eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Długi to dla Polaków wstydliwy problem

Długi to dla Polaków wstydliwy problem

2010-03-20 00:44

Przeczytaj także: Długi Polaków w 2009 r. wg KRUK SA


fot. mat. prasowe

Bycie osobą nadmiernie zadłużoną powoduje odczuwanie wstydu. Jak Pani/Pan myśli, dlaczego? (Należy wybrać jedną, najlepszą odpowiedź)


Co trzeci respondent twierdzi, że odczuwanie wstydu w wyniku nadmiernego zadłużenia się jest objawem nieporadności finansowej osoby zadłużonej. Innymi słowy, konsumenci obawiają się, że gdy ktoś się dowie o ich dużym zadłużeniu, to jednocześnie będzie ich oceniał w kategoriach „finansowych nieudaczników”. Dla 15% ankietowanych osób powodem odczuwania wstydu wywołanego popadnięciem w nadmierne zadłużenie jest konieczność kontaktu z windykatorem. Te dwie odpowiedzi wydają się jednak wzajemnie skorelowane. Dla respondentów to właśnie windykator może wydawać się osobą, która negatywnie oceni nas jeśli chodzi o umiejętności radzenia sobie z własnymi finansami.

fot. mat. prasowe

Czy jest Pani/Pan osobą nadmiernie zadłużoną, czyli nieterminowo lub w ogóle nie reguluje Pan/Pani swoich zobowiązań?


Tylko 5% respondentów przyznało, że należy do grona osób nadmiernie zadłużonych. Trzeba jednak pamiętać o tym, że taka ocena ma charakter subiektywny. Osoba obiektywnie nadmiernie zadłużona wcale nie musi w ten sposób oceniać tego stanu. Można zatem przyjąć, że spora grupa nadmiernie zadłużonych konsumentów nie ma świadomości znajdowania się w takiej sytuacji.



fot. mat. prasowe

Które miesięczne opłaty spłaca Pani/Pan w pierwszej kolejności? Proszę nadać numery od 1-9, gdzie 9 oznacza najważniejszą płatność, 1 oznacza płatność dokonaną w ostatniej kolejności.


Celem pytania "Które miesięczne opłaty spłaca Pani/Pan w pierwszej kolejności?" było ustalenie, jakie miejsce w strukturze różnych opłat zajmują spłaty pożyczek i kredytów. Okazało się, że respondenci traktują je jako jedne z ważniejszych – obok czynszu za mieszkanie i opłat związanych z jego utrzymaniem. Jest to ciekawy wynik, gdyż ukazuje on dużą świadomość respondentów dotyczącą tego, że niespłacanie rat pożyczek i kredytów może spowodować poważne konsekwencje (tak, jak nieopłacanie czynszu za mieszkanie może doprowadzić do eksmisji). Ten wynik jest spójny z innymi wynikami ankiety, zgodnie z którymi respondenci zdają sobie sprawę z powagi negatywnych skutków niespłacania kredytów. Najwyższe prawdopodobieństwo opóźniania opłat dotyczy rachunków za telefon stacjonarny i komórkowy oraz telewizję kablową/satelitarną. Bez wątpienia, nie są to usługi pierwszej potrzeby, a zatem konsumenci w pierwszej kolejności zaprzestają regulowania rachunków za nie. Jest to też sygnał, iż w przypadku tych usług jest dość duże ryzyko zadłużania się konsumentów.

fot. mat. prasowe

Czy wie Pani/Pan, jakie są konsekwencje niespłacania długów w terminie?


Wśród ankietowanych 80% osób stwierdziło, że wie dokładnie, jakie są konsekwencje niespłacania długów. Gdy jednak spojrzymy na ten wynik z drugiej strony, to okaże się, że co piąty respondent takiej wiedzy nie posiada. Kiedy na owe 20% popatrzymy w skali wszystkich Polaków, którzy zaciągają pożyczki, to może się okazać, że bardzo duża grupa konsumentów nie wie o negatywnych skutkach opóźnień
w spłacaniu zadłużenia.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: