eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Przetargi elektroniczne: rodzaje i sposób działania

Przetargi elektroniczne: rodzaje i sposób działania

2007-10-02 13:06

Przeczytaj także: Wyniki Xtrade po III kwartałach


Wykonawcy dopuszczeni do udziału w postępowaniu otrzymują dane do zalogowania się do systemu, a następnie w określonym czasie za pomocą bezpośredniego połączenia ze stroną internetową składają kolejne, coraz korzystniejsze oferty. Zwycięzcą aukcji elektronicznej zostaje wykonawca, który uzyskał w postępowaniu najwyższą liczbę punktów w wyniku automatycznej oceny oferty

Licytacja elektroniczna

Samodzielnym trybem udzielania zamówienia publicznego jest licytacja elektroniczna. W procedurze tej oferenci składają za pośrednictwem elektronicznej platformy przetargowej (za pomocą Internetu) kolejne, korzystniejsze oferty dostawy towarów czy usług. Procedura ta jest swoistą licytacją "w dół", w której zwycięża oferta najtańsza, jednak spełniająca rzecz jasna warunki szczegółowej specyfikacji zamówienia.

Prawo zamówień publicznych przewiduje jednak w tym trybie pewne ograniczenia. Przedmiotem zamówienia mogą być jedynie dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych. Ograniczona też jest maksymalna wartość szacunkowa zamówienia, która jest zależna od rodzaju zamawiającego podmiotu. Jedynym kryterium wyboru oferty może być cena.

Procedura udzielania zamówienia publicznego za pomocą licytacji elektronicznej jest rzecz jasna bardziej złożona niż w przypadku aukcji elektronicznej. Pierwszym etapem jest oczywiście zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej, zawierającego warunki udziału w postępowaniu (a także specyfikację istotnych warunków zamówienia). Kolejne etapy tej procedury to składanie przez wykonawców wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej oraz ocena wniosków przez zamawiającego. W następnej kolejności do udziału w licytacji zapraszani są jedynie wykonawcy spełniający warunki, jest otwierana licytacja, oferenci licytują w dół cenę za realizację zamówienia. Na koniec licytacja jest zamykana, ogłaszany jest zwycięzca z którym jest zawierana następnie umowa.

Przykładowo, w systemie elektronicznej obsługi zamówień PPP (Polska Platforma Przetargowa) zamawiający ustala termin przeprowadzenia licytacji, czas jej trwania, cenę wywoławczą oraz krok postąpienia (minimalną różnicę między kolejnymi ofertami). W jego gestii leży również decyzja, którzy wykonawcy powinni zostać dopuszczeni do udziału w licytacji elektronicznej – mogą to być dotychczasowi kontrahenci zamawiającego, jak również firmy, które wyraziły chęć udziału w postępowaniu, po zapoznaniu się z ogłoszeniem o licytacji zamieszczonym na stronie internetowej operatora lub zamawiającego.

Wykonawcy dopuszczeni do udziału w postępowaniu otrzymują dane do zalogowania się do systemu, a następnie w określonym czasie za pomocą bezpośredniego połączenia ze stroną internetową składają kolejne, coraz korzystniejsze oferty cenowe. Zwycięzcą postępowania zostaje wykonawca, który zaoferuje najkorzystniejszą cenę.

Dynamiczny system zakupów

Trzecią możliwą elektroniczną procedurą związaną z udzielaniem zamówienia publicznego jest dynamiczny system zakupów. Warto podkreślić, że dynamiczny system zakupów nie jest trybem udzielenia zamówienia. Jest to ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówień publicznych w przetargu nieograniczonym.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: