eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Tydzień 10/2009 (02-08.03.2009)

Tydzień 10/2009 (02-08.03.2009)

2009-03-07 23:33

Przeczytaj także: Tydzień 9/2009 (23.02-01.03.2009)

  • Pomimo globalnego kryzysu gospodarczego wiele wskazuje na to, że tegoroczny wzrost gospodarczy w Chinach wyniesie ok. 8%. Niezależne ośrodki prognozują ostrożniej i według nich wzrost ten wyniesie ok. 5,6%. Na ożywienie swojej gospodarki Chiny wydadzą 586 mld USD. Tegoroczny deficyt bdżetowy wyniesie ok. 3%PKB.
  • W lutym poziom amerykańskiego bezrobocia wyniósł 8,1% (liczba bezrobotnych w USA przekroczyła 5 mln).Tegoroczny deficyt budżetowy w USA wyniesie ok. 12,3 proc. PKB.
  • Rosja podarowała najbiedniejszym krajam afryki 20 mld USD długów.
  • Dwie znane szwedzkie marki samochodowe Volvo (Ford) i SAAB (GM) sa wystawione przez swoich amerykańskich właścicieli na sprzedaż. Chęć zakupu zgłosiły firmy chińskie Geely Automobile oraz Dongfeng Motor Group (SAAB) oraz Geely Automobile (Volvo).
  • MFW ostrzega przed „trzecią falą” światowego kryzysu, która najmocniej uderzy w kraje najbiedniejsze, co grozi nawet kryzysem humanitarnym. Oznacza to, że należy liczyć się ze spadkiem poziomu życia w tych krajach redukując cały, dotychczasowy postęp w redukcji ubóstwa w ostatnich latach. Raport MFW mówi, że „22 kraje o niskim dochodzie, które mają perspektywę poważnych problemów finansowych stoją w obliczu załamania wzrostu gospodarczego, eksportu, inwestycji zagranicznych na ich terenie i zmniejszenia dochodów swoich emigrantów”.
  • Kongres USA podjął decyzję upoważniającą sędziów do redukcji prywatnych długów hipotecznych, by ograniczyć przejmowanie zadłużonych domów przez bank ( dotyczy to wyłącznie jednego domu) tak, by obniżyć zadłużenie i uniknąć zajęcia przez instytucje finansowe.
  • Amerykańskie Ministerstwo Skarbu i Fed poinformowały w poniedziałek, że przeżywająca wielkie trudności firma ubezpieczeniowa AIG (American International Group) otrzyma kolejne 30 mld USD pomocy publicznej. W uzasadnieniu decyzji dodano, że pomoc rządu jest konieczna, gdyż upadek tej firmy mógłby spowodować ogromne turbulencje na rynkach finansowych tzn. uznano, że AIG stanowi "ryzyko systemowe". W IV kw 2008 roku starty AIG wyniosły 61,7 mld USD. W ciągu ostatniego półrocza otrzymałz 150 mld USD pomocy publicznej.
  • Trwają rozmowy rosyjsko-irańskie na temat dostaw irańskiego gazu do Europy za pośrednictwem Rosji (konkurentem w tej transakcji jest austriacki OMV, który chce transportować ten gaz rurociagiem Nabucco przez Turcje i kraje bałkańskie). Rosja proponuje też, by Iran sprzedawał ropę przez giełde surowcową w Sankt Petersburgu.
  • W lutym br. sprzedaż samochodów produkowanych przez GM, Ford i Chrysler spadła o ponad 40% To najniższy poziom od prawie 30 lat. Najwięcej spadła sprzedaż samochodów GM (o 53%). Produkcja Forda zmniejszyła się o 48%, a Chryslera o 44%. Sprzedaż samochodów Toyoty i Nissana spadła o 37%, a Hondy o 38%. Łącznie sprzedano w lutym 9,1 mln samochodów, tzn. najmniej od 28 lat.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

ZAPAŚĆ NA ŚWIATOWYCH RYNKACH MOTORYZACYJNYCH

Przemysł motoryzacyjny jest jednym z najważniejszych branż współczesnej gospodarki. Obecny kryzys uderzył w producentów samochodów najmocniej, zagrożona została stabilność finansowa koncernów samochodowych oraz licznej rzeszy ich kooperantów. W lutym br. sprzedaż samochodów produkowanych przez GM, Ford i Chrysler spadła o ponad 40%. To najniższy poziom od prawie 30 lat. Najwięcej spadła produkcja samochodów GM (o 53%), produkcja Forda zmniejszyła się o 48%, a Chryslera o 44%. Sprzedaż samochodów Toyoty i Nissana spadła o 37%, a Hondy o 38%. Łącznie sprzedano w lutym 9,1 mln samochodów, tzn. najmniej od 28 lat.

Toyota już poprosiła władze o 2 mld USD awaryjnej pożyczki. Wczoraj także inne japońskie koncerny (Honda, Nissan i Mazda) zapowiedziały, że poproszą swój rząd o pomoc. W lutym sprzedaż nowych aut w Japonii zmalała o jedną trzecią.

Załamał się też rynek samochodowy w Rosji. AwtoWAZ - największy producent aut w tym kraju kolejny raz wstrzymał produkcję (przednio koncern nie produkował przez cały styczeń). Zarząd poinformował, że nie ma pracy dla 12,5 tys robotników. Ogłoszono już zwolnienie 3,2 tys. osób.

Zupełnie inna sytuacja jest na rynku niemieckim. Decyzja rządu, by dopłacać po 2,5 tys. euro tym, którzy kupią nowe auto, a stare , które ma co najmniej 9 lat oddadzą na złom spowodowała, że w lutym sprzedaż nowych aut w Niemczech wzrosła aż o 22% r/r. Sytuacja jest więc dobra, chociaż nie wiadomo, jak długo utrzyma się... Niemiecki rząd z rezerwą wypowiada się na temat pomocy dla Opla po tym, jak amerykański rząd zaczął poważnie liczyć się z możliwością upadku GM.

We Francji obowiązuje podobna zasada co w Niemczech z tym, że dopłata do nowego auta wynosi tylko 1 tys. euro. Pobudziło to rynek na początku roku, jednak w lutym sytuacja powróciła do „normy” i sprzedaż aut spadła o 13% r/r.

W Hiszpanii sprzedaż samochodów w lutym spadła o połowę i rząd już zapowiedział dopłaty do zakupu nowych aut.

Amerykański rząd coraz poważniej liczy się z możliwością bankructwa motoryzacyjnych gigantów: General Motors i Chryslera. Prowadzone są negocjacje w sprawie kredytów w wysokości 40 mld USD na wypadek konieczności sfinansowania ich restrukturyzacji, przy równoczesnym zapewnieniu ochrony tego procesu przed wierzycielami. Wiele wskazuje na to, że Fordowi – trzeciemu z amerykańskich gigantów uda się wyjść z opresji bez pomocy państwa.

General Motors ogłosił, że planuje na całym świecie zwolnić 47 tysięcy osób. W ubiegłym roku firma zanotowała blisko 31 mld USD strat. Koncern ponosi straty od czterech lat. Przez ten czas koncern poniósł straty netto w wysokości 86 mld USD.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: