eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kilka słów prawdy o dziennikarzach

Kilka słów prawdy o dziennikarzach

2004-01-05 01:07

Jeszcze niedawno doświadczenia w mediach były podstawowym kryterium rozpoczęcia pracy w public relations. Wychodzono z prostego założenia, że ktoś kto zarabiał na chleb jako dziennikarz z łatwością znajdzie wspólny język z kolegami po fachu. Dzisiaj coraz trudniej jest znaleźć w public relations ludzi ze znaczącym dorobkiem zawodowym w dziennikarstwie. Mimo, że coraz więcej jest szkoleń uczących specyfiki kontaktów z mediami nadal wielu praktyków PR nie rozumie istoty relacji z mediami, ponieważ nigdy nie było po drugiej stronie "barykady".
Oto 9 podstawowych prawd o dziennikarzach. Każda opatrzona jest uwagami co zrobić, aby lepiej wykonywać swoją pracę specjalisty PR.

1. Cynizm to zawodowa przypadłość wielu dziennikarzy. Najbardziej cierpią ci, którzy nie zdają sobie z tego sprawy. Dziennikarze od pierwszego dnia pracy są uczeni, że nikomu nie wolno wierzyć na słowo. Wszystko trzeba sprawdzać. Najlepiej z dwóch niezależnych źródeł. Jeżeli dzisiaj jest czwartek, to jaki dzień był wczoraj i co będzie jutro. Dlatego nie dziw się, że obojętnie co powiesz dziennikarzowi on i tak zapyta: "Jak może Pan to udowodnić?"

Co z tym zrobić?

Kiedy chcesz zainteresować dziennikarza tematem, przygotuj materiały uwiarygodniające Twoje informacje (wykresy, statystki, przykłady, anegdoty, wypowiedzi ekspertów i autorytetów). Wszystko to przedstaw zanim dziennikarz poprosi o dodatkowe wyjaśnienia.

2. Dziennikarze, którzy mówią, że nie mają lekko lewicowych lub centrowych poglądów okłamują Ciebie albo siebie samych. Wielu chwyciło za pióro, aby "ulepszać świat" albo "pomagać ludziom". Często widzą siebie jako "wielkich naprawiaczy" aczkolwiek rzadko decydują się bezpłatną pracę po godzinach.

Co z tym zrobić?

Odwołuj się do ich poczucia misji społecznej. Stwierdzenie, "To na pewno spodoba się czytelnikom" może przemówić do wyobraźni. Nie próbuj zmieniać poglądów dziennikarza. Zamiast tego wykorzystaj jego poglądy do przekonania czytelników.

3. Dziennikarze bardzo często pracują nad kilkoma tematami jednocześnie. Trzy, cztery rozpoczęte artykuły to normalny dzień pracy reportera. Z tego powodu jego cierpliwość można porównać do cierpliwości trzylatka.

Co z tym zrobić?

Rozmawiając z dziennikarzem od razu przystępuj do rzeczy. Nie opowiadaj, że zaraz rozwiniesz cukierka tylko to zrób. Pamiętaj, żeby mieć zawsze drugiego w kieszeni :-)

4. Dziennikarze są największymi pożeraczami mediów. Reporterzy niecierpią sytuacji, w której konkurencja wie o czymś o czym ich zdaniem też powinni być przez Ciebie poinformowani. Dlatego traktuj wszystkich tak samo. Nikogo nie wyróżniaj i nie zgadzaj się na wyłączność.

Co z tym zrobić?

Dzisiaj prawdziwe dziennikarstwo można najczęściej spotkać w prasie. Radio i telewizja zazwyczaj powtarzają to o czym piszą gazety. Dlatego najpierw zainteresuj tematem gazetę. Telewizja i radio przyjdą same.

5. Każdy dziennikarz pragnie być pierwszy. Chce zaskoczyć konkurencję i grzać się w słońcu sławy - nawet, jeśli na drodze do sukcesu musi złamać jakieś dżentelmeńskie umowy.

Co z tym zrobić?

Wszystko co powiesz w obecności dziennikarza może być przez niego wykorzystane. Nie przekazuj poufnych lub zastrzeżonych informacji. Dziennikarze wykorzystują, ale nie szanują takich "informatorów". Nawet, jeśli masz wrażenie, że wywiad dobiegł końca i dziennikarz schował już notes, nadal uważaj na każde słowo. Nawet nie myśl o tym, aby go prosić o wykreślenie niefortunnego wyrażenia. Beztroska towarzyska pogawędka w czasie odprowadzania do drzwi też może dać dziennikarzowi pomysł na tytuł na pierwszą stronę.

 

1 2

następna

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: