eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża PR: nastroje w IV kw. 2009

Branża PR: nastroje w IV kw. 2009

2010-02-19 13:13

Przeczytaj także: Branża PR: nastroje w III kw. 2009


Wraz z kolejnymi falami badania respondenci wyrażali coraz lepsze opinie na temat zatrudnienia w firmach, dla których świadczą usługi PR. Dopiero w styczniu pojawiały się odpowiedzi wskazujące na powiększanie zatrudnienia w tych firmach – taką opinię wyraziło 7% badanych. Znacznie obniżyły się z kolei odsetki respondentów wyrażających przekonanie, że firmy będą zwalniać pracowników – w czerwcu i październiku odsetki te stanowiły odpowiednio 24% i 26%, a w styczniu zaledwie 14% odpowiedzi.

Perspektywy rozwoju branży PR w nadchodzącym roku są zdecydowanie bardziej pozytywne: aż 61% badanych uważa, że będzie raczej dobrze. Kolejne 14% wskazało, że sytuacja będzie bardzo dobra – łącznie więc 75% respondentów wskazało, że w branży PR w przyszłym roku będzie lepiej. Negatywne opinie wyraziło zaledwie 4% badanych, przy czym wszyscy wskazali odpowiedź „raczej źle”, nie pojawiło się w ogóle wskazanie, że sytuacja będzie bardzo zła. Ponadto jedynie 18% respondentów nie potrafiło dokonać jednoznacznej oceny perspektyw rozwoju branży PR w nadchodzącym roku (odpowiedź „ani dobrze ani źle”), a 4% nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie.

fot. mat. prasowe

PR Index – styczeń 2010

PR Index – styczeń 2010

W styczniowym badaniu ogólny index wyniósł 3,66. Wszystkie poszczególne wskaźniki są dodatnie – pozwala to przypuszczać, iż w opinii ankietowanych pracowników firm PR sytuacja w branży jest naprawdę pozytywna. Średnia ocen aktualnej sytuacji na rynku PR jest nawet wyższa niż prognozowana: obecna sytuacja uzyskała wskaźnik na poziomie 3,88; natomiast prognozowana – 3,44. Wśród składowych aktualnej oceny branży najlepiej oceniana jest ogólna kondycja firm PR: wskaźnik kształtował się na poziomie aż 6,2 i był najwyższy ze wszystkich pozostałych. Równie wysoko respondenci oceniali obroty firm – wskaźnik osiągnął wartość 5,6. Jak widać na wykresie, najniższe wskaźniki cząstkowe dotyczyły poziomu inwestycji w branży PR (jedynie 1,6). Nieco wyższe, choć też dość niskie, były oceny poziomu płac w branży PR – wskaźnik ukształtował się na poziomie 2,4.

Również wskaźnik prognozowanej sytuacji na rynku PR wskazuje na dobrą kondycję firm PR. Szczególne znaczenie dla jego wysokości ma wynoszący aż 6 wskaźnik prognozowanego popytu na usługi PR. Silny jest także ten dotyczący poziomu płac w branży – ukształtował się on na poziomie 4. Najprawdopodobniej respondenci z branży wierzą, iż po dotychczasowym zastoju wywołanym kryzysem gospodarczym, który zamroził pensje, w najbliższym okresie czasu ulegną one podwyższeniu.

W porównaniu do poprzedniej, październikowej fali badania, ogólny index PR wzrósł aż o 1,38 punkta. Na tak znaczny wzrost wskaźnika wpłynęły średnie ocen zarówno sytuacji aktualnej w branży, jak i prognozowanej – w obu przypadkach wskaźniki są wyższe od tych październikowych.

Informacje o badaniu
III fala badania Fahrenheit PR, analizującego nastroje w branży PR, została przeprowadzona na 28 firmach PR w styczniu 2010 r. metodą wywiadów telefonicznych.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: