej wynajętej wystawcom na targach w Polsce w 2013 r. najprawdopodobniej utrzyma się na niemal tym samym poziomie co w 2011 r.

Przeczytaj także: Rynek targowy 2012

Nieznaczny przyrost powierzchni wynajętej na targach wyniesie około 0,4% (2013 r. – ok. 679 000 mkw, wobec 675 907 mkw w 2011 r.) Liczba wystawców na targach w Polsce, według wstępnych danych statystycznych spadła około 4% w porównaniu z analogicznym, 2011 r. (2013 r. - ok. 27 600, wobec 28 770 w 2011 r.) , co było efektem wcześniejszego wyhamowania inwestycji w wielu branżach gospodarki i tym samym pogorszenia kondycji przedsiębiorców, a nie spadkiem zainteresowania targami.

Wykorzystując ożywienie gospodarcze z jakim najwyraźniej mamy do czynienia od 2013 r., prawdopodobnie wystawcy, którzy kontynuują uczestnictwo w targach, traktując je jako skuteczną platformę komunikacji biznesowej. Zainwestowali zarówno w poprawę jakości swoich wystąpień na targach, jak i w wielkość ekspozycji targowych – mówi Marzenna Łukaszewicz, dyrektor PIPT.

Bardzo cieszy ewidentny dalszy wzrost liczby zwiedzających na targach w Polsce. Ta tendencja wzrostowa utrzymuje się nieustannie od 2010 r. - dodaje Halina Trawa, wicedyrektor PIPT.

Za 2013 rok przewidywany jest wzrost liczby gości targowych o około 12% w porównaniu z 2011 r. (w 2013 r. - ok. 1 272 000; w 2011 r. 1 126 267).

Zdaniem ekspertów targowych, stały wzrost liczby zwiedzających wynika z wielu czynników. Z pewnością procentuje korzystne położenie geopolityczne Polski – między wschodem a zachodem Europy. Od 2004 r. wschodnia granica Polski stanowi jednocześnie granicę Unii Europejskiej. Z tego powodu ośrodki targowe w Polsce stają się miejscem spotkań biznesu ze Wschodu i Zachodu, z korzyścią dla wielu sektorów gospodarki. Doskonale zdają sobie sprawę z tego zarówno organizatorzy targów w Polsce jak i operatorzy bazy targowo – konferencyjnej. Organizatorzy targów nieustannie poprawiają swoją skuteczność w docieraniu do właściwych grup docelowych zwiedzających i mobilizowaniu ich do przyjazdu na targi skierowane do biznesu. W ocenie organizatorów targów wzrasta też poziom profesjonalizmu zwiedzających. Zwiedzający pojawiający się na stoiskach wystawców są dziś znacznie lepiej przygotowani do spotkań.
Rola targów

W 2013 r. Polska Izba Przemysłu Targowego obchodziła Jubileusz 20-lecia samorządu przedsiębiorców działających w branży targowej. Była to doskonała okazja do podsumowanie dorobku PIPT.

W ciągu 20 lat udało się nam wprowadzić standardy europejskie. Poddać sektor targowy w Polsce nie tylko standaryzacji definicyjnej, ale także jakościowej – powiedział prezes PIPT i prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich, Andrzej Byrt podsumowując 20-letni dorobek Izby.

Dorobek samorządu targowego pokazuje jak targi się zmieniły, i jaką ważną rolę odgrywają nie tylko, jako narzędzie biznesu, ale także w rozwoju regionów Polski. Dlatego martwi mnie niewystarczający brak zainteresowania targami ze strony władz politycznych i samorządów. Targi potrzebują promocji jak każde inne przedsięwzięcie, również ze strony władz państwowych, tak jak to się dzieje od wielu lat na zachodzie. Targi są ważnym narzędziem ożywienia gospodarki i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miało się to zmienić, dlatego współpraca miast z targami jest tak ważna – podkreślił Adam Gabrysiak, wiceprezes PIPT i prezes firmy Abisal.

fot. vege - Fotolia.com

Rynek targowy 2013

Za 2013 rok przewidywany jest wzrost liczby gości targowych o około 12% w porównaniu z 2011 r. (w 2013 r. - ok. 1 272 000; w 2011 r. 1 126 267).


Targi są takie, jaka jest gospodarka, są jej swoistym zwierciadłem – komentuje Paweł Babij, prezes Inerservis.

Dla targów niezbędna jest wiedza o ich znaczeniu dla rozwoju przedsiębiorczości, rozwoju miast i regionów, w których się one odbywają. Coraz odważniej i konsekwentniej trzeba mówić o jakości wydarzeń targowych, o ich znaczeniu dla branż. Bardzo bym chciał, aby w roku 2014 nie rozmawiać o targach językiem hitów i rekordów, lecz aby ich atrakcyjność mierzyć innowacyjnością i traktować je jako ważny i skuteczny sposób promocji gospodarczej – dodaje Paweł Babij.

Targi kontra kryzys

Rok 2013 był dla Europy okresem wygasania kryzysu, a w Polsce przyniósł zahamowanie tempa wzrostu z PKB na poziomie 1,4%. Jednak pomimo tych niesprzyjających warunków targi się obroniły.

Kryzys światowy w piątym roku trwania również i w Polsce wywarł najbardziej dolegliwy negatywny wpływ na stan naszej gospodarki w pierwszej połowie 2013 r. W rozmaitych branżach mógł on wyglądać i wyglądał zapewne inaczej, ale I połowa 2013 roku przebiegła pod znakiem narastającego pesymizmu: mniej wystawców niż w przewidywaniach, mniejsze rezerwowane powierzchnie, szczuplejszy zakres usług. Zmiana nastąpiła w połowie roku, w czerwcu, najpierw w tych sektorach, które eksportowały, potem stopniowo objęła ona kolejne z tymi pierwszymi związane. Po wakacjach było już wiadomo, że koniunktura wydobrzała i polepszyły się widoki na przyszłość - podsumowuje Andrzej Byrt.

Rok 2013 wydaje się być w pewnej mierze przełomowym dla organizatorów targów w Polsce. Po pierwsze dane statystyczne wskazują na może nie tak wielkie, ale jednak wyraźne wzrosty we wszystkich kategoriach tj. powierzchni, liczby firm uczestniczących w targach i powierzchni zamawianej przez firmy. Ważnym wskaźnikiem jest zahamowanie spadku powierzchni wynajmowanej przez firmy bo w ostatnich latach było to wyraźnie widoczne – ocenia Mirosław Pietrucha, dyrektor CWK Opole.

 

1 2 3

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: