eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zagraniczny handel elektroniczny w UE

Zagraniczny handel elektroniczny w UE

2008-10-31 13:15

Meglena Kuneva, Komisarz Unii Europejskiej ds. Polityki Ochrony Konsumentów, przedstawiła 2 października 2008 r. wyniki dwóch najnowszych badań, prowadzonych w UE, dotyczących nastawienia sprzedawców i klientów do zakupów zagranicznych. Wyniki pokazują, że mimo iż e-commerce odnosi sukcesy na poziomie krajowym, zagraniczny e-handel nie dotrzymuje mu kroku.
Zgodnie z wynikami udział klientów UE, którzy dokonują zakupów poza granicami swojego kraju nie zmienił się od 2006 r. (ok. ćwierć populacji). Nawet gdyby klienci coraz bardziej przekonywali się do zakupów zagranicznych, tylko kilku sprzedawców może dać im taką możliwość. Obecnie 75% sprzedawców, oferuje swój towar i swoje usługi tylko na rynku krajowym, jednak raport wskazuje, że w przypadku, gdyby przepisy były lepiej zharmonizowane prawie połowa z nich (34%) byłaby zainteresowana rozszerzeniem swojej oferty poza granice kraju.

Raport opublikowany 2 października 2008 r., jest syntezą dwóch badań standardowych Eurobarometr, poświęconych nastawieniu klientów i przedsiębiorców do handlu zagranicznego.

"Naszym celem jest umożliwienie klientom czerpania korzyści z kupowania najlepszej jakości za najniższą cenę - niezależnie od tego, gdzie na wewnętrznym rynku UE towary lub usługi mogą być sprzedawane. Sprzedawcom natomiast, nie powinno przynosić trudności sprzedawanie swoich produktów lub usług, gdziekolwiek tylko na wewnętrznym rynku istnieje" - powiedziała Komisarz Meglana Kuneva. "Istnieje znaczny potencjał integracji Państw UE na rynku wewnętrznym w tym zakresie - jasne jest więc, że absolutnym priorytetem powinno być upewnienie się, czy nie ma żadnych prawnych i praktycznych barier, które mogłyby uniemożliwić klientom i przedsiębiorcom prowadzenie handlu zagranicznego - przy konsekwentnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów."

Klienci, którzy robią zagraniczne zakupy to grupa składająca się z młodych, wykształconych ludzi, wysoko sytuowanych, z dostępem do Internetu w domu. Zakupy zagraniczne wciąż jeszcze nie są wystarczająco popularne wśród szerokiej grupy klientów w średnim wieku. Sytuacja ta dotyczy również przedsiębiorstw. Większe firmy wykorzystują potencjał biznesowy jaki oferuje elektroniczny handel zagraniczny, jednak istnieje wciąż szeroka grupa średnich przedsiębiorstw, które tego nie robią.

Z raportu wynika ponadto, że wzrosło zaufanie klientów do kupowanych za granicą towarów i usług w innym, niż własny, kraju Unii Europejskiej. Wzrost zaufania przekłada się również na proporcję liczby kupujących, która jest o 8% wyższa w porównaniu z 2006 r., i osiąga poziom 40%.
  • Każdy klient dokonujący zagranicznych zakupów w UE wydaje średnio 797 euro rocznie.
  • Wielu przedsiębiorców twierdzi, że harmonizacja przepisów wpłynie ożywiająco na zainteresowanie handlem zagranicznym. Obecnie 75% firm nie prowadzi handlu zagranicznego z klientami - jednak tylko 41% z nich nie byłoby zainteresowanych gdyby stworzono odpowiednie przepisy. W 2006 r., 67% sprzedawców oferowało swe towary lub usługi tylko klientom we własnym kraju.
  • Poziom reklamy handlu zagranicznego jest wciąż relatywnie ograniczony (21% sprzedawców reklamowało się za granicą) a większość klientów (55%) twierdzi, że nigdy się na taką reklamę nie natknęła. Z drugiej jednak strony ci klienci, którzy spotkali się z taką reklamą (39%) chętniej dokonali zakupów zagranicznych.
Inne kluczowe wyniki badań Eurobarometr:
  • 21% przedsiębiorców sprzedaje za granicę, co jest mniejszą liczbą, w porównaniu do 29% w 2006 r. Spodziewanie, proporcja sprzedawców reklamujących się za granicą jest podobna do liczby sprzedających za granicę - 21%. W 2006 r. liczba ta wynosiła 24%.
  • 75% sprzedawców nie prowadzi obecnie sprzedaży zagranicznej. Około połowa z nich (34% lub 45 % z 75 %) byłaby zainteresowana handlem zagranicznym, gdyby tylko przepisy ochrony konsumentów były zharmonizowane.
  • 16% przedsiębiorców byłoby zainteresowanych sprzedażą dla klientów w 10 lub więcej krajach UE, jeśli przepisy byłyby uporządkowane - w porównaniu do 3% sprzedawców obecnie prowadzących handel z 10 lub więcej krajami w Unii Europejskiej.
  • 33% sprzedawców i 21% klientów wie, gdzie znaleźć informacje dotyczące sprzedaży i zakupów zagranicznych.
  • 13% klientów z dostępem do Internetu w domu kupowało już towary lub usługi przez Internet z zagranicy.
  • Klienci z dostępem do Internetu w domu wydają więcej pieniędzy na zagraniczne zakupy; 878 euro średnio rocznie, w porównaniu do 439 euro wydawanych średnio przez tych, którzy nie mają w domu dostępu do Internetu.
  • 36% klientów używa Internetu do porównywania cen.
  • Od października 2007 r., 16% klientów dokonywało reklamacji u sprzedawcy lub dostawcy, z powodu napotkanych problemów. 6% napotkało problemy ale nie zgłaszało reklamacji.
  • 51% reklamujących było zadowolonych ze sposobu, w jaki ich reklamacja została rozpatrzona.
  • Większość klientów twierdzi, że generalnie odczuwa odpowiednie poszanowanie swoich praw przez sprzedawców (59%) i dodaje, że odczuwa adekwatne zabezpieczenie dzięki prawu ochrony konsumentów (51%).

oprac. : Jakub Woźniak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: