eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Przetargi elektroniczne: rodzaje i sposób działania

Przetargi elektroniczne: rodzaje i sposób działania

2007-10-02 13:06

Prawo zamówień publicznych daje możliwości wykorzystania procedur przetargowych bazujących na rozwiązaniach informatycznych i teleinformatycznych. Elektroniczne narzędzia przetargowe w porównaniu do tradycyjnych metod przeprowadzania zamówień publicznych wykazują szereg niezaprzeczalnych zalet i oferują liczne korzyści - zarówno dla zamawiających jak i oferentów. Dla zamawiających najistotniejszą zaletą takich metod obsługiwania zamówienia publicznego są korzyści ekonomiczne.

Przeczytaj także: Wyniki Xtrade po III kwartałach

Przetargi elektroniczne umożliwiają bowiem - poprzez nawiązanie bezpośredniej rywalizacji oferentów - znaczną redukcję cen ofert. Zastosowanie przetargów elektronicznych skraca znacznie proces wyboru dostawcy.

Z punktu widzenia oferentów, istotna jest oszczędność czasu oraz automatyzacja procesu budowania i składania oferty, pozwalająca zmniejszyć koszty sporządzenia oferty. Automatyzacja procesu składania ofert oraz błyskawiczny kontakt z oferentami skraca również czas negocjacji kontraktu. Korzystanie z e-przetargów ogranicza też częściowo papierową dokumentację tworzoną przy okazji realizacji zamówienia publicznego. Wzięcie udziału w przetargu nie wymaga opuszczania własnego biura, wystarczy mieć komputer i łącze internetowe. Wszelkie dane łącznie z dokumentacją przetargową są przekazywane elektronicznie. Dostawcy zyskują też dostęp do nowych, dużych nabywców, w związku z czym obniżają się koszty ich pozyskania, więc i koszty marketingu.

Dostawcy i nabywcy nie ponoszą wydatków związanych z tworzeniem i utrzymywaniem własnej infrastruktury informatycznej, wystarczy łącze do Intenetu i przeglądarka.

System e-przetargów zapewnia szczególną przejrzystość procedur. Licytujący podczas aukcji dostawcy nie wiedzą, kto składa ofertę, a jedynie jaka jest najniższa aktualna cena. Ta cecha elektronicznych systemów przetargowych pozwala na ograniczenie korupcji związanej z realizacją zamówień publicznych.

Procedury e-przetargowe


Prawo zamówień publicznych pozwala na aukcje elektroniczne, licytacje elektroniczne oraz dynamiczny system zakupów.

Aukcja elektroniczna

Aukcja elektroniczna może zostać przeprowadzona w każdym postępowaniu prowadzonym w jednym z 3 trybów: przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Aukcja nie jest jednak samodzielnym trybem udzielenia zamówienia publicznego, jest czymś w rodzaju dogrywki przeprowadzanej na platformie internetowej po przeprowadzeniu oceny ofert w ramach klasycznej procedury udzielenia zamówienia. Aukcja może zostać przeprowadzona jedynie wówczas gdy zamawiający przewidział taką możliwość w ogłoszeniu o zamówieniu oraz jeżeli zostały złożone co najmniej 3 oferty nie podlegające odrzuceniu.

Aukcja elektroniczna jest przedłużeniem „papierowej” procedury przetargowej (prowadzonej w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem). Aukcja może zostać zastosowana po przeprowadzeniu oceny ofert („papierowych”) złożonych w postępowaniu. Aukcja elektroniczna opiera się na licytacji wieloparametrowej i jest stosowana w przypadkach, gdy obok ceny istnieją inne, wyrażalne liczbowo kryteria oceny ofert. Dodatkowe parametry mogą być licytowane zarówno "w górę" jak i "w dół".

Procedura aukcji elektronicznej składa się z czterech etapów - w pierwszym zapraszani do udziału w aukcji elektronicznej są wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty nie podlegające odrzuceniu, w drugim etapie zostaje otwarta aukcja, w terminie wskazanym w zaproszeniu, trzeci etap to zamknięcie aukcji oraz zawiadomienie uczestników o wynikach, ostatni, czwarty, to zawarcie umowy.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: