eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kampania społecznościowa na Facebooku

Kampania społecznościowa na Facebooku

2011-03-28 13:25

Na fali popularności FB coraz więcej kampanii społecznych prowadzonych jest na FB. Czy w świetle faktu, że FB w Polsce to stosunkowa mała społeczność, prowadzenie kampanii społecznych na tej platformie ma sens? Otóż wydaje się, że ma i jest ku temu kilka powodów, które postaram się przedstawić.

Przeczytaj także: Jakie portale społecznościowe wybierają sprzedawcy?

Facebook w Polsce

Facebook w Polsce to platforma społecznościowa bardzo szybko zdobywająca popularność. Według oficjalnych danych podanych na ostatniej prezentacji przez administratorów, aktualnie FB w Polsce ma 2 miliony aktywnych użytkowników. Wraz z osobami, które zaglądają regularnie na FB bez rejestracji społeczność FB można szacować na 2,5 mln internautów. Te liczby plasują Polskę na 31 miejscu w świecie. Jak podają analitycy FB, Polscy internauci są nie tylko bardzo lojalnymi użytkownikami serwisu – statystycznie każdego dnia zagląda na Facebooka 51% zarejestrowanych – ale także mają rozbudowaną sieć kontaktów. Według innych danych pochodzących z USA, użytkownicy FB spędzali w serwisie więcej czasu, niż na stronach Google. Eksperci przewidują, że podobne zjawisko w niedługim czasie będziemy obserwować w innych krajach, także w Polsce.

Kampania społeczna

Kampania społeczna, to mówiąc najogólniej działania polegające na upowszechnianiu wartości cenionych, z punktu widzenia ogółu społeczeństwa. Podmioty inicjujące kampanie społeczne są przekonane, że dzięki temu nasze życie wzniesie się na wyższy poziom spójności, kultury, bezpieczeństwa, życzliwości, zaufania czy szacunku. Ostatecznym celem kampanii społecznych jest zmiana nie tylko zachowań czy opinii w konkretnej kwestii, ale postaw wobec problemu. Skuteczna zmiana postawy to całkowite zinternalizowanie propagowanych przez kampanię społeczną wartości. W powszechnej świadomości najczęściej kampanie społeczne kojarzone są z boro czynnością i akcjami charytatywnymi. Nic bardziej błędnego. Akcje charytatywne mogą być tylko dodatkiem do kampanii społecznych.

Natomiast sednem kampanii społecznych jest promowanie konkretnych wartości. Kampanie społeczne mogą zachęcać do zachowań pożądanych, lub zniechęcać do działań negatywnych. Poza nielicznymi wyjątkami kampanii społecznych prowadzonych wobec lokalnej społeczności, większość skierowana jest do ogółu społeczeństwa. No właśnie, czy w takim razie przy jeszcze niewielkiej społeczności FB, prowadzenia kampanii społecznych prowadzonych wobec całego społeczeństwa ma sens. Wydaje się, że ma sens i to duży. Jest ku temu kilka powodów.

Zainteresowanie mediów tradycyjnych kampanią społeczną prowadzoną na FB

Po pierwsze, istnieje ogromna szansa, że media tradycyjne zainteresują się kampanią społeczną zainicjowaną na FB. Wtedy też wartości popularyzowane przez kampanię społeczną na FB staną się znane szerszej publiczności, a to zapewne przyczyni się do osiągnięcia ostatecznego celu. Media tradycyjne (prasa i telewizja) są żądne nowych tematów i nowości. Dziennikarze coraz częściej poszukują inspiracji i nowych tematów w Internecie, a że FB jest na topie, to tam najczęściej. Oczywiście, nie każda kampania ma szanse zainteresować media tradycyjne. I nie chodzi tutaj o temat i problem poruszany w kampanii, a raczej o formę jej prowadzenia. Tylko ciekawa, nawet nieco kontrowersyjna w swej formie kampania społeczna ma szansę odbić się echem w mediach tradycyjnych.

Społeczność FB to grupa szczególna, aktywni liderzy opinii

W Polsce użytkownicy Internetu to generalnie osoby aktywne i wykształcone. Natomiast użytkownicy FB to osoby szczególnie aktywne społecznie, które Internetu nie traktują tylko jako narzędzia do wyszukiwania informacji. To swoista elita Internetu, choć pewnie z tą opinią nie wszyscy się zgodzą. Użytkownicy FB to w dużej mierze liderzy opinii w swoich środowiskach, takie małe gwiazdy socjometryczne. Skierowanie kampanii społecznej do nich, daje dużą szansę, że zainteresują oni problemem i celem kampanii swoich znajomych w miejscu zamieszkania i pracy. A to już skutecznie poszerzy krąg odbiorców kampanii.

FB daje ogromne możliwości odnośnie formy kampanii społecznej

Facebook oferuje internautom, niespotykane dotąd wśród innych portali społecznościowych, możliwości promocji. Tzw. – fan page, czyli tzw. strony, za pomocą których można promować różne przedsięwzięcia. Każda strona skupia swoich fanów, czyli profile osób, które interesują się aktywnie stroną. Strona na FB daje także możliwość komunikowania się z osobami będącymi naszymi fanami. Fan page w serwisie Facebook stanowi połączenie właściwości zwykłych stron internetowych, forów dyskusyjnych, czy też blogów. Prowadzenie kampanii społecznych na FB to duże możliwości. Na stronie można umieścić zdjęcia czy spot reklamowy.

 

1 2

następna

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: