eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rekrutacja online - podsumowanie 2010

Rekrutacja online - podsumowanie 2010

2011-02-24 12:38

Przeczytaj także: Rekrutacja przez Internet w ponad 60% firm


Podobnie jak w 2009 roku, najwięcej ofert rekrutacyjnych publikowano w celu pozyskania kandydatów z dziedziny sprzedaży, z uwagi na częstą rotację pracowników (zwłaszcza wśród sprzedawców szeregowych i niskiego szczebla specjalistycznego). Oferty w tej kategorii stanowiły znaczący odsetek ofert publikowanych na monitorowanych portalach - w sumie 25% monitorowanych ogłoszeń.

Jak podaje raport, w porównaniu z 2009 rokiem, można zaobserwować wzrost liczby ofert w branży produkcyjnej, w której monitoring zarejestrował 151 tys. ofert pracy. Podczas gdy branża ta była jedną z bardziej dotkniętych spowolnieniem gospodarczym, tegoroczne prognozy są optymistyczne, zwłaszcza dla produkcji w sektorze motoryzacji i podzespołów. Część pracowników sektora produkcyjnego może także znaleźć zatrudnienie w rozwijającym się sektorze energetycznym. Bardzo wysoki wzrost, wynoszący ponad 100% w stosunku do 2009 roku, można zaobserwować w odniesieniu do liczby ofert na stanowiska związane z IT, techniką i inżynierią. W przypadku stanowisk finansowo-księgowych oraz logistyczno-transportowych wzrost liczby ogłoszeń wyniósł ponad 60%, a w przypadku ofert w budownictwie oraz infolinii/call center, ponad 50%.

Duży wzrost liczby ofert dotyczących stanowisk finansowo-księgowych jest spowodowany dwoma głównymi czynnikami: zapotrzebowaniem na tego typu stanowiska ze strony centrów outsourcingowych oraz rekrutacjami do działów finansowo-księgowych firm innych sektorów. - Branża księgowości i finansów rozwija się ze względu na dużą ilość centrów usług wspólnych, w których dziś pracuje już ponad 50 tys. osób. Centra takie charakteryzują się stosunkowo wysoką stopą rotacji personelu, co nawet przy „zastoju” na rynku oznacza zapotrzebowanie na dodatkowe 5 tys. osób rocznie. Nie brane są przy tym pod uwagę nowo tworzone stanowiska, których ilość w ciągu najbliższych kilku lat według danych ABSL powinna przekroczyć 20 tys. Polska tym samym stała się niekwestionowanym liderem w sektorze outsourcingu usług finansowych w Europie Środkowo- Wschodniej – tłumaczy Michał Młynarczyk, Dyrektor Zarządzający Polska/CEE firmy Hays Poland.

Drugim istotnym elementem wpływającym na wzrost liczby ofert w finansach jest zapotrzebowanie samych firm na pracowników, którzy objęliby stanowiska finansowe. - W dobie kryzysu oraz krótko po jego szczycie, w czasie cięć kosztowych oraz redukcji stanowisk, firmy nie tylko nie zatrudniały nowych pracowników, ale i nie uzupełniały pustych wakatów powstałych np. po samoistnych odejściach specjalistów. Miejsca te pozostały nieobsadzone do momentu, w którym eksperci z tej dziedziny stali się znowu bardzo potrzebni. Zapotrzebowanie na ich pracę po kryzysie nawet wzrosło - już w pierwszym etapie ożywienia gospodarczego zaczęto poszukiwać ekspertów z dziedziny analiz oraz kontrolingu, którzy byli w stanie analizować wyniki firmy, identyfikować zagrażające ryzyko oraz optymalizować koszty. Najbardziej pożądanym pracownikiem stał się młody specjalista (Analityk Finansowy, Specjalista ds. Kontrolingu z 2-3 letnim doświadczeniem), który swoim wynagrodzeniem nie jest dla firmy dużym kosztem, a zarazem jest na tyle doświadczony i samodzielny, aby prowadzić operacyjnie trafne analizy - będące najczęściej niezwykle ważną informacją dla zarządu - które mogą zostać wykorzystywane przy podejmowaniu ważnych decyzji biznesowych – mówi Agnieszka Żychowicz-Dębska, Starszego Konsultanta w Randstad Financial Staffing.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: