eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak przeprowadzić szkolenie pracowników?

Jak przeprowadzić szkolenie pracowników?

2010-12-14 13:36

Przeczytaj także: Szkolenie pracowników korzystne w kryzysie


Wiarygodność poprzez spójność

Ludzie intuicyjnie ufają tym, których mowa ciała współgra ze słowami. Bardziej wiarygodna jest osoba, która to co mówi, potwierdza tym jak mówi. Jeśli najpiękniejszym zapewnieniom o miłości towarzyszy znudzony głos i nieobecny wzrok, żadna kobieta nie uwierzy w szczerość uczuć. Jeśli żona na pytanie: „Co się stało, kochanie?” mówi: „Nie, nic!” urażonym, pełnym pretensji tonem głosu, to każdy mąż, nawet z niewielkim stażem małżeńskim, wie, że żona kłamie. Kluczem jest niespójność pomiędzy sposobem mówienia i słowami. Jeśli słuchający ciebie człowiek wyczuwa taką niezgodność, zawsze bardziej wierzy mowie ciała i tonowi głosu. Dlatego abyś kogoś przekonał, musisz wyglądać na pewnego swoich racji. Twoje gesty, wzrok, postawa, ton głosu powinny potwierdzać słowa.

Atakujący uczestnicy

Początkujący trenerzy wskazują na wielką trudność w radzeniu sobie z uczestnikami szkolenia, którzy ostentacyjnie nie zgadzają się z nimi i wrogo, agresywnie komentują na forum każdą ich wypowiedź. Utrudnia to sprawne prowadzenie szkolenia, zniechęca innych do słuchania. Prowadzący odruchowo bronią się przed tym, wchodząc w szranki z oponentem. Starają się wykazać, że to oni są najmądrzejsi, krytykując zgłaszane przez uczestnika wnioski, traktując go w rozmowie jak przeciwnika. Tymczasem kluczem do krytycznie czy wrogo nastawionej osoby jest poważne potraktowanie zgłaszanych zastrzeżeń, wysłuchanie, danie czasu na zabranie głosu i zgłoszenie wątpliwości.

Taki niezadowolony uczestnik zgłasza trenerowi coraz trudniejsze sytuacje i daje do zrozumienia, że jeśli trener jest specjalistą w tym co mówi, powinien wysypać z rękawa tuzin świetnych rozwiązań na każdy trudny problem. Czasami najprościej jest wtedy… przerzucić odpowiedzialność za znalezienie najlepszego rozwiązania na tego uczestnika: „A ty, co byś zrobił?, A jak myślisz?, Zastanówmy się razem w grupie.” To lepsze wyjście niż rola tarczy do strzelania. Niejeden raz okazuje się wtedy, że na koniec najlepsze oceny dostaniemy od takiej początkowo wrogo nastawionej osoby, jeśli potraktujemy jej problem ze zrozumieniem i sumiennie poszukamy rozwiązań, choćby nie udało nam się znaleźć idealnych. Kiedy słyszysz zastrzeżenie, reaguj w następujący sposób: REAGOWANIE NA ZASTRZEŻENIA
  1. Wysłuchaj. Okaż zainteresowanie i skupienie.
  2. Powtórz. Upewnij się, czy dobrze zrozumiałeś wątpliwości słuchacza.
  3. Dopytaj. Czy uczestnik ma jakiś pomysł na rozwiązanie przedstawianego problemu? Jak dotychczas postępował w takiej sytuacji? Jakie postępowanie wydaje mu się najtrafniejsze?
  4. Przedstaw swoje rozwiązanie i podsumuj. Pokaż otwarcie korzyści i ograniczenia każdego z rozwiązań.
Podsumowanie

Dobre szkolenie w zakresie programu merytorycznego, czasu trwania, wybranych metod przekazu powinno być zaplanowane z wyprzedzeniem. Metody nauki dobieramy do grupy i przekazywanych treści. Im więcej aktywnych metod, tym skuteczniejsza nauka. Najważniejsze metody szkoleniowe to: wykład, dyskusja, instruktaż, studium przypadku, ćwiczenia indywidualne, ćwiczenia grupowe, analiza filmów, nagrań i zdjęć, burza mózgów. Prowadząc szkolenie, kontroluj to jak mówisz. Zwracaj uwagę na prawidłową postawę, gestykulację, kontakt wzrokowy, dystans przestrzenny, spójność swoich wypowiedzi z zachowaniem. Dzięki temu będziesz bardziej wiarygodny, a to co mówisz, zostanie lepiej zapamiętane.

fot. mat. prasowe




Książka stanowi kompendium wiedzy menedżerskiej, niezbędnej do skutecznego zarządzania jakością w firmie. Bycie szefem, kierownikiem, pełnomocnikiem może być dzięki niej o wiele łatwiejsze. Poradnik menedżerski dla pełnomocników, kierowników i szefów, którym zależy na jakości”.
Przeczytaj także: Co czeka firmy szkoleniowe? Co czeka firmy szkoleniowe?

poprzednia  

1 ... 3 4

oprac. : Difin S.A. Difin S.A.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: