eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek farmaceutyczny w Polsce rośnie

Rynek farmaceutyczny w Polsce rośnie

2009-11-27 11:59

Przeczytaj także: Rynek farmaceutyczny w Polsce 2009


Apteki internetowe najszybciej rozwijającym się kanałem dystrybucji

Z badania wynika, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy najbardziej dynamicznie rozwijającym się kanałem sprzedaży będą apteki internetowe. Aż 80% ankietowanych przewiduje, że dystrybucja poprzez ten kanał będzie się rozwijać szybciej niż cały rynek sprzedaży leków. Co istotne, ponad połowa respondentów przewiduje, że handel lekami w pozostałych sklepach internetowych będzie również rozwijał się szybciej niż cały rynek. Oznacza to, że firmy spodziewają się w najbliższym czasie kontynuacji rozwoju nielegalnego handlu lekami w Polsce (sprzedaż internetowa leków przez podmioty inne niż apteki internetowe jest w Polsce zakazana). Dystrybucja wyłączna oraz za pośrednictwem sklepów zielarsko-medycznych to jedyne dwa kanały, których wzrost będzie wolniejszy od wzrostu całego rynku.

Inwestycje w branży są niezagrożone

W raporcie czytamy, iż spowolnienie gospodarcze nie przełożyło się na ograniczenie programów inwestycyjnych w branży farmaceutycznej. Wprost przeciwnie. Ponad 60% badanych firm planuje zwiększenie wydatków na rozwój pracowników w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Podobny odsetek deklaruje wzrost inwestycji w infrastrukturę produkcyjną. W przypadku nakładów na badania i rozwój (B+R) nieznacznie przeważają firmy deklarujące utrzymanie obecnego stanu inwestycji, ale i tu odsetek firm zamierzających zwiększać nakłady na B+R jest wysoki i wynosi ponad 40%.

Ograniczenia w reklamie i promocji leków oraz brak przejrzystości w polityce lekowej państwa najbardziej utrudniają działalność

Obok często wymienianych negatywnych czynników towarzyszących kryzysowi finansowemu (utrudnienia w uzyskiwaniu kredytów oraz duża zmienność i nieprzewidywalność wahań kursów walutowym) tym, co szczególnie przeszkadza firmom farmaceutycznym są ograniczenia w zakresie reklamy i promocji leków wynikające z rozporządzenia o reklamie leków z listopada 2008 roku oraz brak przejrzystej polityki refundacji leków, która powoduje m.in. nierówne traktowanie firm produkujących leki innowacyjne i generyczne.

fot. mat. prasowe

Czynniki najczęściej utrudniające prowadzenie działalności w polskim sektorze farmaceutycznym

Czynniki najczęściej utrudniające prowadzenie działalności w polskim sektorze farmaceutycznym

Usztywnienie marż negatywne wpłynie na producentów leków

Z raportu wynika, iż dwa najbardziej kontrowersyjne przepisy, które zamierza wprowadzić w nowelizacji Prawa Farmaceutycznego Ministerstwo Zdrowia dotyczące ustalenia sztywnych marż na leki refundowane oraz uściślenia przepisów antykoncentracyjnych wpłyną na rynek farmaceutyczny w różnym stopniu. W pierwszym przypadku maksymalna marża na leki refundowane (hurtowa i apteczna) nie będzie mogła być w dowolny sposób obniżana przez hurtownie lub apteki, jak to było do tej pory, a leki refundowane będą miały tą samą cenę we wszystkich aptekach – co według ankietowanych będzie miało negatywny wpływ na dystrybutorów leków, ale będzie korzystne dla pacjentów. W przypadku zapisów antykoncentracyjnych negatywne skutki odczują głównie dystrybutorzy i aptekarze, a wpływ na producentów leków będzie neutralny.

Monika Stefańczyk, Główny Analityk Rynku Farmaceutycznego, PMR, komentuje: „Jedną z największych barier rozwoju rynku farmaceutycznego są, w opinii firm obecnych na rynku, niekorzystne regulacje prawne m.in. rozporządzenie o reklamie leków z 2008 r. czy też mała przejrzystość decyzji odnośnie refundacji, co wynika z braku implementacji przepisów europejskich. Obawy firm produkujących suplementy diety budzi natomiast zbliżający się koniec okresu przejściowego dla tzw. produktów z pogranicza. Warto jednak zaznaczyć, że te utrudnienia nie okazały się na tyle mocne aby zahamować wzrost rynku również i w 2009 roku. Decydująca okazała się tutaj bowiem duża liczba infekcji.”

„Rok 2008 roku był jednym z najlepszych dla przemysłu farmaceutycznego w ostatniej dekadzie m.in. dzięki wysokiemu wzrostowi PKB i związanej z tym rosnącej sile nabywczej Polaków. Nierefundowane produkty OTC, z suplementami diety na czele były motorem wzrostu” - stwierdza Karol Kołt, Prezes Zarządu PMR. Mówi: „W 2008 r. produkty OTC stanowiły 34% rynku aptecznego w Polsce, podczas gdy w 2005 r. było to około 30%. Niemal połowa wartości rynku w 2008 roku została wygenerowana przez sprzedaż refundowanych leków na receptę”.

Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane w lipcu 2009 przez firmę badawczą PMR na zlecenie KPMG.
Wywiady zostały przeprowadzone techniką wywiadów telefonicznych CATI (Computer Assisted
Telephone Interviewing) z przedstawicielami dużych producentów leków i suplementów diety
w Polsce. W sumie zrealizowano 75 wywiadów z przedsiębiorstwami z tego sektora.



poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: