eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Magiczne podziękowania

Magiczne podziękowania

2003-10-10 11:01

Dobry sprzedawca wykorzystuje każdą sposobność, aby odnowić kontakt z klientem. Jednym z najprostszych sposobów jest list osobisty. Jak często wysyłamy takie listy? Jak często je otrzymujemy? Kiedy ostatnio otrzymałeś list z podziękowaniem i jak to wpłynęło na Twoje samopoczucie? Chyba wszyscy znamy odpowiedź na to ostatnie pytanie.
Oto 8 okazji, kiedy możesz i powinieneś powiedzieć "Dziękuję":

1. Zawsze kiedy klient coś kupi. Napisz krótkie osobiste podziękowanie na oryginalnej kartce z nietypowym nagłówkiem lub na zwykłej pocztówce o treści, "Serdecznie dziękuję za zainteresowanie i zakup." Podziękowań nigdy nie jest za wiele. Wszyscy lubimy ludzi dzięki, którym czujemy się zauważeni i potrzebni.

2. Kiedy ktoś mówi Ci komplement. Kiedy klient komplementuje Ciebie czyni to okazję do powiedzenia "Dziękuję. Te słowa sprawiły, że mój dzień rozjaśniał. Bardzo to doceniam." Prawdziwe komplementy są dziś rzadkością, więc dziękujmy za nie stukrotnie.

3. Kiedy klient przedstawia nam komentarz lub sugestie. To dla nas wspaniały prezent, który pozwala spojrzeć na to co robimy z innej perspektywy i dzięki temu coś zmienić lub ulepszyć. Uzyskujemy także bardzo ważny sygnał handlowy. Może w ten sposób ktoś chce nam powiedzieć, "Jeśli to zmienisz, produkt będzie dla mnie bardziej atrakcyjny." Oto jak możesz rozpocząć podziękowanie: "Dziękuję za sugestię, jak mogę lepiej dla Ciebie pracować. Już dokonałem zmiany zgodnie z Twoją propozycją. Moja praca staje łatwiejsza i bardziej przyjemna, kiedy spotykam się z takim traktowaniem."

4. Kiedy klient próbuje coś, co im zarekomendowałeś. Jeśli klient kupuje coś, co im poleciłeś i opiera się tylko na Twojej sugestii wychodzi ze swojej "sfery bezpieczeństwa". Pokazuje tym samym wiarę w Ciebie i wybrany produkt. To wymaga innego podziękowania, "Dziękuję za zaufanie. Bardzo mi zależy na Twoim zadowoleniu."

5. Kiedy klient poleca Ciebie innym. To najlepsza forma reklamy, na jaką możesz liczyć. To takie proste, aby w wolnej chwili skontaktować się z osobą, której zawdzięczasz nowy kontrakt i powiedzieć, "Dziękuję za polecenie mnie Panu/Pani.... Poinformuję Ciebie co z tego wyniknie. To dla mnie dużo znaczy, kiedy mogę liczyć na Twoją rekomendację." Temu rodzajowi podziękowania może towarzyszyć drobny upominek.

6. Kiedy klient jest cierpliwy, lub kiedy traci cierpliwość. Klient pomaga nam, kiedy daje nam czas na przygotowanie się do obsługi na najwyższym poziomie. Często wymaga to cierpliwości. Z drugiej strony, wysyła nam też sygnał alarmowy, gdy oczekuje pośpiechu. Być może chce wtedy powiedzieć, "Nie zapominaj o mnie, bo inaczej nie dam sobie rady z konkurencją." W każdym przypadku, wyciągnij papeterię i napisz jak ważny jest dla Ciebie. Możesz napisać, "Dziękuję za motywację. Doceniam to, w jaki sposób pomagasz mi doskonalić Twoje interesy."

7. Kiedy klient mówi "nie". Właśnie złożyłeś ofertę i nie udało Ci się ubić targu. Tym razem. Nadal pozostaje okazja do napisania krótkiego listu. Podziękuj za czas poświęcony Tobie, uwagę i szczerość. Przyjazne i kurtuazyjne podziękowanie zostawi drzwi otwarte dla innych okazji. Z moich doświadczeń wynika, że około 20% moich zleceń pochodzi od klientów, którzy nie wykazali zainteresowania za pierwszym razem. Zapamiętali moje podziękowania i to pozwoliło utrzymać dobry kontakt. Korzyść była tym większa, że niektóre późniejsze kontrakty pochodziły od klientów, którzy dowiedzieli się o mnie właśnie od nich.

8. Kiedy klient wywoła uśmiech na Twojej twarzy. Jeden z moich klientów regularnie przesyła mi dowcipy. Inny z kolei dzwoni, kiedy ma udany dzień. Zawsze wprowadza mnie to w dobry nastrój i chcę, aby klienci wiedzieli, że tak to na mnie działa. Zawsze im przesyłam pocztą elektroniczną roześmianą buźkę. Metoda prosta i skuteczna. Kiedy dziękujesz z uśmiechem, będzie do zauważone i zapamiętane.

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Handel w Internecie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: