eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nastolatek jako konsument

Nastolatek jako konsument

2010-09-08 12:43

Przeczytaj także: Nastolatki to wytrawne konsumentki


Zakupowe strategie młodych

W samodzielnych zakupach nastolatkowie, zwłaszcza dziewczęta, stają się wytrawnymi łowcami. Z raportu “Nastolatka jako konsument i uczestnik procesu komunikacji" Euro RSCG Worldwide wynika, że ponad 60 procent młodych kobiet czeka z zakupem pożądanego produktu aż do chwili, gdy pojawi się on w wyprzedaży. Jednocześnie aż 77 procent chętniej kupi towar z wyprzedaży niż taki, za który trzeba zapłacić pełną cenę. Specjaliści oceniają je jako bardzo cierpliwe klientki i poddające uważnej ocenie realną wartość kupowanych towarów.

- Pokolenie nastoletnich dziewcząt stanowi wpływową grupę napędzającą konsumpcję wielu towarów i usług - komentuje Witold Libera, brand planning director Euro RSCG Poland - Jednak bywa ona wciąż niedoceniana, również w Polsce. A przecież poziom dojrzałości konsumenckiej jakie wykazują nastolatki powinny skłonić marketerów do przemyślenia dotychczasowego sposobu komunikacji z nimi - twierdzi Libera.

Poniżej przedstawiamy kilka wniosków z raportu:
  • Nastolatki zdecydowanie bardziej wolą same dowiadywać się o promocjach i wyprzedażach organizowanych przez preferowane marki, niż być zasypywanymi takimi informacjami z całego rynku. Prawie 40 procent z nich zapisuje się na listy mailingowe swoich ulubionych sklepów, aby regularnie otrzymywać informacje o dostępnych promocjach i aktualnych wyprzedażach.
  • Robiąc zakupy ze swoją siostrą lub najlepszą przyjaciółką, nastolatka wydaje średnio o 23 procent więcej niż podczas zakupów z grupą dwóch lub więcej koleżanek. Tymczasem robiąc zakupy ze swoim chłopakiem, nastolatka wydaje zaledwie 43 procent kwoty, którą wydałaby na zakupach z siostrą lub przyjaciółką.
  • Około 80 procent nastolatek woli komunikację "jeden na jeden" (wiadomości tekstowe lub rozmowy telefoniczne) niż platformy umożliwiające rozpowszechnianie wiadomości wśród grupy znajomych, takie jak Facebook czy Twitter.

Prawa klienta bez dowodu

Młodzi ludzie są wyjątkowymi konsumentami także pod względem przepisów regulujących handel. Zgodnie z nimi dzieci poniżej 13 roku życia w ogóle nie powinny samodzielnie kupować. W obecnych czasach zapis ten jest tak nieżyciowy, że powszechnie ignorowany. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że uczniowie nie będą korzystali ze szkolnych sklepików, nie mówiąc już o sprawunkach, po które wysyłają ich rodzice.

Więcej można, zgodnie z prawem, nastolatkom - jednak ich zakupy powinny ograniczać się do rzeczy, które dotyczą drobnych bieżących spraw życia codziennego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że jeżeli dwunastolatek będzie chciał bez obecności rodzica kupić odtwarzacz mp3, sprzedawca powinien odmówić.

Świadomości tych "przepisowych" ograniczeń często nie mają młodzi konsumenci, ich rodzice i sprzedawcy. Warto jednak pamiętać, ze umowa kupna-sprzedaży z osobą niepełnoletnią nie ma mocy prawnej. Jeśli rodzic nie zgadza się na zakup, ma prawo żądać jej unieważnienia i zwrotu pieniędzy. I jak podkreśla UOKiK, uznanie roszczeń opiekuna w przypadku produktów niebędących drobnymi zakupami to obowiązek sprzedającego, a nie jego dobra wola.

Jeżeli dziecko bez zgody rodzica kupiło jakąś rzecz, a sprzedawca nie chce zwrócić pieniędzy, odmawia przyjęcia reklamacji wadliwego towaru, konsumenci mogą zgłaszać się po bezpłatną pomoc do miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.
Przeczytaj także: Seniorzy lubią kupować Seniorzy lubią kupować

poprzednia  

1 2

oprac. : Handel-Net.pl Handel-Net.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: