eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Analiza spółek IT-100

Analiza spółek IT-100

2003-09-29 11:51

Coraz częściej można usłyszeć w mediach, że rynek IT okres kryzysu ma za sobą. Prognozy na świecie wskazują na dodatnią dynamikę wzrostu. Kilka miesięcy temu analitycy wskazywali, iż ten sektor gospodarki wreszcie odbije się od dna i tak rzeczywiście się stało. Pytanie tylko, jak długo będzie trwała dobra koniunktura. I tu również można usłyszeć optymistyczne stwierdzenia, iż wiele firm w okresie kryzysu postanowiło zmienić swoją strategie działania i znalazło przyczyny swoich niepowodzeń.
Fachowcy z branży zgodnie twierdzą iż nie powrócą już czasy wielkiego boomu internetowego, który dodatkowo pobudzany był zakupem sprzętu, oprogramowania i rozwiązań systemowych związanych z problemem roku 2000. Bezpowrotnie minęły czasy, w których spółka miała doskonałe notowania tylko dlatego, iż miała w nazwie słowo ”.com” lub Internet. Złota era tak popularnych w końcu lat 90-tych i na początku 2000 roku odeszła już dawno w zapomnienie. Inwestorzy już nie są skłonni beztrosko wydawać środków na zakup akcji spółek internetowych. Szumne zapowiedzi dotyczące szybkiego rozwoju handlu w sieci i upadku tradycyjnego modelu gospodarki okazały się tylko nazbyt optymistycznymi wizjami ich twórców. Dzisiaj można stwierdzić, iż na rynku pozostali tylko najlepsi, ci którzy mieli bardzo realną wizję zaistnienia on-line i mieli solidne wsparcie kapitałowe i bardzo ważne wsparcie organizacyjne.

Analizując funkcjonowanie rynku IT w gospodarce wolnorynkowej, można stwierdzić, iż okresy dekoniunktury są równie ważne (a nawet ważniejsze z punktu podejmowania decyzji strategicznych dotyczących przyszłości firmy) jak czasy bardzo dobrej koniunktury. Dlaczego jest to aż tak ważne? Odpowiedź jest bardzo prosta, w trudnych okresach jest najbardziej odpowiedni moment na zastanowienie i przeanalizowanie dotychczasowych sukcesów a także znalezienie przyczyn porażek. Wyciągając odpowiednie wnioski i na ich podstawie podejmując decyzje strategiczne dotyczące funkcjonowania firmy na rynku, można wypracować w ten sposób model skutecznego działania w warunkach szybko dokonujących się zmian na ryku. Firmy powinny kierować się zasadą „Co Cię nie zniszczy to Cię wzmocni”.

W dzisiejszych czasach bardzo ważna jest umiejętność elastycznego dostosowania się do zmieniających preferencji konsumentów. Jako przykład połączenia elastyczności dostosowania się do rynku z nowinkami technologicznymi można wskazać amerykańską firmę telekomunikacyjną Nextel Communications, zwycięzcę w rankingu INFO-TECH 100. Firma ta to numer jeden w przemyśle komunikacji bezprzewodowej pod względem lojalności klientów oraz poziomu przychodów na abonenta. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii, polegającej na wyposażeniu telefonów komórkowych w funkcję walkie-talkie, firma ta zdołała przyciągnąć w krótkim czasie wielu klientów i czerpie z tego ogromne korzyści finansowe. Wartym odnotowanie jest fakt, iż zwrot dla akcjonariuszy Nextel Communications 2002 roku wyniósł 208, 4%.

Producenci sprzętu komputerowego:

Niekwestionowanym liderem w tej branży jest firma Dell. Największy detalista prowadzi sprzedaż bezpośrednią dla dużych i małych firm, agencji rządowych, uczelni, oraz osób prywatnych. Firma zamierza jeszcze bardziej podbić rynki wprowadzając do produkcji drukarki i urządzenia sieciowe. Ostatnio zerwała umowy z Hewlet-Packard na dostawę drukarek i postanowiła wylansować swoje produkty. Wchodząc na rynek drukarek zamierza przejąć sporą cześć klientów HP. Taka strategia, pomimo związanej z tym wojny cenowej, powinna przynieść firmie znaczne korzyści i przyczynić się do jeszcze większego rozwoju. Michale Dell świadomie wybrał taką drogę rozwoju i chociaż zdaje sobie sprawę z mniejszych zysków w początkowych okresach bardzo optymistycznie widzi przyszłość swojej firmy. Jednak na dotychczasowe sukcesy Della składały się głównie bezpośredni kontakt z klientem, umiejętne zarządzania zapasami i wysoka jakość produktów dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Prostota i pomysłowość Della zaprowadziły firmę na szczyty. Firma sprzedaje swoje produkty bezpośrednio odbiorcom, pozwalając im zaprojektować swoje komputery i wyposażyć je we wszystkie dodatki, jakich potrzebują. Warto wspomnieć o stosowaniu strategii Just In Time, która polega na tym, iż firma kupuje komponenty od swoich dostawców w ilościach zdeterminowanych aktualnymi potrzebami, eliminując przy tym koszty pośredników. Taka strategia pozwala przede wszystkim zachować konkurencyjne ceny i obniżyć do minimum koszty magazynowania.

Przykład Della to ciekawy przypadek, iż w czasach zmniejszonego popytu na sprzęt komputerowy, firma utrzymała swoją pozycję lidera i co najważniejsze zwiększyła swoje przychody o 18% do 36870 mln USD. Dell widzi swoją szansę na dalszy rozwój w ekspansji na rynki zagraniczne. Ma ogromne szanse na sukces, przede wszystkim dlatego, iż doskonale połączy nowoczesną technologię z niskimi cenami, oraz z elastycznym dostosowywaniem się do zmieniających się preferencji kupujących. Również wprowadzenie do swojej produkcji urządzeń sieciowych może uczynić z niego jednego z największych dostawców kompleksowych rozwiązań sprzętowych dla przedsiębiorstw.

 

1 2

następna

oprac. : Tomasz Szetyński / IT-Consulting IT-Consulting

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: