eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża PR: nastroje w III kw. 2009

Branża PR: nastroje w III kw. 2009

2009-11-26 00:44

Branża PR: nastroje w III kw. 2009

Porównanie - ocena bieżącej sytuacji w branży PR © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

48 proc. przebadanych agencji PR-owskich dostrzega oznaki kryzysu na rynku - to o 10 proc. mniej niż jeszcze w czerwcu 2009 - wynika z drugiej fali badania Fahrenheit PR przeprowadzonego przez firmę Pretendent, PRoto i Związek Firm Public Relations.

Przeczytaj także: Branża PR: nastroje w II kw. 2009

Co więcej, o 11 proc. (do 26 proc.) wzrósł także od czerwca do października odsetek osób, które przyznawały, że sytuacja na rynku uległa poprawie, a mniej osób (9 wobec 16 proc.), prognozowało pogorszenie sytuacji na rynku w perspektywie nadchodzących trzech miesięcy.

fot. mat. prasowe

Porównanie - ocena bieżącej sytuacji w branży PR

Porównanie - ocena bieżącej sytuacji w branży PR

W drugiej edycji badania odnotowano także wyraźny spadek ocen świadczących o negatywnej kondycji firm korzystających z usług agencji PR-owskich (z 38 proc. do 13 proc.); spadł także odsetek osób twierdzących, że firmy zmniejszały wydatki na PR ( z 40 do 22 proc) i tych, które przewidywały, że sytuacja ich klientów się pogorszy (z 32 proc. do 4 proc.). Stwarza to niewątpliwie dobre perspektywy rozwoju i pozyskiwania klientów dla samych agencji.

fot. mat. prasowe

Porównanie – prognoza zmian w zakresie płac

Porównanie – prognoza zmian w zakresie płac

Jednocześnie jednak respondenci mniej optymistycznie niż w czerwcu ocenili poziom obrotów w agencjach w ostatnim roku - o zwiększeniu obrotów mówiło w lecie 44 proc. respondentów, podczas gdy na jesieni – już 35 proc. Zdeklarowali oni także (13 proc. respondentów), że ich wydatki na inwestycje ulegną zmniejszeniu; w czerwcu nikt nie wskazał takiej odpowiedzi. Zmieniło się także podejście respondentów do wzrostu płac - podczas gdy jeszcze w czerwcu 12 proc. było pewnych, że zarobki wzrosną, a 40 proc. przyznało, że wzrosną wynagrodzenia wybranych pracowników, to w październiku nie deklarowano jakiejkolwiek zmiany w wysokości wynagrodzeń.

Nieznacznie wzrósł odsetek dobrych ocen aktualnej sytuacji firmy. Łącznie jako dobrą lub bardzo dobrą oceniło ją 83% respondentów w październiku oraz 80% w czerwcu. Odsetek ocen „raczej źle” pozostał na tym samym poziomie – 4%. Zdecydowanie zwiększył się w opinii respondentów poziom obrotów firmy. O tym zjawisku mówiło 24% badanych w czerwcu i ponad dwukrotnie więcej w październiku (52%). Na spadek obrotów z kolei wskazywało tyle samo osób – 12%.

W badaniu październikowym respondenci jako dziedziny zmian poziomu inwestycji częściej niż w czerwcu wskazywali na sprzęt i oprogramowanie (22% i 12%), know – how firmy (13% i 4%), działania promocyjne (9% i 4%) oraz zmianę biura (4% i 0%). Nie pojawiały się z kolei odpowiedzi wskazujące na przejęcie kapitału (odpowiedzi takie stanowiły 4% odpowiedzi z czerwca).

Podczas badania październikowego respondenci częściej przewidywali, iż sytuacja na rynku PR w najbliższych 3 miesiącach nie ulegnie zmianie – taką opinię wyraziło 65% z nich, podczas gdy w czerwcu było to 48% respondentów. W październiku mniej badanych prognozowało pogorszenie sytuacji na rynku PR niż w czerwcu (9% wobec 16%), jednocześnie jednak mniej osób wyrażało opinie o poprawie tej sytuacji – w badaniu czerwcowym 28% przyznało, że raczej ulegnie ona poprawie, natomiast w październiku – 13% respondentów wybrało odpowiedź „raczej się poprawi”, a 9% - „zdecydowanie się poprawi”. Warto jednak zauważyć, iż w październiku pojawiały się właśnie odpowiedzi „zdecydowanie się poprawi”, których w ogóle nie było wśród opinii czerwcowych.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: