eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Relacje inwestorskie: definicja, zadania, cele

Relacje inwestorskie: definicja, zadania, cele

2010-06-08 13:44

Przeczytaj także: Relacje inwestorskie spółki


Kogo działania relacji inwestorskich mogą dotyczyć?

Zainteresowanymi IR są nie tylko przedstawiciele spółki, specjaliści do spraw relacji inwestorskich, maklerzy, doradcy inwestycyjni, analitycy rynku papierów wartościowych, czy media branżowe, ale również towarzystwa ubezpieczeniowe, fundusze emerytalne i inwestycyjne, agencje ratingowe oraz instytucje regulujące rynek obrotu, jak Giełda Papierów Wartościowych, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, Komisja Nadzoru Finansowego, czy Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych.

Znaczne zróżnicowanie odbiorców komunikatów wysyłanych przez działy IR nie jest jednak przeszkodą czy utrudnieniem, gdyż wszystkie te podmioty zainteresowane są jednym- rzetelną informacją o spółce, która jest dla nich strategiczna dla dalszych decyzji, a co za tym idzie może wypłynąć na wycenę spółki i poziom obrotu papierami.

W związku jednak z opisanym wyżej zróżnicowaniem grupy docelowej informacji IR, spółka musi wykorzystywać różne narzędzia komunikacji zarówno te tradycyjne, jak i te bardziej nowoczesne. Do tradycyjnych i najczęściej wykorzystywanych działań IR zaliczyć można roczne, półroczne, kwartalne czy bieżące raporty z działalności, raporty analityczne, konferencje inwestorskie, walne zgromadzenia akcjonariuszy, roadshows, spotkania 1-to-1 (szczególnie z osobami decyzyjnymi firmy), bezpośrednie spotkania z inwestorami, czy wyjazdy studyjne.

Do narzędzi marketingowych wspierających działania IR można z kolei zaliczyć broszury i biuletyny korporacyjne, badanie opinii, programy lojalnościowe, Investor Day czy konferencje prasowe. Do narzędzi IR wykorzystujących nowoczesne technologie zaliczyć można natomiast podstrony „relacje inwestora” na stronach internetowych firm, newslettery w formie elektronicznej, tele- oraz videokonferencje, a także conference call. Kluczową kwestią pozostaje jednak odpowiednie wykorzystanie dostępnych narzędzi przy jednoczesnym ich dostosowaniu do potrzeb użytkowników.

Jakie są zatem cele IR?

Celem nadrzędnym IR jest budowanie profesjonalnego wizerunku spółki wśród inwestorów, zarówno tych obecnych, jaki przyszłych. Kluczową kwestią w tym obszarze jest jednak dobór odpowiednich kanałów informacyjnych. Ważne bowiem jest, by informacje były płynnie przesyłane oraz by istniała dobra komunikacja na linii zarząd spółki – inwestor.

Przekazywane powinny być nie tylko aktualne dane, ale również plany przedsiębiorstwa, obierane strategie, czy planowane inwestycje. Dane przekazywane inwestorom powinny mieć szeroki wachlarz, by mieli oni jak najpełniejszy i możliwie największy zakres danych. Aktywne przekazywanie informacji prowadzi bowiem do zwiększenia zainteresowania akcjonariuszy spółką, podjęcia decyzji o inwestowaniu w akcje przedsiębiorstwa, a w długim okresie czasu również do lepszej wyceny jednostki.

Zarówno działy relacji inwestorskich działające w przedsiębiorstwach, jak i firmy zewnętrzne zajmujące się IR w Polsce prezentują obecnie wysoką jakość usług, w większości nie myląc zadań IR z public relations. Najczęściej pamiętają oni, iż działania w zakresie IR mają wywierać pozytywny wizerunek spółki oraz obierać za swój cel budowanie zaufania uczestników rynku kapitałowego względem przedsiębiorstwa. Jednocześnie należy jednak pamiętać, że skuteczne działania IR pomagają także w budowaniu wartości rynkowej przedsiębiorstwa, a przez to wpływają również na kosztu kapitału.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: