Budownictwo w Polsce I poł. 2011 r.
2011-04-21 13:58
Przeczytaj także: Budownictwo mieszkaniowe I-III 2011
fot. mat. prasowe
Odsetek przedsiębiorstw prognozujących wyprzedzenie konkurencji
Odsetek przedsiębiorstw prognozujących wyprzedzenie konkurencji
Wzrost liczby oraz okresu obowiązywania umów
Obecnie 34% przedsiębiorstw ma większą ilość podpisanych umów niż rok temu (28% we wrześniu 2010 r.), 30% firm ma mniej zawartych umów (37% we wrześniu 2010 r.), a w 36% przedsiębiorstw liczba podpisanych umów nie uległa zmianie (35% we wrześniu 2010 r.).
Wzrósł także okres czasu na jaki są podpisywane umowy – obecnie wynosi on średnio 10 miesięcy (8 miesięcy we wrześniu 2010 r.).
fot. mat. prasowe
Metody stosowane w celu pozyskiwania nowych umów
Metody stosowane w celu pozyskiwania nowych umów
„Warty zauważenia jest cykliczny spadek w I kwartale wykorzystania mocy produkcyjnych przez przedsiębiorstwa budowlane – obecnie wynosi 71%, przy 80% we wrześniu 2010 r. Biorąc pod uwagę analogiczny okres poprzedniego roku (marzec 2010 r.) poziom wykorzystania mocy produkcyjnych kształtuje się na zbliżonym poziomie, a spadek wynika z rozpoczęcia nowego sezonu budowlanego. Zjawisko to wystąpiło we wszystkich analizowanych krajach i może, w sprzyjających warunkach, przyczynić się do wyższych wzrostów w branży niż wskazywałyby na to prognozy respondentów.” – ocenia Steven Baxted, Partner, szef zespołu doradczego dla sektora budownictwa i nieruchomości w KPMG w Polsce.
Przetargi naskuteczniejszą metodą pozyskiwania zamówień
Przetargi są wymieniane jako najefektywniejsza metoda pozyskiwania nowych zamówień przez duże przedsiębiorstwa (6,8 pkt. w skali 0-10, gdzie 10 to najwyższa ocena). Jako źródło nowych zleceń, przetargi są wykorzystywane w największym stopniu i najwyżej oceniane pod względem skuteczności przez przedsiębiorstwa budownictwa inżynieryjnego (7,9 pkt.).
Przejrzystość przetargów jest najniżej ocenia na przez przedsiębiorstwa budownictwa ogólnego (5,5 pkt. w skali 1-10).
Umowy długookresowe / długofalowa współpraca z klientami / inwestorami jako najskuteczniejsza forma zdobywania zleceń jest najczęściej wskazywana przez małe i średnie przedsiębiorstwa (7,3 pkt.) oraz przedsiębiorstwa budownictwa ogólnego (7,1 pkt.).
Według raportu, marżę zerową lub ujemną jest w stanie zaakceptować 30% dużych firm, 18% małych i średnich przedsiębiorstw, 24% firm z budownictwa ogólnego oraz 21% przedsiębiorstw z budownictwa inżynieryjnego.
![Budownictwo mieszkaniowe I-III 2025: o 11,6% mniej pozwoleń [© Freepik] Budownictwo mieszkaniowe I-III 2025: o 11,6% mniej pozwoleń](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/budownictwo/Budownictwo-mieszkaniowe-I-III-2025-o-11-6-mniej-pozwolen-266188-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl