eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ożywienie na rynku sztuki w Polsce

Ożywienie na rynku sztuki w Polsce

2011-08-30 10:52

Przeczytaj także: Jak kształtują się rekordy na polskim rynku sztuki?


Młodzi znaleźli swoje miejsce na rynku

Ostatnie 2 lata przyniosły też nowy typ kolekcjonerów, którzy swoją przygodę ze sztuką rozpoczynają od zakupów młodej sztuki. Aukcje Młodej Sztuki, które w 2009 roku jako pierwsza zaczęła organizować DESA Unicum, spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem rynku, które nie słabnie. Pomimo tego, że w międzyczasie tego typu przedsięwzięcia są organizowane także przez inne domy aukcyjne, na samych aukcjach tylko w DESIE Unicum, wolumen sprzedaży młodej sztuki wzrósł w I połowie 2011 roku o 18% w porównaniu do I połowy 2010 roku (przy tej samej liczbie aukcji i wystawionych na licytację dzieł). Wzrosła też średnia wartość jednostkowych transakcji na tego rodzaju aukcjach – w pierwszej połowie 2010 roku wynosiła ona nieco ponad 1 500 zł za dzieło, co stanowi trzykrotność ceny wywoławczej, w analogicznym okresie roku następnego było to już 1 622 zł. Młode pokolenie kupuje obrazy swoich rówieśników w celach dekoracyjnych i często inwestycyjnych (w perspektywie 10-15 lat).

- Sztuka młodych twórców, którą od dwóch lat z powodzeniem wprowadzamy na rynek, zaczyna być traktowana z powagą równą pozostałym rodzajom sztuki. Wymaga tak samo profesjonalnej sprzedaży, oceny ekspertów i certyfikacji. Aby unaocznić tendencje w niej panujące, oraz uświadomić jej rosnącą rangę, wkrótce opublikujemy raport dotyczący młodych twórców, których prace licytowano na naszych aukcjach – mówi Juliusz Windorbski, prezes zarządu DESY Unicum. – Niskie ceny za dzieła sztuki najnowszej, jakość prac i ranga młodych twórców zweryfikowana przez ekspertów wpływają na to, że zakup niektórych z nich za kilka lat może okazać się dobrą inwestycją – dodaje.

Nowalijka na rynku sztuki

Aukcje Plakatu, organizowane od kwietnia 2011 roku, to kolejne innowacyjne przedsięwzięcie DESY Unicum. W pierwszym półroczu 2011 roku, obroty na dwóch pierwszych na polskim rynku aukcjach plakatu, sięgnęły 200 tys. zł, co odpowiada 5% udziału w obrotach aukcyjnych w DESIE Unicum w tym okresie. Ujawniły też duże zainteresowanie kolekcjonerów tym rodzajem sztuki – dotychczas mieli oni okazję do kupienia plakatu jedynie w galerii lub sklepie internetowym. Ceny wywoławcze na aukcjach plakatu są bardzo atrakcyjne, oscylują często wokół kilkuset złotych. Niska bariera wejścia powoduje, że pojawiają się nowi kolekcjonerzy. Nie brakuje także osób poszukujących wyjątkowych, starych plakatów pochodzących z pierwszych edycji, którymi wzbogacają swoje, budowane od lat, kolekcje. Dzięki aukcjom plakatu mają oni okazję powalczyć o „perełki” z okresu międzywojnia. O tym, jak ważna jest rola polskiego plakatu może świadczyć również udział licytujących z zagranicy. Przykładowo - „Mistrzostwa szermiercze Europy” z 1933 roku trafiły w ręce kolekcjonera z USA.

fot. mat. prasowe

Najdrożej sprzedane prace na poszczególnych aukcjach, I-VI 2010 i 2011 r.

Najdrożej sprzedane prace na poszczególnych aukcjach, I-VI 2010 i 2011 r.


Informacje o badaniu
Analizie poddano wyniki wszystkich aukcji, które odbyły się w pierwszej połowie 2010 i 2011 roku w domu aukcyjnym DESA Unicum. Podane kwoty zawierają ceny wylicytowane wraz z opłatą aukcyjną.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: