eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kilka słów prawdy o dziennikarzach

Kilka słów prawdy o dziennikarzach

2004-01-05 01:07



6. Dziennikarze zazwyczaj nie mają specjalistycznej i gruntownej wiedzy o temacie, którym się zajmują - nawet w najlepszych redakcjach.

Nie znaczy to, że dziennikarze są źle poinformowani. Pracując w ogromnym tempie rzadko kiedy mają czas na wszechstronną dokumentację tematu. Doświadczeni dziennikarze oczywiście powiedzą w tym miejscu, że dokumentacja jest zbędna. Wystarczy tylko tzw. "nos", ciekawość świata i umiejętność zadawania właściwych pytań. Z tego właśnie powodu w gazetach jest tyle uproszczonych tekstów i nieprzemyślanych komentarzy nawet, jeśli oparte są na prawdziwych informacjach.

Co z tym zrobić?

- Zaprezentuj się jako fachowe źródło mające wgląd we wszystkie aspekty tematu.
- Organizuj szkolenia dla dziennikarzy.
- Umieść na stronie WWW wszystkie informacje potrzebne do napisania ciekawego artykułu bez ruszania się zza biurka w redakcji.
- Skontaktuj dziennikarza z ekspertami.
- Naucz rzecznika prasowego cierpliwości w wyjaśnianiu dziennikarzom podstawowych faktów.

7. Dwie podstawowe umiejętności dziennikarza to sztuka narracji i pisania. Tylko mistrzowie opanowali obydwie w najwyższym stopniu.

Zazwyczaj dziennikarz albo lepiej opowiada albo lepiej pisze. Najlepsi trafiają do czołowych redakcji. Z tego powodu większość dziennikarzy, z którymi będziesz miał kontakt raczej będzie miała pewne zawodowe niedostatki.

Co z tym zrobić?

- Przygotuj materiały prasowe, które dziennikarze mogą skopiować verbatim.
- Zbuduj swoją informację zgodnie z regułą odwróconej piramidy odpowiadając na 5 podstawowych pytań (kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego).
- Wyjaśnij zarządowi poziom zawodowego przygotowania "mniej utalentowanych" reporterów.
- Zaoferuj opracowanie zdjęć oraz dostarczenie grafik i wykresów.

8. Większość dziennikarzy ma bardzo okrojoną wiedzę o świecie biznesu. Niektórzy wybrali właśnie ten zawód, aby uciec od świata biurek, zebrań i fabrycznych kominów.

Co z tym zrobić?

- W materiałach prasowych nie szczędź informacji o organizacji i branży.
- Na stronie internetowej umieść odsyłacze do organizacji branżowych.
- Zadawaj proste pytania w czasie kontaktu z dziennikarzem, aby wysondować jego fachowe przygotowanie i znajomość tematu.
- Nie zakładaj z góry, że dziennikarz wie co znaczy rata amortyzacyjna, trata długoterminowa czy luka deflacyjna. Wyjaśnij prosto i jasno fachowe określenia.

9. Większości dziennikarzy nie "przekupisz" batonikiem ani darmową kawą. Dla wielu samo znalezienie się w dwuznacznej sytuacji doprowadza do napięcia. Coraz więcej redakcji wprowadza wewnętrzne kodeksy etyczne, które wykluczają przyjmowanie prezentów.

Co z tym zrobić?

Nic. Brzmi to nieprawdopodobnie, ale ta historia naprawdę się wydarzyła. Na przyjęciu młody dziennikarz nerwowo przechadzał się wśród suto zastawionych stołów. Nie miał apetytu. "Czuję się tutaj jak prostytutka," wyznał po godzinie organizatorowi. "Bardzo przepraszam, ale na to zabrakło nam budżetu," usłyszał w odpowiedzi.

Jak widzisz dziennikarze nie różnią się od innych pracowników. Mają swoje dobre i złe strony. Lepsze i gorsze dni. Poznanie zwykłego dnia pracy reportera pozwoli Ci poczuć się lepiej w czasie następnej rozmowy i zwiększyć skuteczność Twoich starań.

poprzednia  

1 2

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: