eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek nieruchomości biurowych w Europie

Rynek nieruchomości biurowych w Europie

2011-03-10 10:36

Przeczytaj także: Powierzchnie biurowe w Polsce 2010


- Już w tym momencie obserwujemy wzrost podatków i przewidujemy, że wzrosty te będą trwały przez następne 5 lat. Dla przykładu, w Londynie i Sztokholmie dynamicznym wzrostom stawek czynszu towarzyszyły wzrosty podatków, co w konsekwencji doprowadziło do tego, że w ostatnim roku koszty użytkowania powierzchni na tych rynkach rosły najszybciej w Europie – o 21% w Londynie i 15% w Sztokholmie. Jak duże znaczenie ma stabilizacja na tym polu obrazuje genewski rynek najmu powierzchni komercyjnych, na który ostatnio przeniosło się wiele funduszy hedgingowych wcześniej mających swoje siedziby w Wielkiej Brytanii. – dodaje Magali Marton.

Według raportu DTZ, londyński West End rozpoczął rok 2011 jako najdroższa lokalizacja biurowa w Europie i druga pod tym względem lokalizacja na świecie. Pierwsze miejsce zajmuje Hong Kong. Trzecią lokatę zajmuje Genewa, za nią jest Tokio i Zurych.

Wiele rynków zmieniło swoją pozycję w rankingu. W ciągu ostatniego roku największy wzrost kosztów odnotowano w Moskwie – 31,6%, co spowodowało przesunięcie się tego miasta w globalnym rankingu kosztów użytkowania nieruchomości komercyjnych z 38 na 16 miejsce. Na niektórych rynkach odnotowano spadek kosztów. Na przykład Milan i Dublin spadły odpowiednio z pozycji 12 na 20 i 35 na 45. Największy spadek zanotował hiszpański rynek powierzchni biurowych, gdzie koszty zostały zredukowane o 10%.

W raporcie DTZ można także znaleźć porównanie kosztów użytkowania powierzchni w prestiżowych lokalizacjach z tymi, które ulokowane są w mniej atrakcyjnych miejscach. Największą różnicę w kosztach obserwujemy w Genewie, Zurichu i Moskwie, gdzie może ona osiągać wartość nawet 100%. W paryskim centralnym obszarze biznesu oraz w Sztokholmie różnice te są najmniejsze.

Informacje o badaniu

Badanie DTZ analizuje czynniki mające decydujący wpływ na koszty użytkowania powierzchni m.in. stawki czynszów, koszty zarządzania i wysokość podatków. Badaniem objętych jest 121 obszarów biznesowych zlokalizowanych na terenie 47 państw na całym świecie. Ranking miast tworzony jest w oparciu o roczne koszty jednego stanowiska pracy wyrażone w USD. Raport DTZ’s Global Occupancy Costs podaje standardowe koszty użytkowania powierzchni biurowej dzieląc powierzchnię użytkową przez ilość miejsc pracy, dla których dana powierzchnia została zaprojektowana.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: