eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż bezpośrednia w Polsce rośnie

Sprzedaż bezpośrednia w Polsce rośnie

2008-06-16 01:01

Sprzedaż bezpośrednia w Polsce rośnie

Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpo © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Rośnie rynek sprzedaży bezpośredniej, stanowiącej znaczące uzupełnienie dla tradycyjnego handlu sklepowego. Polski wzrost odzwierciedla trendy w Europie i na świecie, gdzie z roku na rok rośnie skłonność konsumentów do nabywania towarów i usług w sprzedaży bezpośredniej - podało Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej.

Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia w 2009 r. wzrosła

Sprzedaż netto wszystkich przedsiębiorstw sprzedaży bezpośredniej na polskim rynku zwiększyła się w roku 2007 o 5 proc., do poziomu 2 miliardów 85 milionów złotych (dane szacunkowe). Odpowiada to trendom europejskim – na naszym kontynencie wartość sprzedaży bezpośredniej wzrosła do poziomu 20 mld euro w roku 2007.

fot. mat. prasowe

Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpo

Częstotliwość kupowania towarów u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią - trend 2004 - 2008







– Wzrost sektora wynika z kilku czynników – twierdzi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. – W sprzedaży bezpośredniej dostępne są coraz lepsze towary i usługi, nierzadko o wyższej jakości czy wydajności w porównaniu ze swoimi odpowiednikami sklepowymi. Klienci to dostrzegają i coraz chętniej korzystają z takiej oferty. [...] rosnąca popularność tej formy handlu może wynikać z pewnego znużenia konsumentów reklamą i potrzeby kontaktu z doradcą służącym radą i pomocą w wyborze usługi czy produktu. Badania rynku sprzedaży bezpośredniej i opinii konsumenckich wskazują na to, że o rosnącej popularności tej formy handlu decydują przede wszystkim indywidualne podejście do klienta, możliwość uzyskania konsultacji i porady, warunki umożliwiające namysł poprzedzający zakup – dodaje Luboń.

Wzrosła także w tym samym czasie liczba sprzedawców bezpośrednich w Polsce – do 691 tys. osób (w tym 553 tys. w przedsiębiorstwach członkowskich PSSB). Wśród sprzedawców, z których olbrzymia większość to indywidualni przedsiębiorcy, nadal zdecydowanie przeważają kobiety – stanowią niemal 90 proc. osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej. Dla około 88 proc. spośród nich sprzedaż bezpośrednia to zajęcie dodatkowe, pozwalające na podreperowanie domowego budżetu.

fot. mat. prasowe

Powody dokonywania zakupu u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośredni

Powody dokonywania zakupu u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią - 5 najważniejszych przyczyn

W dalszym ciągu największy udział w ogólnej sprzedaży mają kosmetyki, ale ich udział systematycznie maleje od kilku lat. W 2007 roku było to 74,5 proc. wobec 77,6 proc. w 2006 roku i aż 85 proc. w 2005 r. Kolejne pozycje zajmują artykuły gospodarstwa domowego – 14,5 proc. (wzrost o 5 proc. w stosunku do roku poprzedniego), odżywki i artykuły dietetyczne – 7,4 proc., ubiory, biżuteria i inne akcesoria mody – 2,5 proc. oraz usługi telekomunikacyjne – 0,5 proc.

Na początku tego roku Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej zleciło instytutowi GfK Polonia przeprowadzenie badań na temat postaw Polaków wobec sprzedaży bezpośredniej. Badania pokazują, że 42 proc. Polaków skorzystało z towarów i usług oferowanych w tym kanale dystrybucji. Rośnie również zadowolenie z jakości towarów kupionych w firmach sprzedaży bezpośredniej. W 2008 roku zdecydowanie zadowolonych i raczej zadowolonych było 89 proc. badanych. W stosunku do roku 2000 liczba ta zwiększyła się o 25 proc. Blisko połowa Polaków, bo 47 proc. uważa, że sprzedaż bezpośrednia ma wiele zalet i jest korzystna dla kupującego. Współczynnik ten w porównaniu do 2000 roku zwiększył się o 9 proc.

Głównymi powodami do dokonywania zakupów u konsultantów zajmujących się sprzedażą bezpośrednią są zniżki cenowe i promocje (47 proc.), wygoda związana z możliwością niespiesznego wyboru towarów, możliwość przejrzenia katalogów (40 proc.), czy też wygoda związana z tym, że sprzedawca przychodzi do domu klienta (39 proc.). Sprzedaż bezpośrednia systematycznie ugruntowuje swoją pozycję w gospodarce, a wśród Polaków rośnie zaufanie do tej formy sprzedaży towarów i usług.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez GfK na zlecenie PSPB w dniach 7-11 lutego 2008 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie losowej. W badaniu brali udział Polacy powyżej 15 roku życia. Wykorzystana metoda badawcza to indywidualne wywiady bezpośrednie (CAPI) w ramach wielotematycznego badania sondażowego typu Omnibus (face-to-face).

Do pobrania:

Do pobrania:

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: