eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek detaliczny: kryzys uszczuplił zyski

Rynek detaliczny: kryzys uszczuplił zyski

2010-01-13 12:12

Przeczytaj także: Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?


Jednym z kluczowych wniosków raportu Deloitte jest wzrost znaczenia sprzedaży internetowej, nawet jeśli ten kanał dystrybucji stanowił średnio 6,6 proc. całkowitych przychodów ogólnej sprzedaży stu największych firm w światowej branży detalicznej. Sprzedaż internetowa w branży FMCG wyniosła zaledwie 0,9 proc. przychodów ze sprzedaży. Tymczasem w kolejnym dziesięcioleciu Internet - według Deloitte - stanie się jeszcze większym wyzwaniem, ale i ogromną szansą dla branży detalicznej. Spółki będą musiały wdrożyć odpowiednie strategie sprzedaży wielokanałowej, aby zdobyć kolejnych klientów. Poza tym muszą też zastosować nowoczesne internetowe kampanie marketingowe. Serwisy internetowe sprzyjają przejrzystości na rynku detalicznym, dając konsumentom lepszy dostęp do informacji o firmach, produktach i cenach. Możliwe, że spółki, zmuszone do obniżania cen do poziomu najbardziej zdesperowanego konkurenta, będą odpowiednio zmniejszać marże.

„Sieci handlowe w Polsce dostrzegają przede wszystkim potencjał stojący przed inicjatywami redukcji kosztów oraz zwiększania efektywności operacyjnej prowadzonej działalności. Rozwijają nie tylko liczbę punktów sprzedaży, ale także inwestują w infrastrukturę logistyczną (budowa nowych obiektów, automatyzacja procesów magazynowych, outsourcing). Coraz więcej uwagi poświęca się również polityce cenowej (wzrost efektywności, optymalizacja poziomu cen, wdrożenia wspierających rozwiązań IT) oraz programom lojalnościowym” – komentuje Magdalena Jończak.

Jej zdaniem duże znaczenie dla przyszłej struktury polskiego rynku będzie miało nastawienie polityków do ekspansji sieci dużych sklepów, w tym tworzonych przepisów w zakresie m.in. handlu w niektóre dni świąteczne bądź ograniczeń dla powierzchni handlowych.

Autorzy raportu 2010 Global Powers of Retailing zauważają, że wiele firm działających na rynkach wschodzących szybko zyskuje status światowych graczy. Spółki te są nie tylko znakomicie przygotowane do konkurowania z globalnymi gigantami na rodzimych rynkach, ale zaznaczają one również swoją obecność na rynkach zagranicznych. Kolejnym krokiem będzie wejście na rynki krajów rozwiniętych, a początki tego procesu są już zauważalne w chwili obecnej. Są to zazwyczaj firmy specjalizujące się w danym rodzaju produktów, a nie handlujące żywnością i produktami masowymi.

Ponadto zdaniem ekspertów Deloitte wzrost wydatków konsumpcyjnych może się okazać niższy w krajach, w których intensywnie zadłużano się w celu sfinansowania nadmiernej konsumpcji. Gospodarstwa domowe będą starały się zmniejszać zadłużenie, podreperować nadszarpnięte budżety i zaoszczędzić fundusze na przyszłość. Wzrost gospodarczy w tych gospodarkach będzie oparty na eksporcie, inwestycjach biznesowych i wydatkach budżetowych. Będzie miało to wpływ na dotychczasowych eksporterów, którzy będą musieli zwiększyć swoją konsumpcję wewnętrzną, żeby dalej się rozwijać. W związku z tym w nadchodzącym dziesięcioleciu należy się spodziewać wolniejszego wzrostu wydatków konsumpcyjnych w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Natomiast większy wzrost gospodarczy powinien zostać odnotowany na dużych rynkach wschodzących, które charakteryzują się znacznymi nadwyżkami finansowymi.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: