eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ulubione produkty i usługi finansowe Polaków

Ulubione produkty i usługi finansowe Polaków

2011-03-14 10:45

Ulubione produkty i usługi finansowe Polaków

Z których produktów i usług bankowych Pan(i) korzysta? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Już czterech na pięciu Polaków korzysta z produktów i usług finansowych. W ich wyborze jesteśmy raczej ostrożni. Wolimy produkty oszczędnościowe od inwestycyjnych czy kredytów - wynika z najnowszego badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC. Zamiast podjąć ryzyko, jakie wiąże się z kupnem jednostek funduszy inwestycyjnych czy akcji spółek giełdowych, maksymalizujemy zyski z lokat antybelkowych... unikając podatku.

Przeczytaj także: Lokaty antybelkowe wkrótce znikną

fot. mat. prasowe

Z których produktów i usług bankowych Pan(i) korzysta?

Z których produktów i usług bankowych Pan(i) korzysta?

Jak pokazują wyniki badania, najpopularniejszymi produktami bankowymi wśród Polaków są rachunki osobiste. Korzysta z nich ponad 63 proc. respondentów. Prawie jedna czwarta aktywnie używa kart debetowych i płatniczych. Nieco mniej, bo 22 proc. obsługuje swoje konto osobiste za pośrednictwem Internetu. Z kart kredytowych korzysta 13 proc. ankietowanych.

Na kolejnym miejscu, za rachunkiem bieżącym i kartami płatniczymi znajduje się grupa produktów oszczędnościowych. Najpopularniejsze są te najprostsze. Co piąty Polak gromadzi nadwyżki gotówki na lokatach. Równie popularne są konta oszczędnościowe. Produkty inwestycyjne już dużo mniej. W funduszach pieniądze lokuje 6 proc. ankietowanych, 5,4 proc. gra na giełdzie, a 2,5 proc. korzysta z produktów strukturyzowanych.

fot. mat. prasowe

Z jakich produktów finansowych Pan(i) korzysta?

Z jakich produktów finansowych Pan(i) korzysta?

Kobiety równie często jak mężczyźni korzystają z podstawowych usług bankowych (konto osobiste czy karta debetowa), jednak bardziej zaawansowane produkty są wśród nich dużo mniej popularne. Konto bankowe przez Internet obsługuje 28 proc. Polaków i tylko 18 proc. Polek. Panie dużo rzadziej używają kart kredytowych – ma je zaledwie 8 proc. ankietowanych. Panowie częściej korzystają z produktów oszczędnościowych (lokaty, konta oszczędnościowe) i inwestycyjnych (akcje, fundusze inwestycyjne, produkty strukturyzowane).

- Wbrew pozorom ta różnica nie jest spowodowana niższymi dochodami czy lukami
w edukacji, bo przecież kobiety w Polsce są lepiej wykształcone – mówi prof. Remigiusz Kaszubski, dyrektor w Związku Banków Polskich. – Z moich obserwacji wynika, że dla pań bardzo ważna jest bezpośrednia kontrola wydatków, dlatego chętnie korzystają z kart debetowych, ale już z kredytowych nie – dodaje.

fot. mat. prasowe

Który z produktów finansowych planuje Pan(i) zakupić/założyć w ciągu najbliższych 6 m-cy?

Który z produktów finansowych planuje Pan(i) zakupić/założyć w ciągu najbliższych 6 m-cy?

Z badania wynika również, że Polacy stronią od ryzyka, jednak coraz chętniej decydują się zwiększyć swoje zyski z kapitału w inny sposób. Aż 7 proc. ankietowanych korzysta z lokaty „antypodatkowej”. To dużo, bo lokaty z kapitalizacją dzienną pozwalające uniknąć płacenia 19-procentowego podatku od zysków kapitałowych pojawiły się na rynku dopiero pod koniec 2008 roku. Aż 11 proc. ankietowanych, którzy planują zakup produktu bankowego w wciągu najbliższych 6 miesięcy, wybrałoby właśnie taką lokatę. Muszą się spieszyć, ponieważ zgodnie z planami Ministerstwa Finansów od 1 lipca zasady ulegną zmianie i od lokat z dzienną kapitalizacją odsetek będzie pobierany podatek.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: