eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy konsumenci narzekają na terminowość firm

Polscy konsumenci narzekają na terminowość firm

2011-09-11 00:04

Polscy konsumenci narzekają na terminowość firm

Czym przejawia się nierzetelność według polskich konsumentów? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Polaków najczęściej spotykają takie przejawy braku rzetelności firm, jak nieterminowość dostaw towarów i usług oraz ich niska jakość - to ostatni wniosek płynący z badania "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta", przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy. Najwięcej przypadków niesolidnego postępowania konsumenci odnotowali w handlu detalicznym i hurtowym.

Przeczytaj także: Jak Polacy reagują na nierzetelne firmy?

Doświadczenia Polaków pokazują, że firmy nadal mają problemy z terminowym wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań, a także z dostarczaniem produktów i usług o odpowiedniej jakości. Spośród 32 proc. konsumentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy mieli do czynienia z nierzetelnymi firmami, z tymi zjawiskami spotkało się odpowiednio 42 proc. i 34 proc. Jak wynika z badania SMG/KRC, były to głównie osoby do 45. roku życia.

fot. mat. prasowe

Czym przejawia się nierzetelność według polskich konsumentów?

Czym przejawia się nierzetelność według polskich konsumentów?


Na nieterminowość polskich przedsiębiorstw wskazują w szczególności pracownicy umysłowi, osoby na kierowniczych stanowiskach oraz przedstawiciele wolnych zawodów, tacy jak lekarze i prawnicy.

Z kolei pracownicy fizyczni najczęściej spotykają się z niską jakością oferowanych towarów i usług. Istotną przeszkodą w swobodnym korzystaniu z towarów i usług jest też dla części konsumentów, głównie kobiet i pracowników fizycznych, niejasna oferta. Aż 28 proc. badanych, którzy w ciągu ostatniego roku spotkali się z brakiem solidności firm, zostało w ten sposób wprowadzonych w błąd. Polacy zwrócili również uwagę na brak możliwości reklamacji produktu lub usługi.

Według badania, w ciągu ostatniego roku niemal połowa oszukanych respondentów z brakiem rzetelności spotkała się podczas zakupów, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych. Zjawisko to dotyczyło głównie osób pomiędzy 35. a 45. rokiem życia, przedstawicieli kadry zarządzającej, wolnych zawodów oraz pracowników fizycznych. 14 proc. spośród uczestników badania, którzy potwierdzili spotkanie z nierzetelną firmą, na niesolidne przedsiębiorstwa natknęło się w branży budowlanej i mieszkaniowej. Tyle samo respondentów, głównie pracowników fizycznych, wskazało na problemy, jakie napotkali korzystając z usług firm ubezpieczeniowych, banków oraz otwartych funduszy emerytalnych.

fot. mat. prasowe

Branże, w których konsumenci spotkali się z nierzetelnością

Branże, w których konsumenci spotkali się z nierzetelnością


Polacy z nierzetelnością spotkali się także w usługach naprawczych oraz branży telekomunikacyjnej.

Z tą ostatnią najwięcej problemów mieli pracownicy fizyczni. W ciągu minionego roku polscy konsumenci doświadczyli przejawów niesolidności również w usługach komunalnych i transportowych oraz turystyce.

„Badanie pokazuje, że polskie firmy mają jeszcze wiele do nadrobienia w kwestii rzetelnego prowadzenia swojej działalności. Obuwie, które rozpada się po pierwszym deszczu, niedostarczony na czas sprzęt RTV i AGD czy niedbale przeprowadzony remont mieszkania to rzeczy, z którymi Polacy nadal się spotykają. Dlatego konieczny jest ostrożny wybór towarów i usług, w oparciu nie tylko o cenę, ale także opinię o firmie.” – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Z badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta” wynika, że:
  • największym problemem jest nieterminowość i niska jakość towarów i usług;
  • konsumenci z przejawami nierzetelności najczęściej spotykają się w branży handlu detalicznego i hurtowego.

Informacje o badaniu
Badanie „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta” zostało przeprowadzone w sierpniu 2011 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy, na reprezentatywnej grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, zamieszkujących miasta powyżej 50 tys. mieszkańców.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: