Branża motoryzacyjna nie zamierza hamować
2012-02-02 10:50
Przeczytaj także: Produkcja samochodów w Polsce nie wzrośnie
Porównując dwie edycje badania, zbieżne są także odpowiedzi respondentów dotyczące zatrudnienia. W tym roku 38% badanych przewiduje wzrost liczby stanowisk w swojej firmie – a rok wcześniej taką opinię wyrażało 36% ankietowanych. Nieznacznie zwiększył się odsetek osób, które dopuszczają ograniczenie zatrudnienia - z 11% do 13%.
Stosunkowo nowym i ciekawym zagadnieniem z perspektywy polskiego rynku motoryzacyjnego jest produkcja oraz wprowadzanie na rynki lokalne samochodów o napędzie elektrycznym (tzw. EV). Stanowią one cały czas bardzo niewielki odsetek aut jeżdżących na drogach, co w polskich realiach przekłada się na roczną sprzedaż poszczególnych producentów liczoną co najwyżej w dziesiątkach sztuk. Znajduje to także odzwierciedlenie w badaniu zrealizowanym przez Deloitte – aż 53% badanych uważa, że trendy dotyczące większej popularności samochodów elektrycznych nie będą miały przełożenia na działalność ich firmy. Tylko 13% badanych ocenia, że nurt ten będzie miał realny wpływ na zamówienia oraz modyfikację produkcji.
Przedsiębiorcy ankietowani przez Deloitte zostali również zapytani o ich ocenę dotyczącą możliwych zmian w globalnym rynku motoryzacyjnym. Szeroko rozumiane zmiany właścicielskie w branży przewiduje aż 74% respondentów. Jednocześnie jednak aż 38% ogółu badanych zaznacza, że zmiany te nie dotkną firmy respondenta, ani podmiotów z jego grupy.
Niemal 80% respondentów ocenia negatywnie działający w Polsce obecnie system opodatkowania samochodów wprowadzanych na lokalny rynek – w tym aż 65% uważa, że system oparty na akcyzie powinien zostać zastąpiony innym, bazującym na parametrach ekologicznych.
Podobnie jak w roku można ubiegłym zauważyć można niski poziom optymizmu dotyczący szans na wprowadzenie jakichkolwiek zachęt lub ułatwień dedykowanych bezpośrednio dla branży motoryzacyjnej w Polsce. Niemal 80% respondentów ocenia takie działania jako mało prawdopodobne lub zupełnie niemożliwe. Ta kwestia jest o tyle znacząca, że równolegle 65% badanych potwierdza, iż wprowadzenie zachęt lub pomocy skierowanej dla nabywców nowych samochodów w Polsce miałoby znaczący wpływ na polepszenie sytuacji branży w naszym kraju.
„Podjęcie w Polsce działań na rzecz stymulowania zakupu nowych samochodów przyniosłyby korzyści ekonomiczne, nie tylko dla ich użytkowników. Przede wszystkim, w długiej perspektywie, oznaczałoby to zwiększenie wpływów do budżetu państwa z tytułu rozszerzenia zatrudnienia oraz podniesienia nakładów inwestycyjnych podmiotów operujących w branży. Nie bez znaczenia jest fakt, że zastąpienie wysłużonych nierzadko aut nowymi modelami wpłynęłoby na poprawę ochrony środowiska i bezpieczeństwa na drogach. Potwierdzają to także wyniki naszego badania - dwie trzecie osób, które wzięły udział w ankiecie stwierdza, że obecny system fiskalny w Polsce powinien być zmieniony, w ten sposób by promować wymianę parku maszynowego na nowszy bardziej ekologiczny i bezpieczny” – dodaje Marek Turczyński, Partner w Dziale Audytu Deloitte.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Sprzedaż nowych samochodów III 2019
-
Sprzedaż nowych samochodów II 2019
-
Sprzedaż nowych samochodów I 2019
-
Sprzedaż nowych samochodów 2018
-
Sprzedaż nowych samochodów I-VI 2018
-
Sprzedaż nowych samochodów IV 2018
-
Sprzedaż nowych samochodów III 2018
-
Sprzedaż nowych samochodów II 2018
-
Sprzedaż nowych samochodów I 2018
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)