eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Jakie wydatki reklamowe w e-commerce? Analizujemy 2016 rok

Jakie wydatki reklamowe w e-commerce? Analizujemy 2016 rok

2017-04-04 10:32

Jakie wydatki reklamowe w e-commerce? Analizujemy 2016 rok

E-commerce zmniejsza wydatki mediowe © fgnopporn - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Ubiegłoroczne wydatki reklamowe branży e-commerce okazały się o niemal 17 mln zł niższe niż rok wcześniej. Za taki obrót spraw odpowiedzialni są m.in. dwaj najwięksi reklamodawcy czyli Allegro i Zalando, którzy okroili swoje budżety na promocję o odpowiednio 45% i 39%. Nie wszyscy jednak oszczędzali - zajmująca trzecią pozycję rankingu spółka Naspers Classifieds (właściciel m.in. OLX.pl oraz otodom.pl) zainwestowała w reklamę niemal dwa razy tyle co w 2015 roku. To niektóre z wniosków płynących z analizy zrealizowanej przez dom mediowy Codemedia.

Przeczytaj także: Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.

Kategorie


Największe wydatki reklamowe w branży e-commerce to domena sklepów internetowych. W minionym roku odpowiadały one za 71% całego budżetu reklamowego całego sektora. Na drugim miejscu uplasowały się serwisy ogłoszeniowe (11%), a na trzecim aukcje i narzędzia aukcyjne (10%). Kolejne pozycje przypadły w udziale porównywarkom cen (5%) oraz pasażom handlowym (2%).

W przypadku sklepów internetowych zeszłoroczne wydatki reklamowe okazały się o 9% niższe niż rok wcześniej - na promocję wydano przeszło 15 mln złotych mniej.
- Częstotliwość, z jaką robimy zakupy przez internet wzrasta z roku na roku - mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia. - Z przygotowanego przez Ceneo.pl i TNS Polska raportu „E-zakupy 2016” wynika, że już połowa z nas decyduje się na e-zakupy kilka razy w miesiącu. Jeszcze trzy lata temu taką deklarację składał co trzeci Polak. Bez wątpienia odsetek kupujących w sieci będzie wzrastał, a sprzedawcy będą intensyfikować walkę o klienta. Część z nich z pewnością zwiększy swoje nakłady na reklamę - dodaje.

Niższe (o 22%) wydatki reklamowe ponieśli także reklamodawcy z kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne. Z kolei serwisy ogłoszeniowe. O tyle samo wzrosły inwestycje w promocję serwisów ogłoszeniowych.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe branży e-commerce w podziale na kategorie

W porównaniu do poprzedniego roku inwestycje w promocję sklepów internetowych spadły o 9%


Reklamodawcy


Zestawienie najbardziej hojnych reklamodawców z branży e-commerce otwiera Grupa Allegro, która w minionym roku wydała na działania promocyjne 26,4 mln zł. Za nią znalazło się Zalando oraz Naspers Classifieds z inwestycjami na poziomie odpowiednio 23,4 mln zł i 12,3 mln zł. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Bon Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Grupa Wirtualna Polska, Heligo Polska (właściciel Enbutique.com), Polska Press Grupa i Ucando - internetowy sklep motoryzacyjny. Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w 2016 roku ponad połowę (52%) wydatków mediowych całego sektora. W porównaniu do 2015 roku jest to spadek o 11 punktów procentowych.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe branży e-commerce w podziale na media

Największe wydatki pochłonęła w minionym roku reklama w Internecie.


Wśród TOP 10 brandów e-commerce zalazło się osiem sklepów internetowych: Zalando.pl, Bob Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Domodi.pl, Enbutique.com, Ucando.pl i Denley.pl, odpowiednio na: 1,3,4,5,7,8,9 i 10 pozycji. Na drugim miejscu uplasowała się platforma zakupowa Allegro zaliczana do kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne, a na szóstym Ceneo - lider kategorii porównywarki cen. Oba brandy należą do Grupy Allegro.

Reklamodawcy z branży e-commerce przeznaczyli w 2016 roku największe nakłady na promocję odzieży i obuwia - ponad 86,8 mln zł, o prawie 16 mln zł mniej niż w poprzednim roku.

Media


Sektor e-commerce w 2016 roku najwięcej wydał na reklamę w Internecie - 63% nakładów. W porównaniu rok do roku jest to spadek o 4 punkty procentowe, a wartościowo prawie 19,8 mln zł. W dalszej kolejności wybierane były: telewizja - 18%, magazyny - 10%, outdoor - 3%, radio - 3%, gazety - 2% i kina - 2%. Wśród nich nieznaczny wzrostu udziałów odnotowały: telewizja i magazyny - po 2 punkty procentowe oraz outdoor o 1 punkt procentowy.
- Lider sektora - Grupa Allegro – zdecydowanie więcej niż reszta e-commerców przeznaczyła w 2016 roku na promocję w telewizji, która stanowiła ponad połowę (53%) jej nakładów na media. Wydatki reklamowe w Internecie stanowiły zaledwie jedną trzecią. W poprzednim roku sytuacja wyglądała odwrotnie - udział telewizji wynosił 33%, a Internetu 47%. Przyczyny tak dużej zmiany należy upatrywać w nowej strategii reklamowej właściciela popularnej wśród Polaków platformy zakupowej – mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.

W TOP 10 najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców z branży e-commerce w 2016 roku znalazły się: WP.pl, Onet.pl, Polsat, TVN, Gazeta.pl, Plotek.pl, OLX.pl, Sport.pl, Plejada.pl, Fakt.pl.

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: