eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kryzys ekonomiczny a rynek outsourcingu

Kryzys ekonomiczny a rynek outsourcingu

2011-08-29 12:34

Przeczytaj także: Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011


Polska, która jest liderem regionu Europy Środkowo-Wschodniej, jeśli chodzi o liczbę centrów (ponad 280) i zatrudnionych w nich specjalistów (ok. 70 tys.), może w najbliższym czasie przejąć nowe projekty z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dodatkowo, zdaniem ekspertów, centra, które działają w Polsce będą obsługiwać jeszcze bardziej złożone projekty, delegując prostsze procesy do innych lokalizacji, np. azjatyckich. Ten trend już się rozpoczął. W ostatnich latach 76% centrów usług biznesowych poszerzyło swoje umowy o bardziej zaawansowane projekty, a jedynie 13% nie zmieniło zakresu swojego działania. Dodatkowo, coraz częściej międzynarodowe koncerny zlecają oddziałom w Polsce obsługę międzyfunkcyjną, czyli realizację procesów z więcej niż jednego obszaru (np. HR, finanse i księgowość, IT). Według ostatnich analiz ABSL, już 1/3 centrów usług biznesowych w Polsce realizuje projekty IT, łącząc je np. z obsługą procesów finansowo-księgowych.

Większość tego typu ośrodków, rozszerzając zakres swojej działalności ewoluuje w stronę bardziej zaawansowanych i specjalistycznych usług, opartych na wiedzy i wymagających specjalistycznych kompetencji. Okazuje się, że Polscy specjaliści są do tego doskonale przygotowani, co w połączeniu ze znajomością języków obcych, podejściem do pracy i efektywnością, przyciąga kolejnych inwestorów i pozwala już obecnym na polskim rynku intensywnie się rozwijać - mówi Janusz Dziurzyński, Dyrektor Centrum Procter & Gamble Global Business Services w Warszawie, Wiceprezes ABSL.

Dodatkowo, firmy renegocjują kontrakty w celu poszerzenia zakresu geograficznego świadczonych usług. I tak centra zlokalizowane w Polsce zaczynają obsługiwać klientów nie tylko z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych, ale i Indii, Afryki i Biskiego Wschodu.

Perspektywy dalszego wzrostu

Według badań Gartnera (sierpień 2011), w drugim półroczu 2011 r. większość globalnych firm outsourcingowych (BPO) zwiększy przychody z tytułu sprzedaży usług za granicę. Największy wzrost odnotują centra usług zlokalizowane w Azji i regionie Pacyfiku (17.9%) oraz w Europie Zachodniej (8.9%). Wśród wiodących dostawców znajdą się Indie, Chiny i Australia. Dynamicznie będzie się też rozwijał region Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polska. Według prognoz ABSL, do końca 2011 r. polski sektor urośnie o ponad 10% Jest to wynikiem przede wszystkim poszerzania zakresu świadczonych usług, zwiększania zatrudnienia i napływu nowych inwestorów. Zdaniem Krystiana Bestry, w ciągu kolejnych 3 lat sektor nowoczesnych usług biznesowych może urosnąć o ok. 40%, zwiększając poziom zatrudnienia z obecnego poziomu ok. 70 000 do 100 000 pracowników. Polska nie tylko może utrzymać pozycję lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale i powalczyć o miejsce w ścisłej czołówce lokalizacji pod inwestycje z sektora usług dla biznesu w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Biorąc pod uwagę rodzaj i stopień zaawansowania projektów, jakie coraz częściej trafiają do Polski, możemy spodziewać się rosnących przychodów centrów nowoczesnych usług biznesowych i rosnącego ich znaczenia dla macierzystych korporacji.

poprzednia  

1 2

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: