eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Skuteczny przedsiębiorca: 10 wskazówek

Skuteczny przedsiębiorca: 10 wskazówek

2010-09-09 13:03

Przeczytaj także: MG: Przedsiębiorczość w Polsce w 2007r.


8. Znaj swoje punkty kontrolne.

Przedsiębiorcza mądrość stanowi, że wiedza o tym czy kontynuować daną działalność jest jednym z obszarów, które musi znać skuteczny przedsiębiorca. Szczególnie wtedy, gdy zlecenie od klienta przeciąga się ponad ustalony czas, ustalony zakres lub granice dopuszczalne prawem, obyczajem i dobrym smakiem.

Wyznaczenie sobie podobnych granic i przećwiczenie komunikatów do klienta wysyłanych w danej sytuacji znacznie uprości relacje z klientami. Czasem ktoś po prostu nie pomyśli i coś palnie, a potem nie ma odwagi by to cofnąć. Twoje ostrzeżenie przekazane z szacunkiem lecz nieustępliwością pomogą w pozytywnym załatwieniu sprawy – tak czy owak.

Jeśli nie wyznaczysz sobie granic, ryzykujesz że gdy je ktoś przekroczy, poczujesz się wykorzystany, oszukany, wystrychnięty na dudka. Co gorsza, nie będziesz wiedzieć jak zareagować lub zareagujesz zbyt mocno. Oszczędź sobie tego kłopotu. Biznes powinien dawać radość, a nie być przyczyną choroby wrzodowej (lub co gorsza – choroby psychicznej).

9. Jeśli chcesz robić kilka różnych rzeczy, załóż kilka różnych firm.

Przedsiębiorcza mądrość stanowi, że przedsiębiorczość polega na tworzeniu podmiotów wyspecjalizowanych w prowadzeniu określonej działalności. Zanim zerwiesz się na nogi z oburzenia „Jak to? To mam do każdego klienta zakładać oddzielną firmę?”, doczytaj do końca ten punkt. Słowem-kluczem jest bowiem „wyspecjalizowanych”.

Gdy rozkręcasz firmę i zbierasz klientów po to, by nauczyć się branży, wtedy wszystkich obsługujesz w ramach jednej firmy.

Ale gdy już zorientujesz się które produkty i usługi sprzedają się najlepiej (tj. które przynoszą ci wystarczająco pieniędzy na „locka”), to warto jest je wydzielić w oddzielną strukturę. Po co nierentowne produkty lub nierentowni klienci mają wysysać pieniądze z „locka”? Lepiej przeznaczyć je zgodnie z planem na twój życiowy cel. Produkty i usługi spoza „locka” niech staną na własne nogi i zawalczą o swój los. Zwłaszcza gdy do takich produktów, usług lub klientów możesz oddelegować osobnego pracownika lub kilku. Będą oni wtedy się specjalizować – zdobywać umiejętności i wiedzę na temat wycinka branży związanego z ich produktami i klientami. W przeciwnym razie ta wiedza wymiesza się, a przez stanie się niczyja i nieprzydatna do podejmowania decyzji. Koszty będą się tworzyć, a nie będzie przychodów aby je pokryć. I nagle okaże się, że „locka” trzeba naruszyć, żeby utrzymać klientów. Wtedy przydają się punkty kontrolne (punkt ósmy), żeby podjąć stanowcze decyzje z punktu piątego.

Tymczasem w większości firm jest tak, że wszystkich klientów wrzuca się do jednego wora z kosztami, przychodami i pracownikami. Nie jest to postawa mądra, ani tym bardziej przedsiębiorcza.

10. Starannie wybieraj to co czytasz, oglądasz i słuchasz.

Przedsiębiorcza mądrość zawarta w książce o przedsiębiorczości (której tytuł pojawi się zaraz po tym punkcie) stanowi, że większość polskich ekonomistów zdecydowanie odrzuca proces twórczej destrukcji (a więc proces przedsiębiorczy, proces innowacyjny), twierdząc że nie byłby on możliwy na gruncie polskiej reformującej się gospodarki. Ich zdaniem Polski nie stać na tak kosztowny proces, ponieważ „nowe” nie wywodzi się ze „starego”, ale powstaje obok niego. Twórcza destrukcja jest więc możliwa – ich zdaniem – tylko w odpowiednim otoczeniu instytucjonalnym. Natomiast polskie warunki dla zaistnienia tego procesu są daleko niewystarczające.

Ta wypowiedź jest cytowana z roku 1994.

Z jednej strony, w świetle dotychczasowych przedsiębiorczych mądrości łatwo jest zrozumieć taką postawę. Polska cały czas znajduje się pod kreską wydatków, dziura budżetowa rok w rok podnosi swój hydrzy łeb. W takich warunkach trudno więc uznać za rozsądne branie kredytów pod innowacyjne i ryzykowne przedsięwzięcia.

Z drugiej strony, codziennie setki przedsiębiorców udowadniają, że proces innowacyjny jest możliwy, że można zmieniać rzeczywistość na lepsze.

Wniosek jest zatem taki, że próżno szukać w kręgach polityki prawdziwych przedsiębiorców.

Można słuchać tego co mówią – o ile odbierasz to jako rozrywkę.

Jeśli szukasz prawdziwych autorytetów i inspiracji, to nie znajdziesz ich ani w polityce, ani w mediach instytucjonalnych. Znajdziesz je w innych ludziach – przedsiębiorcach – którzy codziennie podejmują ryzyko, podejmują decyzje, starają się zapełnić swój ustalony „lock” i żyć zgodnie ze statusem opartym na swoich marzeniach. A także w mądrych książkach, pod warunkiem że będziesz je czytać z refleksją, z odniesieniem do swojego biznesu.

fot. mat. prasowe




Powyższe wskazówki powstały po lekturze książki „Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne” Teresy Piecuch (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Znajdziesz w niej wiele innych przedsiębiorczych mądrości, które możesz przepracować w swojej głowie i na ich podstawie opracować odpowiednie wnioski dla twojego biznesu.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: