eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011

Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011

2010-12-31 13:17

Przeczytaj także: Firmy paliwowe i energetyczne a outsourcing



Bariery mentalne

Jedną z podstawowych barier spowolniających pełny rozwój sektora BPO w Polsce, nad przełamaniem której pracują firmy outsourcingowe, jest polska mentalność i zachowawczość. Według psychologa biznesu dr Leszka Mellibrudy, źródłem częstych oporów są takie czynniki jak: obawa przed przyznaniem się do ograniczonej wiedzy i uzależnieniem się od firm zewnętrznych, lęk przed utratą cennych informacji oraz nadal niska popularność społeczna outsourcingu. Bariery mogą mieć też podłoże osobowościowo – psychologiczne. Wiele polskich menadżerów ma nadmiernie rozwiniętą potrzebę kontroli, są nieufni wobec dostawców usług, boją się porażek i poważniejszych zmian w firmie. Przedsiębiorstwa zaś są często zarządzane w sposób tradycyjny, bez poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Właściwa i systematyczna edukacja rynku może jednak przełamać opory i prowadzić do zwiększenia zaufania do firm outsourcingowych.

Niewykorzystany potencjał rynków zagranicznych

Kondycja polskich firm outsourcingowych daje podstawę do podjęcia kroków zmierzających do wejścia ze swoimi usługami na rynek europejski. To bardzo realny kierunek rozwoju. Rodzime firmy wciąż jednak w małym stopniu wykorzystują szansę na ekspansję poza granice kraju. Według dr Leszka Mellibrudy jednymi z powodów może być obawa przed nieznanym i konfrontacją z zagraniczną konkurencją, a także brak wystarczającej wiary we własne zasoby i środki potrzebne do zaistnienia na arenie międzynarodowej. Znaczenie ma także fakt, iż istotna część firm sektora BPO nie korzysta dziś z pomocy rządowej, a przez to nie może konkurować cenowo z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w innych państwach naszej części Europy.

To, czego potrzebują polskie firmy, by wejść na europejskie rynki to większa pewność swojej pozycji rynkowej oraz konsekwencja w dążeniu do zwiększania swojego potencjału i odwaga w jego wykorzystywaniu – Paweł Farfał, Dyrektor ds. Rozwoju Rynków Wschodzących w Xerox Corporation, ekspert Instytutu Outsourcingu.

Prognozy na 2011 rok

2011 rok umocni pozycję polskiego outsourcingu. Dynamika rozwoju głównie będzie warunkowana konsolidacją sektora oraz realizacją zapowiedzi wejścia firm na giełdę. Nie milkną również prognozy dotyczące outsourcingu w sektorze publicznym, być może właśnie w tym roku nastąpi jego ekspansja w tym obszarze. Kierunek rozwoju wyznacza również tendencja do przechodzenia od prostych do bardziej zaawansowanych usług, takich jak kompleksowa księgowość, sprzedaż, IT, czy obsługa kadr i płac. Powyższe założenia to najpoważniejsze, ale i najbardziej realne wyzwania stojące przed polskimi firmami BPO. Ich realizacja będzie możliwa jedynie wtedy, gdy zwiększona zostanie świadomość rynku. Na rozwój rodzimego rynku będzie miał w coraz większym stopniu fakt, iż Polska to jedna z głównych destynacji zagranicznych koncernów sektora nowoczesnych usług biznesowych – wymiana doświadczeń oraz migracja kadry menadżerskiej z pewnością wpłyną na poprawę oferty naszych rodzimych firm.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: