Przywództwo w zarządzaniu przez jakość
2011-10-11 13:55
Przeczytaj także: Zarządzanie pracownikami w organizacjach projakościowych
3. Niedostrzeganie specyfiki TQM. W literaturze poświęconej stricte zarządzaniu przez jakość przedstawia się warunki, jakie musi spełniać efektywne przywództwo. Najczęściej wymienia się konieczność opracowania misji, wizji strategii jakości oraz rozwoju misji i strategii (Oakland 1995). Takie zadania nie odbiegają jednak od tego, co przywódcy muszą czynić w innych organizacjach. Istotą przywództwa jest bowiem: tworzenie wizji przyszłości i planów umożliwiających realizację tej wizji, dążenie do tego, aby pracownicy rozumieli wizję i zgodzili się ją realizować, dopingowanie ludzi do urzeczywistnienia wizji oraz do pokonywania przeszkód i barier, a także doprowadzanie do wyraźnych zmian (Shackleton, Wale 2003).
4. Nowe i nie zawsze sprecyzowane zadania kierownictwa. TQM stanowi zagrożenie dla przełożonych. Po pierwsze, dlatego że w organizacjach zorientowanych na jakość dochodzi do delegowania władzy i uprawnień. Po drugie, dlatego że pracownicy szczebla wykonawczego przejmują niektóre funkcje decyzyjne należące do tej pory do przełożonych średnich szczebli zarządzania. Realizacja zasady przywództwa wiąże się nie tylko z koniecznością znajomości narzędzi jakości i pewnych technik, ale przede wszystkim z umiejętnościami kreowania odpowiedniego środowiska pracy sprzyjającego doskonaleniu jakości. Polega więc na umiejętności zarządzania zmianami, zróżnicowaniem kulturowym i relacjami zewnętrznymi, operacjonalizacji strategii itp.
5. Zmiany personalne. W niektórych badaniach zauważono jeszcze jedną barierę doskonalenia jakości – bardzo dużą zmienność w składzie osobowym zarządów. Istnieje więc znaczne ryzyko braku ciągłości podejmowanych działań projakościowych.
6. Brak powiązania między przywództwem a zaangażowaniem. Przywódcą jest ten, kto wpływa na zachowania projakościowe, ale nie stosuje przymusu. Menedżerowie tymczasem, wprowadzając zasadę: „zaangażowani są wszyscy pracownicy”, stosują różne metody i nie zawsze potrafią przekonać pracowników do tego, że doskonalenie jakości jest wspólnym interesem (Guillén, González 2001).
Identyfikacja wymiarów i barier przywództwa pozwala na wytyczenie programów doskonalenia jakości przez przywództwo. Jeżeli definiuje się przywództwo jako proces, to należy pamiętać o organizacyjnych warunkach funkcjonowania przywódców, o relacjach między pracownikami i interesariuszami, o odpowiednim doborze przywódców i ich alokacji w organizacji. Proces ten nie jest łatwy, zważywszy na relacje, jakie zachodzą między samymi przywódcami, i na ich pozycje w strukturze władzy.
Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie pracownikami, klientami wewnętrznymi w organizacjach projakościowych” Marek Bugdol.
fot. mat. prasowe
W książce omówiono problemy związane z zarządzaniem ludźmi w firmach, w których dominującymi koncepcjami zarządzania są TQM (zarządzanie przez jakość) oraz lean manufacturing.
oprac. : Difin S.A.
Przeczytaj także
-
Jakość i zarządzanie jakością
-
Jak zarządzać zespołem wielopokoleniowym i dlaczego to nieuniknione?
-
6 sposobów na zarządzanie nielubianymi pracownikami
-
10 powodów rezygnacji z pracy
-
Program adaptacyjny ułatwia start nowego pracownika
-
Organizowanie i prowadzenie zebrań
-
Skuteczne reprymendy i przywództwo w firmie
-
Efektywność pracy a nowa era zarządzania
-
Zwolnienia w firmach: światowe trendy