eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 45/2010

Europa: wydarzenia tygodnia 45/2010

2010-11-06 20:13

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 44/2010

  • Zgodnie z danymi Eurostatu w strefie euro we wrześniu spadła sprzedaż detaliczna o 0,2 proc. m/m, natomiast w ujęciu rocznym sprzedaż wzrosła o 1,1 proc.
  • Eurostat poinformował o wzroście cen produkcji sprzedanej przemysłu dla UE-27 o 0,2 proc. m/m i o 4,5 proc. r/r. Największy wzrost w gronie unijnych krajów zanotowała Malta - 14,4 proc., Bułgaria i Węgry po 9,6 proc.
  • Markit Economics przygotował indeks PMI composite dla strefy euro - według niego spadł on z 54,1 pkt we wrześniu do 53,8 pkt w październiku. Również indeks PMI dla sektora usług spadł o 0,8 pkt do 53,3 pkt w październiku.
  • Obliczony przez Markit Economics indeks PMI, opisujący poziom koniunktury dla sektora przemysłowego strefy euro wzrósł w październiku o 0,9 pkt do 54,6 pkt w stosunku do miesiąca poprzedniego, a to oznacza, iż w sektor przemysłowy jest w fazie ożywienia.
  • Według Markit Economics wzrosło ożywienie dla niemieckiego sektora przemysłowego, co potwierdza wzrost indeksu PMI do 56,6 pkt w październiku z 55,1 pkt we wrześniu. Również indeks PMI, opisujący koniunkturę w niemieckim sektorze usług wzrósł do 56,0 pkt w październiku z 54,9 pkt w miesiącu poprzednim.
  • Według niemieckiego Ministerstwa Gospodarki zamówienia dla przemysłu uległy redukcji w miesiącu wrzesień o 4,0 proc. m/m, natomiast w ujęciu rocznym wzrosły o 14 proc.
  • Zgodnie z danymi z Chartered Institute of Purchasing and Supply i Markit Economics indeks PMI, opisujący stan koniunktury dla sektora przemysłowego Wielkiej Brytanii wzrósł w miesiącu październik o 1,4 pkt do 54,9 pkt w porównaniu do września.
  • Centralny bank Anglii (Bank of England) nie zmienił stóp procentowych - benchmarkowa stopa jest nadal na poziomie 0,5 proc. EBC także pozostawił stopy procentowe na niezmienionych poziomach: benchmarkowa stopa procentowa wynosi 1,0 proc., a stopa depozytowa 0,25 proc. Podobnie postąpił bank centralny Czech nie zmieniając głównej stopy procentowej, która wynosi obecnie 0,75 proc.
  • Biuro statystyczne Łotwy podało, że produkcja przemysłowa urosła w miesiącu wrześniu o 19 proc. r/r, a w ujęciu miesięcznym spadła o 2,1 proc.
  • W miesiącu październiku inflacja w estońskiej gospodarce osiągnęła najwyższy poziom od 22 miesięcy - 4,7 proc. r/r.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

UMOWA POLSKI Z ROSJĄ O DOSTAWACH GAZU I CO DALEJ...

Wszystkie kraje czynią olbrzymie wysiłki, aby pokonać skutki niedawnego kryzysu. Nie można jednak zapominać o tym, że następują też istotne zmiany o charakterze polityczno- gospodarczym, które za jakiś czas doprowadzą do nowego ładu tak w świecie, jak i na Starym kontynencie. Jednym z kluczowych problemów jest gospodarka energetyczna, a w tym zakresie zapewnienie sobie niezawodnego dostępu do surowców energetycznych. Powstające rozwiązania rodzą się w warunkach ścierania się interesów gospodarczych i racji politycznych. W ostatnich dniach, po kilkunastu miesiącach negocjacji urodziła się wieloletnia umowa polsko - rosyjska o dostawach gazu. Umowa ta została podpisana na wysokim szczeblu (wicepremierów), z odpowiednią oprawą (ministrowie spraw zagranicznych) i przy asyście urzędników brukselskich. Pytanie jest następujące: jaki będzie ciąg dalszy polsko-rosyjskich negocjacji w sprawach energetycznych. Rozważmy ten problem...

1. Kończy się etap rozbudowy i modernizacji kombinatu rafineryjnego w Gdańsku, a minister skarbu otworzył proces sprzedaży 53,2% akcji grupy Lotos. Ta transakcja odbywa się przy udziale amerykańskiego banku JP Morgan i szwajcarskiego UBS. Jeśli przyjąć obecną wartość akcji, to oferowane do sprzedaży akcje Lotosu są dziś warte 2,1 mld zł.

2. Drugą inwestycją, która wkrótce może być wystawiona na sprzedaż (w całości lub częściowo) jest należący do Orlenu litewski kombinat petrochemiczny Możejki. Jego zakup był w dużym stopniu decyzją polityczną. Koszt jego zakupu i zainwestowane dotąd pieniądze niestety nie zwracają się. Wobec konieczności sprowadzania ropy tankowcami, fabryka przynosi straty. Natomiast jego rynkowa wartość jest dziś dużo niższa niż to, co w Możejki zainwestował płocki Orlen. To mogłoby się zmienić, gdyby Rosjanie znowu oddali do eksploatacji odnogę ropociągu Przyjaźń...

3. Uroczyste podpisanie umowy gazowej to była także okazja do rozmów przedstawicieli obu rządów na tematy wykraczające poza sprawy zawarte w podpisywanych dokumentach. Rosjanie potwierdzili swoje zainteresowanie w prywatyzacji polskich spółek paliwowych mówiąc otwarcie, że zamierzają wziąć udział w rynkowej rywalizacji tych, którzy zainteresowani są uczestnictwem w tych inwestycjach (a należy to rozumieć tak, że rosyjskie firmy złożą swoją ofertę tak na zakup udziałów w Lotosie, jak i na zakup od Orlenu litewskiej rafinerii w Możejkach). Mówi się, że firmami, które będą reprezentowały rosyjski kapitał będzie największa rosyjska kompania naftowa Rosnieft, oraz koncern ropociągowy Transnieft.

4. Czy jest możliwe wejście kapitałowe w polski przemysł petrochemiczny? Trudno powiedzieć, bo na pewno patrząc na tę transakcję z politycznego punktu widzenia trzeba liczyć się z otworzeniem kolejnego tematu, na którym zapłonie nowy, polsko - polski konflikt. Nieco realniej wygląda ten problem z biznesowego punktu widzenia. Kombinat Możejki przy obecnej sytuacji na światowym rynku paliwowym, przy dostawach ropy drogą morską, przy stosunku litewskiego rządu do orlenowskiej koncepcji dołączenia do Możejek także terminala morskiego i ropociągu z niego do kombinatu, nie ma zbyt dużych szans na opłacalną działalność. Trudno też sobie wyobrazić, by produkować paliwa bez zysku lub co gorzej, aby Orlen dopłacał do litewskiej firmy. Jeśli do tego dodać pogarszające się stosunki polsko-litewskie to widać, że zainteresowanie Możejkami będzie u nas malało. Sprzedaż po dzisiejszej cenie rynkowej to duże straty w stosunku do poniesionych kosztów. Jest jednak wyjście, które umożliwia znaczne podniesienie wartości litewskiej firmy. Jest nim wejście Rosjan do tego kombinatu, połączone z zapewnieniem dostaw rosyjskiej ropy drogą lądową.

Warto jednak spojrzeć na ten problem także jeszcze z innego punktu widzenia.

5. Poinformowano, że Transnieft kończy budowę ropociągu BTS-2 z Unieczy (tu łączą się główne rosyjskie rurociągi) do portu Usti-Ługa koło Petersburga, gdzie jest duży terminal portowy. Równocześnie rosyjscy inwestorzy przejęli kontrolę nad nadbałtyckimi stoczniami niemieckimi, gdzie zamierzają budował tankowce przystosowane do warunków na Bałtyku. Oznacza to, że Rosja kończy przygotowania, by bez pośrednictwa tranzytowych rurociągów dostarczać ropę do Niemiec i do Zachodniej Europy. Ta koncepcja jest zbieżna z tą, która stała u podstaw przy budowie Nord Streem-u.

Realizacja powyższej koncepcji redukuje strategiczną rolę ropociągu przyjaźń tak, jak całkowicie wyeliminowany zostanie terminal Gdańsk, którym ropę z rurociągu Przyjaźń ładowano na tankowce (warto tu dodać, że wcześniej (w 2004 roku) Rosjanie wyeliminowali z wykorzystywania do tego celu terminali na Łotwie i Litwie.

Zatem na pewno będzie ciąg dalszy po podpisaniu umowy gazowej, ale czym się to skończy?

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: