eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Skuteczny przedsiębiorca: 10 wskazówek

Skuteczny przedsiębiorca: 10 wskazówek

2010-09-09 13:03

Przeczytaj także: MG: Przedsiębiorczość w Polsce w 2007r.


4. Jeśli chcesz ryzykować, musisz znać dobrze branżę.

„Znać branżę” brzmi nieco pompatycznie, jakby dmuchać w imprezowy balonik i nagle wciągnąć całe powietrze z powrotem.

Znajomość branży to tak naprawdę trzy rzeczy.

Po pierwsze, musisz wiedzieć w jaki sposób zarabiają twoi obecni klienci i jak ty i twoje produkty lub usługi pozwalacie im utrzymać ich sprzedaż lub nawet ją zwiększyć. Jeśli tego nie wiesz, to tak naprawdę nie znasz ani dnia, ani godziny, w których klienci przeskoczą do innego dostawcy.

Po drugie, musisz prowadzić przedsiębiorczy dziennik, w którym zapisujesz wszelkie pomysły na zmianę swoich produktów i usług. Niektóre okażą się trafne, niektóre – błędne, ale nie o to chodzi by wymyślać tylko te trafne. Chodzi o to, aby mieć o czym rozmawiać z klientami pomiędzy kolejnymi transakcjami. Bez tego jesteś tylko jednym z wielu dostawców. Z tym – jesteś partnerem w biznesie, z którym miło jest porozmawiać. A jeśli któryś z twoich pomysłów okaże się trafny, klienci będą tobą zachwyceni – ponieważ oni sami by na to nie wpadli, a ty nie tylko że wpadłeś, to jeszcze pokazujesz, że wyjdzie im to na dobre.

Po trzecie, musisz wiedzieć na co stawiają firmy konkurencyjne. Czy stawiają na szybkość, wygodę, bezpłatną dostawę w dowolne miejsce, serwis 24/7, tysiąc puszek coli dodawanej do sprzedawanego produktu, losowanie wycieczki na Karaiby, prestiż i zewnętrzną reputację? Jeśli to wiesz, to wiesz o czym rozmawiać z klientami, jak przedstawić im swoją ofertę tak, by ją zapamiętali i zadzwonili do ciebie, gdy będą potrzebować właśnie tego co ty oferujesz.

Przedsiębiorcza mądrość stanowi, że ryzyko przedsiębiorcy powinno być skalkulowane, poparte wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem w branży.

5. Niektórych zleceń po prostu się nie bierze.

Wskazówka to prosta i przyjemna. Możliwość odmówienia klientowi prosto w oczy to druga z największych przyjemności przedsiębiorcy. Jeśli nie masz ciśnienia na pieniądze, to śmiało wybieraj dla kogo pracujesz. Jeśli masz ciśnienie, to bierz klientów jak leci – ale tylko do pułapu „locka” z pierwszego punktu. Potem już bądź wybredny. Rób rzeczy niecodzienne, z dziwnych rynków, bierz zlecenia duże lub małe. Pamiętaj tylko o dwóch rzeczach: niech to będzie okazja do nauki i niech to będzie okazja do zabawy. Robisz coś ekstra, nie musisz tego robić – skorzystaj jak najwięcej. A jeszcze dostaniesz za to pieniądze!

Przedsiębiorcza mądrość stanowi, że przedsiębiorczość powinna dążyć do poprawy warunków życia i pracy.

6. Szukaj niezgodności, patrz komu przeszkadzają i oceń jak dużo są warte.

Przedsiębiorcza mądrość stanowi, że istnieje wiele źródeł innowacji. Niezgodności między rzeczywistością a wyobrażeniami są jednymi z najlepszych, ponieważ łatwo jest je sprzedać, pokazać, zademonstrować. W skrajnych przypadkach można by postawić wieszak z garniturem, puścić film z płyty, a pod koniec filmu wrzucić w faks formularz zamówienia.

Wszelkie niezgodności warto zapisywać w dzienniku przedsiębiorczości z punktu czwartego, po to by je spokojnie testować podczas okresu „free ride” z punktu drugiego.

Podczas rozmów z klientem warto rzucać mimochodem pytania związane z odczuwanym poziomem niezadowolenia daną niezgodnością. Oczywiście nie należy od razu mówić „niezgodność” i „pole do innowacji”, bo to odstrasza rozmówców. Nikt nie chce dywagować na sucho. Ale niewinne pytanie „czy nie denerwuje pana…” nigdy nie przechodzi bez echa. Jest to świetna okazja, by wyłożyć komuś swoje żale bez obawy, że ten ktoś pobiegnie do kierownika. Kilka takich rozmów i będziesz wiedzieć sporo na temat faktycznego poziomu niezadowolenia z niezgodności oraz chęci do zlikwidowania jej. Jeśli chęć ta będzie duża, masz duże pole do popisu w kwestii ceny.

7. Przedsiębiorczość jest postawą człowieka ciekawskiego.

Tropienie niezgodności może być tak fascynujące jak rozwiązywanie zagadek kryminalnych. Człowiek ciekawski zagląda w kąty, zapisuje notatki, a potem kombinuje co tu jeszcze można zrobić. Dla prawdziwego przedsiębiorcy każda czynność może być okazją do trenowania umiejętności szukania okazji przedsiębiorczej. Zmywanie naczyń, czekanie w kolejce w banku, płacenie rachunków, zawożenie dzieci do szkoły. Po dziesięciu pomysłach stwierdzisz, że życie nie musi być takie trudne i że to ludzie w większości sami tworzą sobie kłopoty. Po pięćdziesięciu pomysłach zauważysz jak wiele w naszej rzeczywistości można poprawić na lepsze. Po stu pomysłach albo załamiesz się niedoskonałością naszego świata, albo zdobędziesz niesamowitą motywację do osiągania sukcesu w swojej firmie – naprawianie świata wymaga sporo funduszy!

Przedsiębiorcza mądrość stanowi, że przedsiębiorczość wyraża się w aktywnym dążeniu do ulepszania istniejących stanów rzeczy.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: