Internetowy Samochód Roku 2010
2011-03-17 10:19
Przeczytaj także: Internetowy Samochód Roku. Znamy najpopularniejsze auta w Polsce
W porównaniu do 2009 roku w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych marek mieliśmy mało przetasowań. Wszystkie marki z pierwszych ośmiu pozycji rankingu również rok temu, w nieco tylko zmienionej kolejności, plasowały się w czołówce. Z pierwszą dziesiątką musiały się pożegnać tylko Fiat oraz Honda, a w ich miejsce pojawiły się wspomniana już Dacia oraz Hyundai. Tak jak i rok wcześniej jedyną marką z segmentu premium było Audi, wyprzedzając dosyć wyraźnie w tej klasie aut Mercedesa i BMW.
fot. mat. prasowe
Najczęściej oglądane auta użytkowe w 2010 r.
Najczęściej oglądane auta użytkowe w 2010 r.
Kategoria pojazdów użytkowych od początku historii rankingów Top Ten mojeauto.pl przynosiła najwięcej zaskoczeń. Przede wszystkim kształt tego rankingu był determinowany przez naszych ustawodawców, którzy od wejścia Polski w szeregi Unii Europejskiej kilkakrotnie już zmieniali przepisy podatkowe, dotyczące pojazdów samochodowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Mimo to, w dotychczasowej historii tej kategorii aż pięciokrotnie zwyciężał Mercedes Sprinter, a jeden triumf na swoim koncie ma Nissan Navara (to z okresu boomu na pickupy wśród polskich przedsiębiorców). Od 2009 roku ponownie przepisy dopuszczają możliwość odliczania 100 proc. podatku VAT od aut z kratką, dlatego nasze drogi znów zapełniły się tego rodzaju pojazdami dostawczymi. Nie inaczej było i w minionych 12 miesiącach, w których to tego typu auta cieszyły się wciąż dużym wzięciem. Popularność ta została wzmożona kolejnymi zapowiedziami zmian przepisów, a które zawieszały od początku 2011 roku możliwość odliczania 100 proc. podatku VAT od aut z kratką.
W konsekwencji nie było chyba na rynku żadnego producenta popularnych modeli, który nie miałby w swojej ofercie choćby jednego auta osobowego z homologacją ciężarową. To zróżnicowanie rynku bardzo dobrze było widoczne także i w miesięcznych zestawieniach Top Ten, przez które przewinęło się naprawdę bardzo dużo różnych modeli. Na pierwszym miejscu znalazły się m.in. Kia Venga, Kia Sportage, Opel Insignia oraz Skoda Octavia. Poza tym w pierwszej trójce można było znaleźć także Dacię Duster, Kię cee’d oraz Nissan Qashqai. Łącznie modele z kratką wygrywały w ośmiu miesiącach.
Próbę rywalizacji z „kratkami”, jak się okazało na zakończenie roku skuteczną, podjęły przede wszystkim dwa typowe auta dostawcze – Volkswagen Transporter oraz Mercedes Sprinter. Niemiecki dostawczak trzykrotnie wygrywał w zestawieniach miesięcznych, cztery razy był drugi, a raz trzeci. Na zakończeniu roku pozwoliło to Transporterowi wywalczyć pierwsze miejsce, a Sprinterowi trzecie. Trzecim przedstawicielem segmentu typowych pojazdów dostawczych w 2010 roku w czołowej dziesiątce był Fiat Ducato, który zajął ostatnią pozycję w ścisłej czołówce.
Wspomniane zmiany w przepisach spowodowały, że od początku 2011 roku zniknęły podatkowe korzyści z zakupu takich aut przed przedsiębiorców. Jednak tylko na dwa lata, co oznacza, że od 2013 roku ponownie w tej kategorii najprawdopodobniej przyjdzie nam pasjonować się rywalizacją „kratek” z typowymi pojazdami dostawczymi.
Przeczytaj także:
Internetowy Samochód Roku. Jakie auta używane na celowniku Polaków?
![Internetowy Samochód Roku. Jakie auta używane na celowniku Polaków? [© pixabay.com] Internetowy Samochód Roku. Jakie auta używane na celowniku Polaków?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Internetowy-Samochod-Roku-Jakie-auta-uzywane-na-celowniku-Polakow-251061-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża motoryzacyjna, rynek motoryzacyjny, rynek samochodowy, najpopularniejsze samochody, Internetowy Samochód Roku